معاون كل وزارت بهداشت مطرح كرد نگرانی از كاهش بازگشت مردم به مراكز بهداشتی درمانی به دلیلهای اقتصادی

آنی غذا: معاون كل وزارت بهداشت اظهار داشت: این نگرانی وجود دارد كه طی امسال مردم به سبب فشارهای اقتصادی و بالارفتن هزینه هایی همچون هزینه مواد غذایی و …، كمتر به مراكز بهداشتی و درمانی بازگشت كنند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر ایرج حریرچی در جمع خبرنگاران در بجنورد اضافه كرد: در همین راستا انتظار می رود تا بخش هایی كه خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می دهند همچون خیریه ها، ارائه خدمات خودرا گسترش دهند.
وی افزود: به سبب مذكور، رشد بعضی از تعرفه ها كنترل شده است بعنوان مثال در بخش جراحی افزایش تعرفه نداشته ایم و افزایش قیمت داروی خارجی را صفر اعلام نموده ایم.
حریرچی اظهار نمود: علاوه بر آن افزایش نرخ خدمت نیز در بخش دولتی فقط ۱۰ درصد بوده است.
وی در ادامه اظهار داشت: در حقیقت افزایش قیمت كل سبد بهداشت و درمان، كمتر از رشد تورم بوده و دو سال است كه افزایش قیمت داروهای خارجی بین صفر تا ۱۰ درصد بوده است.
وی همین طور اشاره كرد: در سال قبل هر ایرانی بطور متوسط ۱۰.۳ بار به پزشك مراجعه نموده و این به معنای آن است كه ۸۵۳ میلیون مرتبه به مراكز بهداشتی و درمانی بازگشت شده است.
حریرچی همین طور در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشكی خراسان شمالی اظهار داشت:
پرداختی مردم از جیب در حوزه بهداشت و درمان به ۳۵ درصد رسیده و این رقم تا اختتام برنامه ششم توسعه باید به عدد ۲۵ درصد برسد.
وی با اشاره به اینكه اهداف نظام سلامت به صورت یكپارچه تا سال ۲۰۰۸ در چهار مورد خلاصه می شود، افزود: یكی از این موارد افزایش سلامت مردم است كه این مساله نیز چندین معیار دارد كه یكی از آنها افزایش طول عمر و عرض زندگی مردم (امید به زندگی سالم) است.
وی اظهار نمود: محافظت های مردم در مقابل هزینه های ناشی از بیماری ها یكی دیگر از اهداف است كه این امر نیز چندین معیار دارد كه یكی از آنها كاهش پرداختی مردم از جیب است.
وی هدف سوم را افزایش رضایتمندی و پاسخگویی به مردم عنوان و بیان كرد: مردم كرامت دارند و باید به این مساله توجه ویژه شود. چهارمین هدف، كارایی است؛ یعنی اینكه با كمترین هزینه، سلامت بیشتر تولید شود.
وی اشاره كرد: در خراسان شمالی با مدیریت و برنامه ریزی های صورت گرفته باید تلاش شود تا ۸۵ درصد از خدمات در داخل این استان به مردم ارائه شود و مردم مجبور نشوند برای گرفتن خدمات بهداشتی و درمانی به شهرهایی همچون مشهد و تهران سفر كنند.

منبع: