انجام موفقیت آمیز نخستین پیوند مغز استخوان در بیمار مبتلا به HIV

به گزارش آنی غذا رئیس مركز تحقیقات ایدز با اشاره به انجام نخستین پیوند سلول های بنیادی خون ساز برای یك بیمار مبتلا به HIV اظهار داشت: این اقدام نخستین بار است در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا اتفاق افتاده است.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر مینو محرز در نشستی درباره نخستین مورد پیوند مغز استخوان در یك بیمار مبتلا به عفونت HIV در كشور، اظهار داشت: ما بیشتر از ۳۰ سال است كه در مركز تحقیقات ایذر از بیماران مبتلا به اچ ای وی مراقبت كرده و آنها را درمان می نماییم. این مركز بازوی قوی در حوزه ایذر برای وزارت بهداشت است.
دارو و درمان مجانی ایدز وی با بیان این كه درمان و داروی ایدز در ایران به صورت مجانی به بیماران عرضه می شود، اضافه كرد: ماهانه نزدیك به ۲۰۰ بیمار اچ ای وی در كلینیك ما مورد ویزیت و مراقبت قرار می گیرند. در این مركز تحقیقات كشوری و دانشجویی را هم انجام می دهیم و آموزش و فلوشیپ HIV را هم از چند سال قبل شروع كرده ایم. ازاین رو مركز تحقیقات ایذر یك تركیب از تحقیقات آموزش و درمان در حوزه HIV است.
وی با اشاره به انجام موفقیت آمیز پیوند سلول های بنیادی برای یك بیمار مبتلا به HIV با همكاری این مر كز اظهار داشت: خوشبختانه این پیوند موفقیت آمیز بود و نخستین پیوند سلول های بنیادی در بیماران HIV در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به حساب می آید.
انگ اجتماعی ایدزمحرز با اشاره به انگ اجتماعی فراوانی كه نسبت به بیماری ایذر در جامعه وجود دارد، اظهار داشت: ۹۰ درصد بیماران ما حتی خانواده درجه یكشان نمی دانند كه مبتلا به HIV هستند؛ چونكه انگ اجتماعی برای آنها بسیار بالا است.
شرایط عادی جراحی برای مبتلا به HIV تحت درمانوی تصریح كرد: پرسنل بهداشتی و درمانی باید بداند كه فرد مبتلا به HIV كه تحت درمان قرار گرفته و عفونت در خونش منفی شده و درمان موفقیت آمیز داشته است، با یك فرد عادی برای انجام جراحی و خدمات از نظر عفونت هیچ تفاوتی ندارد. حال در شرایطی كه خیلی ها به علت عدم آگاهی و ترس، حاضر نیستند بیماران مبتلا به HIV را جراحی كنند. باید از این افرادی كه این پیوند را انجام دادند، تشكر كنم. متأسفانه ما برای انجام یك زایمان یا جراحی دندانپزشكی برای مبتلایان به HIV باید بسیار صحبت نماییم و در این عرصه مشكلات زیادی داریم.
۴۰هزار مبتلا به HIV در كشوررئیس مركز تحقیقات ایدز در ادامه صحبت هایش در پاسخ به سوالی درباره آمار مبتلایان به HIV در كشور اظهار داشت: در همه جای دنیا دو نوع آمار برای ایدز وجود دارد؛ یكی آمار گزارش شده و دیگری آمار تخمینی است. آمار گزارش شده در ایران نشان داده است كه حدود ۴۰ هزار مبتلا به HIV در كشور وجود دارد، اما آمار تخمینی مان سه برابر آمار گزارش شده است. براین اساس ما فقط یك سوم مبتلایان HIV را كشف كرده ایم؛ چون كه آگاهی رسانی در این زمینه كم بوده و مردم نمی دانند كه باید برای تست HIV رجوع كنند. باید توجه كرد كه همه خدمات مربوط به مبتلایان به HIV شامل انجام تست، مشاوره، درمان و دارو در كشور مجانی است و ۲۰۰ مركز در كشور وجود دارند كه این خدمات را عرضه می كند.
دارورسانی به مبتلایان HIV سیل زدهمحرز در ادامه با بیان این كه وب سایت مركز تحقیقات بسیار كارآمد است، اظهار داشت: به صورتی كه در مناطق سیل زده خیلی از بیماران مان را گم كردیم، اما از راه وب سایت در زمان كوتاهی از ۲۰۴۰ بیمار حدود ۲۰۰۰ نفر را پیدا و به آنها دارورسانی كردیم.
