گزارش كمیسیون بهداشت درباره اقدامات دستگاه ها در توزیع دارو ایزدخواه: در اختصاص ارز دارو و تجهیزات پزشکی میان واردکننده و سازنده تبعیض وجود دارد

آنی غذا: یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وجود تبعیض در اختصاص ارز میان وارد کنندگان و تولید کنندگان حوزه دارو و تجهیزات پزشکی انتقاد نمود.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، روح الله ایزدخواه در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد ارزیابی اثر بخشی سیاستگذاری ها و اقدامات عملیاتی دستگاه های مسئول برای ساماندهی مشکلات زنجیره تامین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی در کشور اظهار داشت: در این زمینه موضوع فقط دارو و تجهیزات بهداشت و درمان نیست بلکه مسئله صنعت و تولید داخل نیز مطرح است؛ آن چه کمیسیون بهداشت تا حالا روایت کرده ناظر بر عدم پرداخت بودجه دولت می باشد، اما در کمیسیون صنایع و معادن نیز ورود کردیم و به مطالبی مانند مسئله تبعیض، تضاد منافع و مافیای واردات برخوردیم.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس اضافه کرد: در اختصاص ارز بین وارد کننده و تولید کننده این حوزه تبعیض وجود دارد؛ بطور مثال شرکتی که وارد کننده پروتز زانو است امسال ۲۰ میلیون دلار ارز دریافت کرده در صورتیکه تولید کننده همین محصول، ارزی دریافت نکرده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی دیگر از عناوینی که در این زمینه وجود دارد، قیمت گذاری است؛ به تولید کننده ارز نمی دهیم و برای محصولات تولیدی آنها قیمت گذاری دستوری در نظر می گیریم اما وارد کننده به آسانی تولید کننده را از بازار حذف می کند.
ایزدخواه با اشاره به موضوع تعارض منافع در این عرصه، بیان کرد: برخی مسئولان چه در وزارت بهداشت و چه در استانها خود دارای شرکت هستند یا وارد کننده بوده و داروخانه دارند این تعارض منافع است اما متاسفانه بررسی نمی شود.
او در آخر با تأکید بر این که ۳۰ شرکت تولید پروتز در کشور درحال تعطیلی هستند، اظهار داشت: باید علاوه بر بودجه دولتی مسئله صنعت نیز در این زمینه مدنظر قرار گیرد.

منبع: