دوران نقاهت پس از کرونا چگونه است؟

به گزارش آنی غذا لرستان یک فلوشیپ فوق تخصص درد اظهار داشت: امکان دارد پس از ترخیص از بیمارستان به علت کووید – ۱۹، همچنان تنگی نفس و درد عضلانی و احساس ضعف و خستگی داشته باشید، همینطور امکان دارد تغییراتی در فکر و حافظه تان مانند مه مغزی یا مشکلات ادراکی ایجاد و گرفتار اضطراب و افسردگی شوید.
نوید بابایی در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه یکی از جنبه های خاص بستری شدن در بیمارستان طی پاندمی ویروس کرونا این است که اعضای خانواده و دوستان به دیدار شما نمی آیند، یعنی از انتشار ویروس به خوبی جلوگیری می شود، اظهار نمود: این ایزوله شدن و تنهایی می تواند احتمال اضطراب و استرس و تغییرات ادراکی و اختلال استرس بعد از سانحه را پس از بستری شدن در بیمارستان افزایش دهد.
وی در پاسخ به این سوال که بهبودی از کووید ۱۹ چقدر طول می کشد؟، اظهار داشت: کارشناسان همچنان درحال مطالعه روی افرادی هستند که از کووید ۱۹ بهبود یافته اند، اما چیزی که تابحال با اطمینان می دانیم این است که بیماری های زمینه ای مانند آسم، فشارخون بالا و یا نقص سیستم ایمنی، بر مدت زمان ریکاوری از این بیماری اثر می گذارند.
این فلوشیپ فوق تخصص درد بیان نمود: اگر شما گرفتار مورد خفیفی از کووید ۱۹ باشید، امکان دارد در عرض یکی دو هفته حالتان خوب شود، در حالیکه موارد شدیدتر این بیماری امکان دارد سه تا شش هفته و یا حتی بیشتر طول بکشد.
وی افزود: اگر در ICU بستری شده باشید، امکان دارد گرفتار سندرم پس از مراقبت های ویژه و یا تغییرات روحی و ادراکی شوید که پس از اقدامات درمانی جهت نجات از یک بیماری یا صدمه روی می دهند، شما هم مانند هر کسی که به علت دیگر بیماری های تنفسی در بیمارستان بستری می شود، امکان دارد گرفتار علایم فیزیکی و روحی شوید که هفته ها یا ماه ها طول می کشند.
بابایی ضمن اشاره به اینکه هرچند تأثیرات کووید ۱۹ هنوز مورد مطالعه اند، محققان دریافته اند این بیماری می تواند بر ریه ها، کلیه ها، قلب و مغز اثر بگذارد، خاطرنشان کرد: اختلالات و صدمه های احتمالی پس از بستری شدن در بیمارستان به علت یک عفونت ویروسی تنفسی مانند کووید ۱۹ شامل مواردی مانند تنگی نفس، سرفه، ضعف عضلانی، گلودرد، مشکل در بلع، مشکل در حرف زدن، مشکل در راه رفتن و انجام کارهای روزمره، اضطراب، افسردگی، اختلال استرس بعد از سانحه، اختلالات ادراکی، خستگی، زخم بستر و بی خوابی است.
این فلوشیپ فوق تخصص درد ضمن اشاره به اینکه پس از بهبودی از کووید ۱۹ و ترخیص از بیمارستان امکان دارد مدتی طول بکشد تا به شرایط نرمال برگردید، اضافه کرد: شما امکان دارد به توانبخشی سرپایی نیاز داشته باشید و یا نیازمند یک روان درمانگر برای کنترل و مدیریت اختلالات فیزیکی و ادراکی و رفتاری تان که با بیماری مرتبط هستند باشید.
وی ادامه داد: این اختلالات بسیار معمول بوده و می توانند درمان شوند، شما باید با تیم پزشکی خود در ارتباط باشید تا هرگونه عارضه قبلی یا علامت جدید را با آنها در بین بگذارید.

منبع: