مرگ خاموش ۷۶۶ نفر در سال ۹۶

آنی غذا: دبیر ستاد مركزی اطلاع رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو با اشاره اینكه مسمومیت ناشی از مونوكسید كربن در نقاط سردسیر كشور شایع تر است، اظهار داشت: مونوكسید كربن عامل ۱۲ تا ۱۶ درصدی مرگ های ناشی از مسمومیت است.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، یسنا به منش با اشاره به اینكه مسمومیت ناشی از مونوكسید كربن به علت استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز مانند بخاری، آبگرمكن و پكیج، در فصل سرما شایع است، اظهار نمود: بیشتر از ۲ هزار نفر در سال قبل به علت مسمومیت با مونوكسید كربن به بیمارستان های سراسر كشور مراجعه نموده و بر مبنای آمار پزشكی قانونی كشور ۷۶۶ نفر هم جان خویش را از دست داده اند.
وی ادامه داد: بر مبنای آمار سازمان پزشكی قانونی كشور میزان مرگ ناشی از مونوكسید كربن در ۵ ماهه اول امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل ۱۴.۵ درصد كاهش داشته و از ۲۰۷ نفر به ۱۷۷ نفر رسیده است.
دبیر ستاد مركزی اطلاع رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو اظهار داشت: بیشترین تعداد مراجعات با مسمومیت مونوكسید كربن در شهرهای تبریز، ارومیه و گلستان گزارش شده است. در سال ۱۳۹۶ حدود ۲ هزار نفر به دلیل مسمومیت با گاز مونوكسید كربن به بیمارستان ها مراجعه نموده اند.
وی با اشاره به اینكه مولكول های مونوكسیدكربن جای مولكول اكسیژن را در بدن گرفته و وارد اندام ها می شوند، اضافه كرد: بالا رفتن غلظت مونوكسید كربن در بدن سبب خفگی و مرگ می گردد. بخاری هایی كه با سوخت فسیلی كار می كنند و یا بخاری های بدون دودكش غیراستاندارد، تنورهای نانوایی، اجاق های گازی، موتورهای بنزینی و گازوئیلی، كباب پز زغالی، شومینه منبع تولید گاز مونوكسید كربن هستند.
بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، به منش در مورد علائم مسمومیت با گاز مونوكسید كربن، اظهار داشت: افرادی كه بی هوش نباشند علائمی شبیه آنفلوانزا مانند سردرد، تهوع، استفراغ، درد قفسه سینه و تاری دید پیدا می كنند. به مرور زمان علائم به صورت خواب آلودگی، احساس ضعف، سرگیجه و بی حالی نمایان شده و در نهایت سبب تپش قلب، عدم توان تكلم، صدمه مغزی، تشنج و مرگ می گردد.