وزیر بهداشت اعلام كرد فرصت ۶ ساله برای ترمیم جمعیت کشور

به گزارش آنی غذا، وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در یک تهدید جمعیتی به سر می بریم، اظهار داشت: اگر تا ۶ سال آینده نتوانیم جمعیت را ترمیم نماییم، به سمت سالمندی پیش خواهیم رفت.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی در مراسمی که به مناسبت روز خبرنگار برگزار گردید، خبرنگاری را هنر و خبرنگار را هنرمند خواند و اظهار داشت: مانند حوزه پزشکی که یک جراح هنرمند است و با هنر خود می تواند جان انسان ها را نجات دهد.
وی با اعلان اینکه خبرنگاری در حوزه سلامت خاصیت خاصی دارد، اضافه کرد: خبرنگاران این حوزه راویان امید، نشاط و سرزندگی هستند و همه مردم می دانیم که سلامت در زندگی مردم چقدر اهمیت دارد و اهمیت این مساله در دوران کرونا بسیار مشخص شد.
وزیر بهداشت سلامت را یکی از بزرگترین دستاوردهای دوران انقلاب اسلامی خواند و اظهار داشت: در دوران پیش از انقلاب کشور صد در صد وابسته غربی ها بود و در عرصه سلامت هم بسیار عقب افتاده بودیم و برای خیلی از بیماریهای پیش پا افتاده ناچار به اعزام به خارج از کشور بودیم. این در حالیست که امروزه به وضعیتی رسیده ایم که در عرصه سلامت و به اذعان خیلی از سازمان های جهانی به عنوان کار برتر در منطقه و حتی جهان شناخته می شویم.
وزیر بهداشت با اعلان اینکه خیلی از کشورهای همسایه خواهان درمان در جمهوری اسلامی ایران هستند، اضافه کرد: بدین سان است که شکل های مختلف توریسم سلامت را شاهد می باشیم و خیلی از کشورها درخواست دارند از امکانات جمهوری اسلامی ایران در عرصه سلامت استفاده کنند؛ به عنوان مثال می توان به دانشگاه سبطین عراق اشاره نمود که به عنوان نخستین دانشگاه علوم پزشکی و با هزینه ۱۰۰ درصدی خود عراق در کربلا تاسیس شد. بدین سبب در سفرهایمان عمدتا درخواست هایی در ارتباط با نیروی انسانی و دارو و تجهیزات از ایران مورد مطالبه است.
وزیر بهداشت همین طور به فاکتورهای سلامت و مقایسه این شاخص ها در دوران قبل و پس از انقلاب اسلامی اشاره نمود و اظهار داشت: در نشستی که در قاهره برگزار گردید، ایران در همه فاکتورهای بافاصله بالاتر بود.
وی ادامه داد: همین طور در سه سال اخیر امتحان بزرگی را در مسئله کرونا داشتیم؛ یک عامل خارجی که برای همه کشورها یکسان بود و این ویروس نشانگر قدرت حوزه سلامت هر کشور در مقابله با آن بود. ما در شرایطی با این ویروس مواجه شدیم که تحریم های ناجوانمردانه نیز برای کشورمان اعمال می شد؛ با وجود همه این فشارها در کرونا هم مردم وارد صحنه شدند و بیماری مدیریت شد. در حوزه واکسیناسیون شاهد بودیم که روزی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تزریق با حمایت مردم و سازمان های مردمی انجام شد؛ تا آذر ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۲۲ هزار فوتی ناشی از این بیماری داشتیم اما از زمانی که واکسیناسیون به حد قابل قبول رسید تا به امروز ۲۴ هزار فوتی داشته ایم که عمده آن هم مربوط به زمانی بود که هنوز واکسیناسیون در کشور تکمیل نشده بود و این یک موفقیت بزرگ برای حوزه سلامت بود.
وزیر بهداشت افزود: در دوران کرونا در عرصه درمان نیز اقدامات بسیاری انجام شد و کادر سلامت رشادت های فراوانی داشتند؛ بطوریکه در دوران کرونا ۳۵۰ شهید سلامت در همه رده ها داشتیم. خبرنگاران نیز در این دوران با وجود همه خطراتی که وجود داشت برای انعکاس مطالب در رابطه با کرونا فعالیت زیادی داشتند.
