افزایش سن عامل کاهش قدرت باروری زنان

به گزارش آنی غذا، عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا با اشاره به ارتباط سن و توان باروری زنان، اظهار داشت: بطور طبیعی دوره باروری زنان محدود و بطورکامل وابسته به سن است بنابراین، لازم است دختران و زنان درباره ی تأثیر سن بر توان فرزندآوری خود بیشتر بدانند تا بتوانند با برنامه ریزی درست مانع از دست رفتن این دوره طلایی شوند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر اعظم محمداکبری درباره ی شروع سن باروری زنان، بیان کرد: سن باروری دختران از زمان بلوغ شروع می شود. یعنی از زمانی که تغییرات جسمی ناشی از بلوغ، مانند رشد پستان ها رخ می دهد، حتی اگر خونریزی قاعدگی شروع نشده باشد، امکان حاملگی وجود دارد.
وی درباره ی بهترین سن برای حاملگی اول، اظهار داشت: سن مناسب برای حاملگی اول سنین ۱۸ تا ۲۴ سالگی است. پیش از ۱۸ سالگی، به سبب خطر بروز عوارض جدی حاملگی و ناهنجاری های جنینی، مبادرت به حاملگی سفارش نمی شود.
عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا در ادامه، اضافه کرد: نکته بسیار مهم درباره ی اثر سن بر باروری زنان این است که از ۳۵ سالگی روند کاهش توان باروری زنان شروع می شود و این سیر نزولی بعد از ۴۰ سالگی شتاب می گیرد. همچنین، بعد از ۴۰ سالگی خطر سقط و بروز ناهنجاری های جنینی به شدت بیشتر می شود بنابراین؛ به تعویق انداختن ازدواج و فرزندآوری با افزایش ریسک ناباروری هم راه است.
او اشاره کرد: باید بدانیم که با افزایش سن، نه فقط شانس حاملگی طبیعی، بلکه شانس موفقیت روش های کمک باروری نیز کاهش پیدا می کند برای اینکه بطور فیزیولوژیک، هم از تعداد تخمک ها و هم از کیفیت آنها کم می شود.
محمداکبری درباره ی دیگر عوامل خطر ناباروری زنان، اظهار داشت: علاوه بر سن، عوامل دیگری نیز بر توان باروری اثرگذارند. جراحی در ناحیه شکم و لگن، شیمی درمانی و پرتودرمانی در ناحیه لگن می تواند موجب کاهش باروری زنان شود. در چنین مواردی سفارش می شود قبل از مبادرت به درمان، برای حفظ باروری بوسیله فریز تخمک یا جنین اقدام گردد.
بگفته وی همچنین، عوامل ژنتیکی مانند سابقه ناباروری یا یائسگی زودرس در خانواده نیز همچون عوامل خطر ناباروری است و خانم هایی که چنین سابقه ای در خانواده دارند، باید هرچه سریعتر برای حاملگی یا حفظ باروری اقدام نمایند.
بنابر اعلام روابط عمومی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، این جراح و متخصص زنان و زایمان در پایان، تصریح کرد: بااینکه برخی عوامل خطر ناباروری مثل سن و مبتلاشدن به بدخیمی ها خارج از اراده فرد است اما عوامل خطر دیگری نیز وجود دارند که فرد می تواند آنها را کنترل کند. خانم ها باید بدانند که چاقی، کم تحرکی، مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر، مصرف غذاهای ناسالم و قرار گرفتن مداوم در معرض سموم و آلاینده های محیطی اثرات منفی بر باروری دارند و می توانند موجب کاهش کمی و کیفی ذخیره تخمدان شوند.

منبع: