معاون پرستاری وزارت بهداشت خبر داد مراقبت های پرستاری در منزل می تواند ۸۵ درصد از هزینه های بیماران را كم كند

آنی غذا: معاون پرستاری وزارت بهداشت اظهار داشت: مراقبت های پرستاری در منزل می تواند ۸۵ درصد از هزینه های بیماران را كم كند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا و بنابر اعلام وبدا، دكتر مریم حضرتی در نشست سراسری شوراهای هماهنگی پرستاری كشور با اشاره به اینكه در شرایط كنونی كشور كه گرفتار تحریم و بحران هستیم، پرستاران هم مانند سایر اقشار جامعه مقاوم هستند و این دوران سخت با مقاومت پرستاران، پزشكان و مردم با موفقیت خواهد گذشت، اضافه كرد: پرستاران در قلب مقاومت ضد شرایط دشوار كشور هستند، چون توانایی عرضه مراقبت های جامع، مشاركت در توسعه خدمات، كمك به اعضای تیم سلامت، پشتیبانی از بیماران و ظرفیت سازی در نظام سلامت را دارند.
وی با اشاره به اینكه ماموریت اصلی معاونت پرستاری وزارت بهداشت، افزایش دسترسی آحاد جامعه به مراقبت های پرستاری با كیفیت و مقرون به صرفه است، اضافه كرد: مراقبت، طیف بسیار وسیعی دارد و حتی درمان هم جزیی از مراقبت است.
معاون پرستاری وزارت بهداشت تصریح كرد: خوشبختانه در چند ماه گذشته توسعه مراكز مراقبت های پرستاری در منزل و تصویب طرح آزمایشی پوشش بیمه ای تعرفه خدمات مراقبت در منزل در دستور كار ما قرار گرفته و مطالعات در كشورهای مختلف نشان داده است كه این مراقبت ها تاثیرگذاری بسیار زیادی دارند و این مراقبت ها در كشوری مانند هنگ كنگ، توانسته ۸۵ درصد از هزینه های بیماران را كم كند.
حضرتی تصریح كرد: با همكاری معاونت درمان، مراقبت های حمایتی تسكینی تقویت شده و گروه های پزشكی و پرستاری دوره های آموزشی مراقبت های حمایتی تسكینی را با هدف پشتیبانی از بیماران سرطانی گذرانده اند.
وی افزود: آیین نامه تولید مراكز جامع مراقبت های پرستاری تدوین شده و این مراكز، سطح بین خدمات مراقبت های پرستاری در منزل و بیمارستان و برای افرادی است كه شرایط مسكونی مناسبی ندارند و یا از داشتن افرادی كه بخواهند از بیماران مراقبت كنند، محروم هستند.
بنابر اعلام وبدا، معاون پرستاری وزارت بهداشت تصریح كرد: جلسات ستاد تحول سلامت یكی از مستمرترین جلساتی است كه در وزارت بهداشت و با حضور دكتر هاشمی هر هفته تشكیل می گردد و از مدیران پرستاری هم انتظار است كه با حضور در دانشگاه ها، در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها، مشاركت كنند.
حضرتی با اشاره به دستور وزیر بهداشت برای جدا شدن اضافه كار از كارانه پرستاران، اظهار داشت: تا كنون چندین جلسه كارشناسی در این خصوص برگزار شده و جلسه نهایی آن هم بزودی برگزار می گردد. همینطور مشكلات طرح پرداخت مبتنی بر عملكرد(قاصدك) در نشست هایی كه با مدیران معاونت درمان داشتیم، شناسایی شده و برطرف می گردد.
وی یكی از اقدامات معاونت پرستاری را همكاری با سایر معاونت های وزارت بهداشت عنوان نمود و اضافه كرد: با همكاری معاونت توسعه مدیریت و منابع، كارگروه منابع انسانی تشكیل، آیین نامه جذب و نگهداشت نیروهای گروه های پرستاری در مناطق محروم، پیش نویس آیین نامه رتبه بندی پلكانی گروه های پرستاری در بالین و پیش نویس اولیه آیین نامه جذب پرستاران جویای كار اتباع بیگانه تدوین و جذب نیروهای پرستاری و كمك پرستاری پیگیری شده است.
معاون پرستاری وزارت بهداشت تصریح كرد: در بیمارستان های دولتی ۱۲۲ هزار و ۶۲۸ پرستار مشغول به خدمت هستند، اما اطلاعات دقیقی از تعداد پرستاران فعال در بخش خصوصی نداریم.
حضرتی به تشریح شاخص های ملی مراقبت های پرستاری در بالین پرداخت و اظهار داشت: ارتقای میزان میانگین تعداد پرستار به تخت بیمارستانی از ۰٫۷۹ به ۱٫۸، ارتقای میزان میانگین گروه پرستاران از ۱٫۱ به ۲٫۵، افزایش تعداد پرستاران مرد به میزان ۲۰ درصد، كاهش آمار بروز زحم بستر در بیماران بستری حداقل به میزان ۴۰ درصد و افزایش ۵۰ درصدی رضایتمندی مردم از عرضه خدمات پرستاری، از مهم ترین شاخص هایی است كه در دستور كار معاونت پرستاری وزارت بهداشت قرار گرفته است.
وی تصریح كرد: دوره پرستاری بحران توسط معاونت پرستاری وزارت بهداشت برگزار گردید و ۱۰۰ نفر از پرستاران در این دوره، آموزش های لازم را فرا گرفتند و در شرایط بحران های طبیعی، تیمی در سطح ملی با مشاركت ۱۰۰ نفر از پرستاران آموزش دیده به عرضه خدمات می پردازند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت در انتها ضمن تاكید بر اهتمام جدی به اخلاق حرفه ای و مراقبت های معنوی، تصریح كرد: كمیته اخلاق پرستاری در معاونت پرستاری وزارت بهداشت تشكیل شده و شاخص های اخلاقی در پرستاری و شاخص های بیمارستان های اخلاقی تعیین شده است.