وزیر بهداشت اقدامات کشور در عرصه تولید واکسن های کرونا نیز را نیز یاد شده قرارداد و اظهار داشت: تنها کشوری که در منطقه توانست ۶ نوع واکسن در پلت فرم های مختلف تولید نماید، ایران بود و امروزه تعداد زیادی واکسن نیز ذخیره داریم و این مساله قدرت جمهوری اسلامی ایران را نشان میدهد.
وزیر بهداشت در ادامه صحبت هایش با اعلان اینکه یکی از اقدامات موثر که لازم است خبرنگاران به آن تاکید ویژه داشته باشند، بحث ارتقای سلامت جامعه است، اضافه کرد: از نظر ما اگر امروز سطح سواد سلامت جامعه بالا رفته، بطور قطع به خاطر تلاش خبرنگاران این حوزه است. سبک زندگی از مهم ترین مسائل مورد نیاز جامعه امروز است و خبرنگاران حوزه سلامت لازم است عمدتا در عرصه سبک زندگی مردم فعالیت کنند.
عین اللهی امید آفرینی و اعتمادسازی را یاد شده قرار داد و اظهار داشت: رسانه های بیگانه عمدتا امید آفرینی را در کشور هدف گرفته اند، بدین سبب باید تلاش نماییم که سرمایه های اجتماعی در کشور افزایش یابد.
وزیر بهداشت همین طور با اعلان اینکه شغل خبرنگاری باید جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب شود، اضافه کرد: لازم است ما در دولت این مساله را مد نظر قرار دهیم. همین طور لازم است بسته های حمایتی، معیشتی، رفاهی و اجتماعی برای خبرنگاران مدنظر قرار گیرد.
ایشان سپس صحبت هایش با اعلان اینکه هر کاری احتیاج به علم خاص خود دارد اضافه کرد: در وزارت بهداشت تمام رشته های مورد نیاز سلامت را به وجود آورده ایم؛ یکی از نیازهای ما این است که به میان رشته ای ها دقت کنیم به ویژه در عرصه کارشناسی ارشد و رشته های حوزه سلامت و تلفیق آن با خبرنگاری دقت کنیم.
وی به طرح سلامت خانواده در وزارت بهداشت اشاره نمود و اظهار داشت: اگر می خواهیم به حوزه سلامت بپردازیم باید مقوله سلامت را از خانواده شروع نماییم. در قالب طرح سلامت خانواده برای هر کد ملی یک پرونده سلامت تشکیل خواهد شد. این پرونده سلامت پایه است و اگر کسی بیمار شود و در این قالب به پزشک خانواده مراجعه کند، تمام اقدامات در پرونده وی ثبت می شود و در صورت ارجاع به متخصص نیز اقدامات توسط متخصص ثبت می شود. اگر کسی از این مسیر برای درمان خود اقدام نماید هزینه های بستری را تا ۹۵ درصد تقبل می نماییم و در بعضی مناطق نیز این هزینه ها رایگان خواهد بود. هم اکنون طرح سلامت خانواده در ۹۵ شهرستان در حال انجام می باشد.
وی افزود: در قالب طرح سلامت خانواده هم برای بیمار و هم برای پزشک مشوق هایی را در نظر گرفته ایم. در عین حال بهترین روش برای سلامت انسان ها خود مراقبتی است و دراین زمینه نیز خبرنگاران بسیار می توانند کمک کنند
وزیر بهداشت در ادامه صحبت هایش به مقوله جمعیت اشاره نمود و اظهار داشت: در یک تهدید جمعیتی به سر می بریم، و اگر تا ۶ سال آینده نتوانیم جمعیت را ترمیم نماییم به سمت سالمندی پیش خواهیم رفت. در این جهت قانون جوانی جمعیت تصویب شده است و مردم باید برای فرزندآوری تشویق شوند.
وی همین طور به مسئله فرهنگ سازی در حوزه فرزندآوری و افزایش جمعیت اصرار کرد.