یافته محققان نیوزیلندی؛ گلوتن گندم ممکن است سبب التهاب مغز شود

به گزارش آنی غذا، تحقیقات روی موش ها نشان داده است که گلوتن گندم موجود در رژیم غذایی امکان دارد در التهاب مغز دخیل باشد.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از مدیکال نیوز، محققان در نیوزیلند مشاهده نمودند که گلوتن گندم می تواند سبب التهاب مغز در موش شود.
مطالعه اخیر آنها نشان داد که گلوتن اضافه شده به رژیم غذایی کم یا پرچرب سبب التهاب در ناحیه هیپوتالاموس مغز که متابولیسم را تنظیم می کند، می شود.
متخصصان این نظریه را مطرح می کنند که گلوتن امکان دارد یک پاسخ ایمنی التهابی مشابه آن چه افراد مبتلا به بیماری سلیاک تجربه می کنند، ایجاد نماید.
این تحقیق التهاب سلول های عصبی را با شروع بیماری متابولیک مرتبط می کند.
گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو، چاودار و سایر غلات پرمصرف وجود دارد. همینطور به خیلی از غذاهای فرآوری شده هم اضافه می شود.
تحقیقات نشان داده است که گلوتن می تواند در التهاب محیطی در دستگاه گوارش و سیستم عصبی روده دخیل باشد.
به گفته محققان دانشگاه اوتاگو در نیوزلند، گلوتن گندم امکان دارد سبب التهاب مرکزی در مغز هم شود.
دکتر «الکساندر تاپس»، نویسنده اصلی مطالعه، اظهار داشت: «افزودن گلوتن به هر یک از رژیم های غذایی به افزایش قابل توجه در تعداد میکروگلیا و آستروسیت ها در هسته هیپوتالاموس، منطقه کلیدی مغز برای کنترل متابولیسم منجر گردید.»
آستروسیت ها و میکروگلیاها دو نوع سلول ایمنی در مغز هستند. آنها شبیه ماکروفاژها هستند که در خون یافت می شوند و در التهاب نقش دارند.
ناحیه هیپوتالاموس مغز مسئول تنظیم عملکردهای متابولیک است که وزن و قند خون را کنترل می کند.
محققان دانشگاه اوتاگو این فرضیه را مطرح نمودند که التهاب هیپوتالاموس ناشی از گلوتن می تواند منجر به صدمه مغزی، افزایش وزن بدن و اختلال در تنظیم گلوکز خون شود.
این شرایط امکان دارد خطر اختلال در عملکرد حافظه را افزایش دهد.
در حالی که این تحقیق بر روی موش ها انجام شد، دکتر تاپس تصریح کرد که موش ها و انسان ها چندین عامل فیزیولوژیکی مشترک دارند و این نتایج امکان دارد در مورد انسان ها هم صادق باشد.

منبع: