از پیازا پلازا تا مشروط شدن صادرات دارو

آنی غذا: نسخه ای شفابخش برای سكته مغزی، پیش بینی ایران پربارش در پاییز ۹۷، ممنوعیت صادرات دارو و تجهیزات پزشكی، ماجرای افغانی كشی ها، توقف فرآیند انتخاب شهردار تهران، پیازا و پلازا در مدیریت های شهری مهمترین اخبار اداره اجتماعی ایسنا در روز شنبه (۱۲ آبان ماه) است.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، اداره اخبار اجتماعی ایسنا، امروز (شنبه ۱۲ آبان)، ۵۶ خبر و گزارش منتشر نموده است كه بعضی از مهمترین آن ها به همراه تیتر و لینك در زیر می آید:

نسخه ای شفابخش برای دومین علت مرگ ایرانیان

سكته مغزی دومین علت مرگ و نخستین عامل ناتوان كننده افراد بالغ كشور است و برآورد می گردد سالانه نزدیك به ۲۰۰ هزار مورد سكته مغزی در كشورمان رخ دهد این درحالیست كه سكته مغزی همچون سایر بیماری های غیرواگیر قابل پیشگیری است و می توان با تغییر سبك زندگی، روی آوردن به تغذیه سالم و… از دام آن گریخت. بر همین مبنا درمان سكته های حاد مغزی در هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز با عنوان برنامه كشوری “۷۲۴” در ۵۴ مركز درمانی دانشگاهی كلید خورد.

مسعود مهرپور- فوق تخصص عروق مغزی و دبیر برنامه كشوری درمان سكته های حاد مغزی ۷۲۴- درباره روند شكل گیری، اجرا و چالش های پیش روی این برنامه با اشاره به اینكه كُدی تحت عنوان كد «سما» بعنوان مشخصه سكته های حاد مغزی بوجود آمده است، می گوید: با فعال شدن این كد بیماران سكته مغزی مستقیما به بیمارستان هایی كه امكانات درمان سكته مغزی را دارند، منتقل می شوند تا زمان را برای درمان آنها از دست ندهیم. هم اكنون در تهران هشت مركز بیمارستانی دانشگاهی در نقاط مختلف شهر پیش بینی كرده ایم و همینطور اعلام كردیم كه در استان ها هم حداقل یك بیمارستان اصلی این امكانات را داشته باشد به صورتی كه حدود ۵۴ مركز در كشور برای درمان سكته های حاد مغزی اقدام می كنند و خوشبختانه خیلی از استان ها هم تعداد بیمارستان هایشان را افزایش داده اند.

كاهش قیمت یك داروی پرمصرف بیماران پیوند كلیه

داریوش آرمان – مدیرعامل انجمن پشتیبانی از بیماران كلیوی – در گفت وگو با ایسنا از كاهش قیمت یك داروی پرمصرف بیماران پیوند كلیه اطلاع داد و اظهار داشت: امیدواریم شركت زهراوی كه تولیدكننده داروی سل سپت است هم قیمت پایه دارویش را پایین آورد.

وی افزود: خبر خوشی برای بیماران پیوند كلیه داریم و آن این است كه پس از رایزنی های انجمن پشتیبانی از بیمارن كلیوی با مسئولان وزارت بهداشت و دستوری كه وزیر بهداشت داد، قیمت یكی از داروهای پرمصرف پیوند كلیه به نام «مایفورتیك» طبق قولی كه به ما داده شده از این هفته و طی یكی – دو روز آینده عملیاتی می گردد به قیمت قبل بازمی گردد. این دارو مشابه داروی سِل سِپت است و یك برند بسیار معتبر در دنیاست. قیمت این دارو برای بیماران حدود ۱۰۰۰ تومان افزایش پیدا كرده بود كه هم اكنون با عنایت به برنامه ریزی های انجام شده قرار شد از این هفته قیمت دارو كاهش پیدا كند.

صادرات دارو و تجهیزات پزشكی ممنوع شد

كیانوش جهانپور- سخنگوی سازمان غذا و دارو – در گفت وگو با ایسنا اظهاركرد: صادرات هر نوع دارو و تجهیزات پزشكی بدون دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو ممنوع گردید.

