خطر استفاده ۵۰۰۰ بابلی از آب غیربهداشتی

به گزارش آنی غذا با اینكه اثرات بارش های شدید باران در كشور، خرابی هایی به بار آورد، اما آنچه پرجمعیت ترین شهرستان مازندران را بیشتر از خرابی ها متاثر كرد، اثرات بعد از سیل در این شهرستان بود، به صورتی كه به قول مسئولان با افزایش كدورت آب سدالبرز كه تامین كننده یك سوم آب آشامیدنی بابل بود، تصفیه خانه موقت این شهرستان از كار افتاد.
این در شرایطی است كه این تصفیه خانه، مسئولیت تصفیه آب را تا زمان بهره برداری از تصفیه خانه اصلی شهرهای گروه الف بر عهده خواهد داشت، تصفیه خانه ای كه در بهترین حالت، نمی تواند بیشتر از ۲۰ MTU كدورت آب را تصفیه كند در صورتی كه در سیل اخیر كدورت آب به ۱۰۰ MTU هم رسید.
تصفیه خانه جدید شهرهای گروه الف هم به قول مسئولان تا به الان به پیشرفت فیزیكی ۶۵ درصدی داشته و الان به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تكمیل پروژه نیاز دارد؛ پروژه ای كه گفته می شود از زمان تخصیص اعتبار، حداقل ۷ تا ۸ ماه ساخت آن زمان خواهد برد.
اما این بی آبی مردم بابل، اثراتی هم به همراه داشت؛ باآنكه برخی از مردم بابل مجبور به استفاده از آب معدنی به منظور زندگی روزانه شدند اما برخی دیگر مجبور به استفاده از آب چاه و آب های غیربهداشتی شدند كه امكان مبتلا شدن به بیماری های عفونی را زیاد می كند.
مشكل ۱۰ ساله تامین آب آشامیدنی در مرزون آباد بابل
مجید محسنی، عضو شورای روستای درویش خیل مرزون آباد بابل در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینكه مشكل آب ۷ روستای مرزون آباد بابل، یك مشكل همیشگی بوده است، اظهار نمود: ۱۰ سالی است كه آب لوله كشی به این ۷ روستا آوردند اما فقط تنها از ساعت ۱۲ شب تا ۶ بامداد آب در لوله جریان داشت.
محسنی اضافه كرد: بعد از جریان قطعی آب در بابل، حتی ساعات نیمه شب هم آب این روستاها قطع شد و هم اكنون جمعیتی حدودا ۵ هزار نفره از آب چاه استفاده می نمایند.
عضو شورای روستای درویش خیل بابل اظهار نمود: دو سال پیش اداره بهداشت از آب چاه مورد استفاده اهالی نمونه برداری و بعد از آزمایش اعلام نمودند كه به هیچ وجه از این آب استفاده نكنید.
محسنی با اشاره به اینكه زمینی هزار متری برای ایجاد مخزن در اختیار اداره آب و فاضلاب این شهرستان هم قرار گرفته است، اضافه كرد: به ما قول دادند تا ۲۱ فروردین با افزایش قطر لوله، مشكل آب این منطقه را حل خواهیم كرد.
ایجاد وضعیت پایدار در آب آشامیدنی بابل با راه اندازی خط لوله انتقال شماره ۳
مجید عبدالهی مدیر عامل شركت آب و فاضلاب روستایی مازندران هم در گفتگو با ایسنا با اشاره به برگزاری جلسه ای برای جبران كمبود شهرستان بابل، اظهار داشت: قرار شد لوله سومی به همان ابعاد دو لوله قبل بالای سد البرز اضافه شود.
وی با اشاره به اینكه قرار شد این پروژه در مدت ۷ تا ۱۰ روز به بهره برداری برسد، اضافه كرد: دو لوله قبلی از سطح سد البرز به لحاظ كدورت پایین تر آب، در وسط سد قرار داشت اما لوله سوم قرار شد حدودا از كنار سد عبور كرده و این نوع آبرسانی به صورت دائمی انجام گیرد.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب روستایی مازندران با اشاره به اینكه در پیك مصرف، بابلی ها ۲۰۰ لیتر بر ثانیه كمبود آب دارند، اظهار نمود: با انجام پروژه جدید، مشكل آب بابل به صورت كامل مرتفع خواهد شد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا مازندران، روز گذشته در جلسه ستاد مدیریت بحران بابل مقرر شد طی هفته آینده، خط لوله انتقال شماره ۳ برای آب رسانی به مردم این شهرستان راه اندازی و در مدار شبكه آبرسانی قرار گیرد.
با راه اندازی این خط ۲۰۰ لیتر در ثانیه به ظرفیت آب آشامیدنی بابل اضافه خواهد شد و ظرفیت ۳۰۰ لیتر در ثانیه به ۵۰۰ لیتر در ثانیه خواهد رسید و وضعیت آب آشامیدنی بابل به حالت پایداری پیش از وقوع سیلاب خواهد رسید.
گزارش از بابك ابهرزاده خبرنگار ایسنا مازندران