رییس سندیكای صاحبان صنایع داروهای انسانی: بیشتر از ۷۰ درصد صنایع داروسازی كشور به بانك ها بدهكارند

به گزارش آنی غذا رئیس سندیكای صاحبان صنایع داروهای انسانی ضمن تاكید بر ضرورت واقعی شدن قیمت دارو در كشور، اظهار داشت: هم اكنون بیشتر از ۷۰ درصد صنایع داروسازی به بانك ها بدهكارند و ازاین رو باید نفس تازه به صنعت داروسازی كشور دهیم.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر شیبانی در مراسم معرفی ۱۲۰ قلم داروی تولید داخل جدید با اشاره به اینكه قبل از انقلاب اسلامی داروسازی ما صنعت محور نبود و تنها ۲۵ درصد داروها در داخل تولید می شدند، اظهار داشت: در آن زمان به صورت كلی ۴۰ كارخانه در كشور داشتیم كه ۱۴ موردشان صرفاً خارجی بودند و هفت كارخانه مانند داروپخش و غیره گرچه با سرمایه ایرانی می چرخید، اما داروهای تحت لیسانس تولید می كردند و صنعت ملی ما با ۲۰ كارخانه كوچك می چرخید. این در شرایطی است كه هم اكنون بیشتر از ۱۰۰ شركت داروسازی فعال در عرصه تولید داروهای شیمیایی اقدام می كنند.
وی اضافه كرد: در زمان جنگ به توسعه و ارتقای صنعت توجه زیادی وجود داشت. ما دقیقا در زمان جنگ ۱۲ كارخانه ایجاد كردیم كه هم اكنون جزء بزرگترین كارخانه های كشور هستند. هم اكنون توانمندی های زیادی در صنعت دارو وجود دارد.
وی با اشاره به اینكه صنعت دارویی كشور حتما باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز كشور را كه با ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار تولید می نماییم، اما متاسفانه طی این سال ها مقداری باور به صنعت داروسازی ضعیف شده، اما حضور آقای دكتر نمكی و دكتر پیرصالحی این باور را زنده می كند.
وی با تاكید بر اینكه باید از ورود داروهایی كه تولید داخلی آنها به میزان كافی وجود دارد، جلوگیری شود، اضافه كرد: هزینه های داروسازی از ۳ تا ۵ درصد به ۱۳ تا ۱۸ درصد رسیده است و این مورد واقعاً صدمه می زند.حداقل انتظار ما این است كه قیمت واقعی دارو را ارائه دهید. ما خواستار افزایش قیمت نیستیم، اما می خواهیم قیمت داروها واقعی شوند. هم اكنون بیشتر از ۷۰ درصد صنایع داروسازی به بانك های كشور بدهكارند، اگر این روند به همین صورت پیش رود، توسعه و ارتقایی در صنعت داروسازی نخواهیم دید. ازاین رو باید نفس تازه به صنعت داروسازی كشور دهیم.