وی تصریح كرد: با عنایت به شرایط فعلی اقتصادی و تخصیص ارز دولتی به حوزه مواد اولیه دارو و تجهیزات ضروری پزشكی هر گونه صادرات در این حوزه ها منوط به دریافت مجوز اداره كل مربوطه از سازمان غذا و دارو است.

پاییز ایران «پربارش» پیش بینی شد

ایمان بابائیان – رئیس پژوهشكده اقلیم شناسی – در گفت وگو با ایسنا اظهار داشت: بارش های كشور در پاییز سال جاری نسبت به میانگین بلندمدت بیشتر است.

وی اضافه كرد: در پاییز امسال افزایش بارش در دو سوم شمالی كشور بخصوص در استان های حاشیه زاگرس مركزی و شمالی، شمال غرب، شمال شرق و استان های ساحلی خزر نسبت به سایر نواحی آشكارتر خواهد بود.

امسال به جای تعطیلی مدارس، فعالیت های آلاینده را متوقف می كنیم

كیومرث كلانتری – مدیركل حفاظت محیط زیست استان تهران – در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینكه امسال ۷۲ ساعت پیش از اضطراری شدن آلودگی هوا اقدامات كنترلی را شروع می نماییم، اظهار داشت: می خواهیم در شش ماه دوم سال جاری به جای تعطیلی مدارس، فعالیت های آلاینده را متوقف نماییم و كمتر دنبال متوقف كردن امور روزمره شهروندان و دانش آموزان باشیم.

وی با اشاره به اینكه خوشبختانه امسال برای رفع معضل آلودگی هوا در تهران، شهرداری و محیط زیست همكاری خوبی با یكدیگر دارند، اظهار نمود: بازسازی و توسعه ایستگاه های سنجش آلایندگی تهران در دستور كار قرار گرفته است. بخشی از ایستگاه های سنجش آلایندگی باید تعمیر و مجهز شوند و در بعضی شهرستان های استان تهران لازم است كه ایستگاه های جدیدی تولید نماییم.

پیازا، پلازا چیست؟

واژه اسپانیایی «پلازا» به محلی اطلاق می گردد كه ضمن غلبه عنصر پیاده بر سواره، محلی برای گردهمایی، دیدارهای روزمره، تعاملات اجتماعی و برگزاری مراسم و آیین ها فرهنگی و مذهبی و یا به شكلی پاتوق باشد. واژه ای كه بنابر نظر كارشناسان همان «میدان» در فرهنگ وادبیات فارسی است و بایستی به جای بازی با واژگان به ماهیت مبحث توجه گردد. چندی قبل رییس كمیته معماری شورای شهر تهران در یكی از جلسات شورای شهر گفته بود كه توسعه پلازاهای شهر تهران چندان در لایحه برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران مورد توجه قرار نگرفته است و جای خالی پلازاهای شهری در این لایحه احساس می گردد.

احسان رنجبر-عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس تهران – در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینكه واژه پلازا در ادبیات شهرداری تهران از زمان پروژه میدان ولیعصر به صورت جدی سر زبان ها افتاد، اظهاركرد: استفاده از واژه پلازا در این پروژه ناآگاهانه انجام شد چون كه معادل فارسی پلازا در فرهنگ ایرانی همان «میدان» و «میدانچه» است. در نتیجه محصول شكل گرفته در میدان ولیعصر نه پلازای غربی است نه میدانچه ایرانی. كلمه پلازا ریشه اسپانیایی دارد و مكانی است برای جمع شدن، گردهمایی، دیدارهای روزمره و تعاملات اجتماعی. ماهیت این فضا سكون است یعنی جایی برای درنگ و نشستن.

