دبیر انجمن خودروسازان: مشكل ازن از خودروساز نیست، از كیفیت سوخت است

آنی غذا: به دنبال تذكر وزارت بهداشت به خودروسازان درباره افزایش آلاینده ˮازنˮ، دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار داشت: مسئولان محیط زیست بجای ایراد به خودروسازان، باید برای كیفیت سوخت و مجهز كردن جایگاه ها به بنزین و گازوئیل باكیفیت فكری كنند، تا ادعای وزارت نفت در خصوص توزیع سوخت باكیفیت در جایگاه های سوخت محقق شود.
چند وقتی است كه در سوژه آلودگی هوا، افزایش غلظت آلاینده “ازن” و آگهی به خودروسازان و موتورسیكلت سازان مطرح گردیده است. اخیرا نیز رئیس گروه سلامت هوای مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت ضمن آگهی نسبت به وجود آلاینده “ازن” به خودروسازان تذكر داده و بر ضرورت جدی گرفتن استفاده از كاتالیست در صنایع خودروسازی تاكید كرده است.
در این رابطه، احمد نعمت بخش – دبیر انجمن خودروسازان ایران – در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: سازمان حفاظت محیط زیست برمبنای مصوبات هیات دولت توسط شركت های بازرسی مرتباً از شركت های خودروسازی نمونه برداری كرده و میزان آلاینده های خروجی از اگزوز خودرو ها را اندازه گیری می كند؛ پس شركت های خودروساز بر طبق مصوبات هیات دولت، استانداردهای یورو ۴ را در محصولاتشان پاس كرده و در اگزوزها كاتالسیت نصب می كنند.
وی ادامه داد: بدین سبب خودروسازان كار خودرا به درستی انجام می دهند؛ اما مسئولان سازمان محیط زیست باید برای سوخت توزیعی فكری كنند. هم اكنون خودرو های سواری توربوشارژ به محض آنكه از شهر تهران خارج می شوند، سوخت مورد نظر در اختیارشان قرار نگرفته، بدین سبب موتور آنها به درستی كار نمی كند و آلاینده بیشتری تولید می كنند كه مصرف كنندگان برای رفع عیب، باردیگر به كارخانه سازنده رجوع می كنند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به اینكه مصوبه دولت گویای این است كه تمام جایگاههای كشور باید سوخت مطابق استاندارد یورو ۴ داشته باشند، اظهار نمود: هنوز این اتفاق نیفتاده و در بخش گازوئیل نیز شرایط بسیار بدتر است. كیفیت گازوئیل باید مطابق استاندارد یورو ۴ باشد كه حداكثر میزان سولفور موجود در آن ۵۰ پی پی ام باشد اما در نمونه برداری از جایگاه های مختلف متوجه شده ایم كه تعداد زیادی از این جایگاه ها، به سوخت مطابق با استاندارد یورو ۴ مجهز نیستند و این سوخت دیزل غیراستاندارد در خودرو های دیزلی مشكل به وجود آورده است.
وی افزود: این در شرایطی است كه در گذشته برای ایجاد شفافیت در توزیع سوخت های باكیفیت اعلام گردید كه در بعضی جایگاه های خاص در سراسر كشور، گازوئیل با استاندارد یورو ۴ توزیع خواهد شد؛ اما در همین جایگاه ها بعد از نمونه برداری مشخص شده كه توزیع سوخت باكیفیت صورت نگرفته است.
نعمت بخش افزود: همین طور اتوبوس ها و كامیون ها و همین طور خودرو های بنزینی دارای موتور توربوشارژ به سبب اینكه بنزین سراسر كشور استاندارد لازم را نداشته، گرفتار مشكل فنی شده اند و لطمه دیده اند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار نمود: بدین سبب خواهش ما این است كه ابتدا مسئولان زیرساخت های اولیه نظیر تامین سوخت سراسری باكیفیت در كشور را فراهم آورند و سپس به خودروساز ایراد بگیرند. خودروسازان وظیفه خودرا انجام می دهند اما زمانی كه سوخت مورد نظر و باكیفیت توزیع نمی گردد، علاوه بر اینكه سبب نارضایتی مردم و ایجاد مشكل برای ما می شود، آلایندگی هوا را نیز تشدید می كند.

منبع: