در گفت وگو با آنی غذا اعلام شد: ممنوعیت فروش دارو در داروخانه اینترنتی

به گزارش آنی غذا مدیران معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی نحوه صدور مجوز و نظارت بر فعالیت فروشگاه های اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی و داروخانه های آنلاین را تشریح كردند.
دكتر ندا رونده مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراكی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در گفت و گو با ایسنا در رابطه گسترش فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در فروشگاه های اینترنتی، با اشاره به اینكه این فروشگاه ها مجوز خویش را از مركز توسعه تجارت الكترونیك دریافت می كنند، عنوان كرد: نظارت بر عملكرد و اعتبار محصولات این فروشگاه ها هم بر عهده همین مركز توسعه تجارت الكترونیك است.
وی با اشاره به اینكه وظیفه بازرسان معاونت غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشكی بازرسی از سطوح عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی است، عنوان كرد: با این وجود در صورتی كه تخلفی از جانب فروشگاه های اینترنتی از قبیل فروش كالای تقلبی، تاریخ گذشته و یا غیرمجاز از جانب شهروندان به كارشناسان ما گزارش شود، با همكاری پلیس فتا و سایر مراجع قضایی شكایت را پیگیری می نماییم.
وی با اشاره به سایر اقدامات معاونت غذا و دارو برای ارتقای سلامت عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی، اضافه كرد: جهت آشنایی بیشتر كاركنان فروشگاه های اینترنتی با قوانین فروش، دوره های مختلف آموزشی برگزار كرده و در این دوره ها كارشناسان، فروشندگان و بخصوص انباردارها را با اصالت كالا آشنا می نماییم، همینطور طی این دوره ها بر توجه و دقت به اصالت و تاریخ مصرف كالای موجود در فروشگاه ها تاكید می شود.
ضرورت توجه به نماد اعتماد الكترونیك فروشگاه های اینترنتی
دكتر رونده همینطور خطاب به شهروندان سفارش كرد: هنگام خرید كالای آرایشی و بهداشتی یا هر كالای دیگر از فروشگاه اینترنتی به وجود نماد اعتماد الكترونیك در سایت توجه داشته باشند و اگر كالایی كه به دستشان رسید مشكلی از قبیل تقلبی بودن، تاریخ گذشته بودن یا هرگونه اشكال در شكل ظاهری داشت با كارشناسان واحد آرایشی و بهداشتی معاونت های غذا ودارو دانشگاه های علوم پزشكی تحت پوشش خود در بین بگذارند.
ممنوعیت فروش دارو در داروخانه های آنلاین
همچنین دكتر سهیلا عبدلی، سرپرست واحد فنی و نظارت بر امور داروخانه های دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به اصطلاح «داروخانه اینترنتی» كه اخیرا رواج یافته، اظهار نمود: عبارت دقیق مجوزهایی كه ما تحت عنوان داروخانه اینترنی صادر می نماییم “فروش اینترنتی فرآورده های سلامت غیردارویی” است و شهروندان باید توجه نمایند كه نباید هیچ گونه دارویی در داروخانه اینترنتی به فروش برسد.
وی با اشاره به محصولات مجاز برای فروش در داروخانه های اینترنتی، افزود: محصولات آرایشی و بهداشتی، مكمل های تغذیه ای و ورزشی، شیر خشك، گیاهان دارویی به صورت فرآوری نشده، دمنوش، فرآورده های طبیعی و سنتی حاوی گیاهان دارویی و ملزومات مصرفی پزشكی همچون كالاهای مجاز به فروش در داروخانه اینترنتی هستند.
نحوه تاسیس داروخانه اینترنتی
دكتر عبدلی در ارتباط با مراحل تاسیس داروخانه اینترنتی، عنوان كرد: موسس با در دست داشتن پروانه تاسیس و پروانه مسئول فنی داروخانه به معاونت غذا و دارو دانشگاه رجوع می كند و اگر امتیاز ارزشیابی داروخانه بالای۷۵۰ باشد با رعایت شرایط، مجاز به راه اندازی وب سایت با تائید معاونت می باشد. همینطور موسس موظف به رفتن به مركز توسعه تجارت الكترونیك و دریافت نماد اعتماد الكترونیك می شود و سایر تعهدها از قبیل تعهد نامه موسس، تعهد نامه مسئول فنی و گواهی امضا هم در معاونت دریافت می شود.
نحوه برخورد با تخلفات داروخانه های آنلاین
سرپرست واحد فنی و نظارت بر امور داروخانه های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، اضافه كرد: درج تبلیغات گمراه كننده محصولات و تخلف در ارسال از قبیل ایجاد واسطه از تخلفات مهم داروخانه اینترنتی است كه به صورت مداوم توسط كارشناسان رصد شده و در صوت مشاهده سریعا با متخلف برخورد قانونی صورت می گیرد.
وی تذكر شفاهی، تذكر كتبی، تعلیق یا لغو مجوز را از جرائم تخلفات دانست و در مرحله آخر با عنایت به نوع تخلف ارجاع پرونده به مراجع ذی صلاح را از تبعات قانون گریزی عنوان نمود.
دكتر عبدلی با تاكید به شهروندان اظهار داشت: همواره دقت داشته باشید كه سایت داروخانه اینترنتی دارای نماد اعتماد الكترونیك بوده و آدرس و شماره تلفن داروخانه، اسم موسس و مسئول فنی نشانی پست الكترونیك و مجوز فروش در سایت درج شده باشد.
وی در آخر تصریح كرد: حالا حدود ۲۵ داروخانه اینترنتی تحت نظارت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی مشغول به فعالیت هستند با اینكه فعالیتشان به صورت مداوم رصد می شود اما اگر شهروندان تخلفی مشاهده نمودند با شماره ۸۸۸۷۴۵۰۸ تماس بگیرند.