این عضو هیات علمی دانشگاه پیدایش پلازا را همزمان با اولین دوره های تاریخ شهرنشینی دانست و اظهار داشت: نمونه های مرجع و شاخص پلازاهای اروپایی در قرون وسطی شكل گرفته و پس از آن در دوره های بعدی چون رنسانس و…تكامل یافته است و بنا بر ادبیات و فرهنگ آن شهر، نامی بر روی آن گذاشته شد به صورتی كه در اسپانیا پلازا، در ایتالیا پیازا و در ادبیات ما هم میدان و میدانچه است و از مصادیق شاخص این فضاها در سه كشور ایران، ایتالیا و اسپانیا می توان به پیازا كامپو در سیه نا ایتالیا (Piazza del Campo )، پلازا مایور در مادرید اسپانیا(Plaza Mayor) و میدان نقش جهان در ایران اشاره نمود.

توقف فرآیند انتخاب شهردار تهران در شورای شهر

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران از توقف فرایند انتخاب شهردار تهران در شورا تا زمان تعیین تكلیف طرح استفساریه مستثنی شدن شهرداران از قانون منع به كارگیری بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی اطلاع داد.

پس از اینكه سازمان اداری و استخدامی كشوری روز گذشته در نامه ای خطاب به محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران از ۲۸ كاندیدای شهرداری تهران كه اعضای شورای شهر انتخاب كرده بودند ۱۲ تن را واجد شرایط شغلی و غیر بازنشسته برای شهرداری دانستند امروز بامداد شنبه اعضای شورا در جلسه هم اندیشی مقرر است از این ۱۲ نفر ۵ نفر را بعنوان كاندیدای شهرداری تهران معرفی كنند كه علی اعطا – سخنگوی شورای شهر تهران – بعد از این جلسه در جمع خبرنگاران حاضر شد و از توقف فرایند انتخاب شهردار تهران اطلاع داد.

وی افزود: طبق برنامه زمان بندی كه قبل از این اعلام شده بود مقرر شده بود كه امروز پنج نفری كه مقرر است بعنوان كاندیدای شهرداری تهران به صحن بیایند و برنامه هایشان را عرضه كنند، معرفی نماییم اما ظرف سه روز گذشته پیشنهادی از جانب برخی اعضا عرضه شد كه باعث تعویق این فرایند شد.

تمدید ۳ماهه قرارداد بیمه تكمیلی بازنشستگان كشوری

مهدی ریاحی فر – مدیرعامل شركت بیمه تكمیلی آتیه سازان حافظ – در نشستی خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینكه صندوق بازنشستگی كشوری برای سه ماه و آموزش و پرورش برای یك ماه قراردادشان را تمدید كرده اند، اظهار داشت: اگر این دو نهاد بخواهند بیمه تكمیلی خویش را صندوقی ادامه دهند فقط ما هستیم و با ما می توانند عقد قرارداد كنند اما اگر بخواهند وارد امر بیمه گری شوند باید مناقصه صورت گیرد.

وی با اشاره به اینكه آتیه سازان حافظ صد در صد متعلق به سازمان بیمه سلامت است و به باعث مصوبه هیئت وزیران در سال ۸۲ جزو شركت های مادرتخصصی بیمه سلامت شناخته شد اظهار داشت: طبق ماده ۶ بیمه خدمات همگانی گفته شده همه شركت های بیمه مجاز هستند در امور بیمه درمانی مكمل و مضاعف مشاركت و مداخله كنند.

قانون منع به كارگیری بازنشستگان صراحتی در به كارگیری جوانان ندارد

محمدمهدی تندگویان – معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان- در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینكه قانون منع به كارگیری بازنشستگان صراحتی در به كارگیری جوانان ندارد اما هدف قانونگذار تولید تحولی در این حوزه بوده است، اظهار داشت: اگر قرار باشد فردی كه سال ها در منصبی دولتی مشغول به كار بوده است اما هنوز بازنشسته نشده را جایگزین فردی با «شرایط سنی» مشابه نماییم، تحولی رخ نخواهد داد.

وی اضافه كرد: با این شیوه جایگزینی، به صورتی كه جوانان در پست های اجرایی قرار نگیرند دیگر نیازی به وضع قانون جدید نداشتیم. ازاین رو انتظار داریم افرادی كه در آستانه بازنشستگی قرار دارند یا در مدت كمی به این سن می رسند را جایگزین افراد بازنشسته فعلی نكنند. هم اكنون نه درشهرداری، نه استانداران بازنشسته و نه حتی چهار وزیری كه تغییر كردند اراده ای برای به كارگیری جوانان دیده نمی گردد این درحالیست كه انتظار داشتیم دولت با رویكرد جوانگرایی افرادی مانند آقای جهرمی را بعنوان وزرای جدید معرفی كنند.

احیای سازمان سمپاد تا سال آینده

فاطمه مهاجرانی – رئیس مركز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان – در گفت وگو با ایسنا با اشاره به تصویب كامل اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اظهار داشت كه خوش بین هستیم سال بعد سازمان سمپاد احیا شود.

وی درباره احیای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اظهار نمود: بخشی از اساسنامه سازمان پیش از سفر رئیس جمهوری به نیویورك تصویب شده بود و مابقی هم در جلسه ۲۰ مهر ماه به تصویب رسید و بدین سان در دوجلسه اساسنامه سازمان سمپاد به صورت كامل تصویب گردید و به این معناست كه سازمان سمپاد احیا خواهد شد.

ارسال پیامك پرداخت وجه به اولیای دانش آموزان

منصور مجاوری – مشاور وزیر آموزش و پرورش – در مراسم افتتاح سامانه حساب یكپارچه مدارس از استقرار حساب یكپارچه در ۸۵ هزار مدرسه تا آخر آبان اطلاع داد و اظهار داشت: اگر ولی دانش آموز به مدرسه برود و بابت هر هزینه فوق برنامه مبلغی بپردازد، «كد شناسه» خاصی به آن تعلق می گیرد و كاملا قابل رهگیری است و به محض واریز مبالغ، پیامكی برای اولیاء ارسال می گردد.

وی با اشاره به اینكه سامانه حساب یكپارچه مدارس به دلیل شفاف سازی منابع مالی عظیمی كه وارد مدارس می گردد طراحی شده است، اظهار داشت: بدین سان هم سرانه های دولتی و هم واریزی های والدین مشمول حساب یكپارچه می شوند.

محدودیت ها و ممنوعیت های ترافیكی راهپیمایی ۱۳ آبان

با توجه به اینكه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ فردا، مراسم راهپیمایی سیزدهم آبان در مقابل لانه جاسوسی برگزار می شود، تمهیدات ترافیكی برای این مراسم در نظر گرفته شده است و عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از ساعت ۶ بامداد تا خاتمه مراسم راهپیمایی و عادی شدن وضعیت ترافیكی در كلیه معابر پیرامون مسیرهای راهپیمایی و معابر منتهی به سفارت سابق آمریكا حضور دارند و نسبت به تسهیل عبور و مرور و جلوگیری از انسداد معابر در محدوده اجرای مراسم اقدام می كنند.

پلیس راهور تهران محدودیت ها و ممنوعیت های ترافیكی ویژه راهپیمایی ۱۳ آبان روز دانش آموز را شرح داد. بر این اساس در اطراف لانه جاسوسی محدودیت تردد وجود دارد كه از ساعت ۸ بامداد فردا (۱۳ آبان) اعمال می گردد و طول خیابان طالقانی از سپهبد قرنی تا مفتح، طول خیابان ایران شهر از مقابل معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران به سمت جنوب، طول خیابان موسوی از تقاطع سمیه به سمت شمال، طول خیابان طالقانی از حافظ به سمت شرق و بهار به سمت غرب، خیابان سپهبد قرنی از میدان فردوسی به سمت شمال، خیابان نجات اللهی (ویلا) از انقلاب به سمت شمال و خیابان ایران شهر از كریم خان به سمت جنوب مشمول این محدودیت می شوند.

فهرست پربازدیدترین اخبار اداره اجتماعی ایسنا به شرح زیر است:

پاییز ایران «پربارش» پیش بینی شد

صادرات دارو و تجهیزات پزشكی ممنوع شد

توقف فرآیند انتخاب شهردار تهران در شورای شهر

افتتاح پل سبز زندگی و زیرگذر گیشا تا مهر ۹۸