مدیركل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو؛ رتبه بندی كارخانجات غذایی، مركز بیماری های غذا راه اندازی می گردد

آنی غذا: مدیركل فرآورده های غذایی وآشامیدنی سازمان غذاودارو از آغاز طرح رتبه بندی كارخانجات صنایع غذایی خبر دادوگفت: میزان نظارت دركارخانه هایی كه در سطوح پایین تر رتبه بندی قرار دارند افزایش می یابد.
به گزارش آنی غذا به نقل از مهر، وحید مفید در چهاردهمین گردهمایی روسای آزمایشگاه های كنترل غذا و داروی سراسر كشور با اشاره به برنامه های حوزه غذا، اظهار نمود: نظارت بر محصولات غذایی از مزرعه تا سفره، مبحث محصولات تراریخته و كنترل آن، باقیمانده سموم در محصولات و نظارت بر فراورده های خام دامی بر عهده اداره غذا سازمان غذا و دارو گذاشته شده است. وی با اشاره به ضرورت توجه به حوزه شناسایی، ارزیابی و مدیریت ریسك در مورد محصولات سلامت محور عنوان كرد: در حوزه ارزیابی ریسك با همكاری بخش درمان وزارت بهداشت همكاری هایی برای تولید مركز بیماری های ناشی از غذا شروع شده است. مدیركل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینكه FDA آمریكا آماری در مورد بیماری های ناشی از غذا در اختیار دارد، توضیح داد: بر مبنای آمار انتشار یافته این سازمان ۵ هزار نفر در اثر بیماری های ناشی از غذا در آمریكا فوت كرده اند، در حالیكه ما تابحال آمار منسجمی كه بتوان بر اساس آن در حوزه غذا برنامه ریزی و نظارت كرد، در اختیار نداریم. وی از آغاز طرح رتبه بندی كارخانه های صنایع غذایی هم اطلاع داد و اظهار داشت: طبق این طرح كارخانه هایی كه در گرید A هستند، نیاز به نظارت محدودتری دارند چراكه به برند تبدیل گشته و از آزمایشگاه ها و كارشناسان زبده ای برخوردار می باشند و در شرایط خوبی قرار دارند؛ در این شرایط می توانیم نظارت ها را در كارخانه هایی كه در گرید پایین تر قرار دارند افزایش دهیم. به قول وی، ضوابط این طرح در حال تدوین است و دسترسی به امكانات آزمایشگاهی بعنوان امتیاز مثبت در رتبه بندی حساب خواهد شد. ازاین رو می توان بر حدود ۱۳ هزار كارخانه تولید مواد غذایی كه تحت نظارت سازمان غذا و دارو هستند به صورت هدفمند نظارت بهتری كرد.