ایدز درمان داردمحرز با تاكید بر ضرورت اطلاع رسانی و آگاهی رسانی به جامعه در ارتباط با بیماری HIV اظهار داشت: مردم باید بدانند كه بیماری ایدز درمان دارد و حتی بزودی درمان قاطع آن وارد بازار می شود. هم اكنون در آمریكا و اروپا دارند بر روی درمان قاطع ایدز كار می كنند و به نتایج امیدوار كننده ای رسیده اند. داروهای فعلی عفونت را در خون از بین می برند. اما در بافت ها همچنان عفونت وجود دارد؛ این در حالی است دانشمندان در حال تلاشند تا دارویی را ایجاد كنند كه عفونت را در بافت ها هم از بین برد.
بیشترین راه انتقال و سن مبتلا شدن به ایدز در ایرانمحرز بیشترین راه انتقال ایدز در ایران را تماس جنسی عنوان و اظهار نمود: بیشترین سن مبتلا شدن به این بیماری هم بین ۲۵ تا ۴۵ سال است. متأسفانه روند انتقال ایذر به علت عدم آگاهی رسانی به مردم با سرعت بالای در حال افزایش می باشد.
ماجرای نخستین پیوند مغز استخوان در بیمار مبتلا به HIVهمچنین دكتر سیدرضا صفایی – رئیس مركز پیوند مغز استخوان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تاكید كرد كه بیماری HIV یك بیماری قابل كنترل است و مبتلایان به آن باید خدمات درمانی را دریافت نمایند و نباید از این خدمات محروم شوند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، صفایی با اشاره به نخستین مورد پیوند سلول های بنیادی خون ساز در یك بیمار مبتلا به HIV، اظهار داشت: این بیمار یك آقای ۴۴ ساله و مبتلا به سرطان مغز استخوان و HIV بود كه بیماری اش از جانب همكاران ما درمان و كنترل شده بود و درخواست انجام پیوند سلول های بنیادی خون ساز را داده بودند. در نتیجه با كمك همكاران عفونی و سایر همكاران توانستیم این پیوند را انجام دهیم كه خوشبختانه عمل موفقیت آمیز انجام و بیمار با وضعیت مناسبی ترخیص شد.
در ادامه این نشست دكتر سید علی دهقان منشادی – متخصص بیماری های عفونی اظهار داشت: هم اكنون از زمان آغاز اپیدمی ایدز در دنیا چهار دهه می گذرد و اتفاقاتی كه در این عرصه رخ داده سبب بهبود مراقبت و درمان ایدز شده است. یكی از مهم ترین این اقدامات ایجاد رژیم های دارویی بود كه تكثیر ویروس HIV را كنترل می كند. براین اساس دیگر نمی گویم كه ایدز یك بیماری كشنده است، بلكه ایدز را یك بیماری مزمن و قابل كنترل می دانیم؛ به صورتی كه طول عمر مبتلایان در كشورهای پیشرفته مانند طول عمر جامعه است.
وی اضافه كرد: در گذشته انجام اقداماتی مانند شیمی درمانی و پیوند در بیماران مبتلا به HIV ممكن نبود، اما هم اكنون با ایجاد رژیم های دارویی و كنترل بیماری می توانیم شیمی درمانی و پیوند را هم برای كنترل سایر بیماری های خونی كه در این افراد وجود داشته، استفاده نماییم. هم اكنون عوارض اقداماتی مانند پیوند در افراد HIV مثبت و HIV منفی تفاوتی با هم ندارد.
وی افزود: بر همین مبنا تصمیم گرفتیم پیوند سلول های بنیادی خون ساز برای این بیمار را در بیمارستان امام خمینی (ره) انجام دهیم. آن چه كه باید بعنوان پیام مهم این اقدام منتشر شود، این است كه بیماران HIV نباید از خدمات درمانی محروم شوند؛ چون كه بیماری آنها قابل كنترل بوده و می توانند خدمات را دریافت نمایند. وقتی كار سختی مانند پیوند مغز استخوان را انجام دادیم، اساسا جراحی های كوچك و اقدامات دندانپزشكی هم می توانیم برای این بیماران انجام دهیم. امیدواریم این اقدام منشاءیی باشد كه بتوانیم گام های مؤثرتر برای كنترل عفونت HIV برداریم.
همچنین سید مسعود نظام الدینی – سرپرستار بخش پیوند مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) با بیان این كه خوشبختانه در انجام این پیوند موفق شدیم، اظهار داشت: برای مراقبت از این بیمار باید علاوه بر یك پرستار از پرستار عفونی و خون شناسی هم بهره می گرفتیم كه این صورت گرفت.
وی اضافه كرد: برای این بیمار پرستاری لحظه ای را انجام دادیم و لحظه به لحظه گزارشات را بررسی نموده و به پزشك ارائه می دادیم تا بسته به نیاز بیمار، تغییراتی را اعمال نماید.