چگونه فشار خون بالا را كنترل كنیم؟

به گزارش آنی غذا درمان افراد مبتلا به فشارخون بالا علاوه بر درمان دارویی شامل اصلاح شیوه زندگی نیز می شود.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، یكی از مسائل مهم در كنترل فشار خون بالا، اصلاح شیوه زندگی است. بر این اساس افراد باید داروها را برپایه نظر پزشك مصرف كنند و رفتارهای تغذیه ای ناسالم را اصلاح كنند. بر این اساس كاهش مقدار مصرف چربی، حذف روغن و چربی جامد و جایگزین كردن آن با روغن مایع، كاهش مصرف نمك، مصرف مقدار كافی میوه و سبزی، پرهیز از مصرف غذاهای سرخ كردنی و استفاده از شیوه های سالم تر پخت غذا همچون مواردی هستند كه باید در زمینه تغذیه سالم مورد توجه قرار گیرند.
در عین حال انجام فعالیت بدنی منظم و كافی، ترك مصرف نوشیدنی های الكلی، كاهش وزن و اصلاح چاقی بخصوص چاقی شكمی هم همچون راهكارهای اصلاح سبك زندگی و در نهایت كنترل بیماری هایی چون فشار خون است.
چه زمانی فشار خون بالا می رود؟ بنابر اعلام وزارت بهداشت، باید توجه كرد كه فشارخون زمانی بالا می رود كه یا خون با قدرت بیشتر از قلب پمپاژ شود و یا مجرای سرخرگ تنگ شود. مهم ترین عامل در ایجاد تنگی بر سر راه جریان خون، رسوب چربی است. با بالا رفتن سن به تدریج چربی بیشتری در جدار سرخرگ ها رسوب می كند و فرد بیشتر در معرض فشارخون بالا قرار می گیرد. علاوه بر افزایش سن، برخی رفتارها مانند فعالیت بدنی كم، تغذیه ناسالم و مصرف سیگار یا قلیان هم در ایجاد و تشدید فشارخون تاثیر دارند.

منبع: