بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید

آنی غذا: یك استادیار دندان پزشكی اظهار داشت: مراقبت نكردن از دندان ها با عنایت به هزینه های بالای ترمیم آن ها، اقتصادی نیست.
ایمان پریسای در گفت وگو با ایسنا، درباره مسائل بهداشت دهان و دندان اظهار نمود: متاسفانه مردم اهمیتی به مسائل بهداشت و دندان نمی دهند. امروزه بیشتر به زیبایی ظاهری و تیپ و لباس اهمیت داده می شود و مردم كمتر به بهداشت دهان و دندان توجه می كنند.
وی ادامه داد: اگر اطلاع رسانی ها و آگاهی ها با استفاده از درست و علمی مثل صداوسیما، نشریات علمی و شبكه های اجتماعی معتبر رخ دهد، مردم می توانند اطلاعات و آگاهی های خودشان را در مورد دندان و مشكلات آن بالا برند. برخی سایت های علمی كه متولیان آن ها دندان پزشكان هستند، مطالب خیلی خوب و مفیدی در وب سایت خود قرار می دهند كه می توانند كمك شایانی به افزایش آگاهی مردم كنند.
استادیار دانشكده دندان پزشكی مشهد با طرح این پرسش كه چرا كاری نماییم دندان ها آن قدر پوسیده شوند كه نیاز به روكش، عصب كشی و ایمپلنت داشته باشند؟، اضافه كرد: با معاینه ای جزئی یا ترمیم جزئی می توان هزینه بسیار كمتری پرداخت. باتوجه به سطح درآمد مردم، ترمیم اساسی دندان هزینه بسیار بالا و سرسام آوری دارد.
پریسای عنوان كرد: اگر این كارها و اقدامات رعایت شود و همینطور افزایش آگاهی و اطلاع رسانی با استفاده از سایت ها، نشریه ها، خبرگزاری ها و صداوسیما صورت گیرد، شاهد كاهش این مشكلات برای مردم خواهیم بود. متاسفانه در شبكه های اجتماعی برخی افراد را می بینیم كه اطلاع رسانی غیرعلمی و نادرستی می كنند و سبب گمراه شدن مردم می شوند.
وی افزود: وقتی اصول اولیه مراقبت از سلامت دهان و دندان نباشد، طبیعتا بیماری هایی نظیر پوسیدگی، خرابی و عفونت دندان و… رخ می دهد كه برای درمان نیاز به صرف هزینه های بالایی دارد. در صورتی كه اگر چكاپ ۳ تا ۶ ماهه دندان پزشكی صورت گیرد، سبب می گردد در هزینه ها صرفه جویی صورت گیرد.
استادیار دانشكده دندان پزشكی مشهد با اشاره به تبعات فرهنگ سازی درباره دهان و دندان خاطرنشان كرد: در مجموع اگر این اقدامات صورت گیرد، به مرور زمان فرهنگ بهداشت دهان و دندان و فرهنگ سلامت مردم افزوده می شود. در نتیجه سبب كاهش مشكلات بعدی شده و هزینه ها هم كمتر می گردد. از طرفی دیگر، خروج ارز از ایران به علت خرید دستگاه ها، تجهیزات و مواد مورد نیاز دندان پزشكی هم كمتر می گردد. اگر اقتصاد كشور پویاتر شود، وضعیت هزینه ها هم بهتر خواهدشد.
پریسای با اشاره به اینكه هزینه های زیبایی دندان بسیار زیاد و سرسام آور است، اظهار داشت: متاسفانه وقتی كارهای لوكس و زیبایی در دندان پزشكی مطرح می شود، قیمت های بسیار بالا برای این امور ذكر می گردد. همانند سایر امور وقتی صحبت از لوكس، مدرن و لاكچری بودن می شود، افزایش هزینه ها را خواهیم داشت و طبیعتا بیمه ها هیچ گاه در این زمینه ورود پیدا نمی كنند، چون نیاز و ضرورتی ندارد.
وی در مورد نظارت بر تعرفه ها و قیمت ها بیان كرد: باید نظارتی باشد كه این امور را رصد و پیگیری كنند كه اگر افرادی از اصول و تعرفه های تعیین شده خارج شدند، با آن ها برخورد كنند.