چند سفارش برای جلوگیری از دیابت

به گزارش آنی غذا، طبق گزارش جدیدی که در مجله «لنست» انتشار یافته، بیشتر از ۱.۳ میلیارد نفر امکان دارد در سراسر دنیا تا سال ۲۰۵۰ میلادی با دیابت نوع دو زندگی کنند.
به گزارش آنی غذا به نقل از دویچه وله، در ادامه این گزارش آمده است، انتظار می رود افزایش شیوع (از ۵۲۹ میلیون نفر مبتلا به دیابت نوع دو در سال ۲۰۲۱)، ناشی از افزایش شیوع چاقی و تغییرات جمعیتی باشد.
در سال ۲۰۲۱، دیابت نوع دو ۹۰ درصد از موارد شیوع دیابت را تشکیل می داد. علت این امر ناشی از عوامل خطری از قبیل افزایش شاخص توده بدنی، رژیم غذایی بی کیفیت، خطرات محیطی و شغلی، مصرف دخانیات، مصرف الکل و فعالیت بدنی کم و… گزارش شده است.
هم اکنون، تنها ۱۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت که در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط زندگی می کنند، مراقبت های پیشگیرانه این بیماری را دریافت می کنند.
* جلوگیری از دیابت
تغییر سبک زندگی شما می تواند گام بزرگی به سمت جلوگیری از دیابت باشد و هیچگاه برای شروع دیر نیست. اگر در حال حاضر به علت اضافه وزن یا چاقی، کلسترول بالا یا سابقه خانوادگی در معرض خطر مبتلا شدن به دیابت نوع دو هستید، پیشگیری خیلی مهم است. ایجاد چند تغییر در سبک زندگی شما هم اکنون امکان دارد به شما کمک نماید تا از عوارض جدی دیابت در آینده جلوگیری کنید. این تغییرات توسط متخصصان مایوکلینیک سفارش شده است که عبارتند از:
– کاهش وزن اضافی
کاهش وزن، خطر مبتلا شدن به دیابت را می کاهد. انجمن دیابت آمریکا سفارش می کند که افراد مبتلا به پیش دیابت حداقل هفت تا ۱۰ درصد وزن بدن خویش را کاهش دهند تا از پیشرفت بیماری جلوگیری شود.
– فعالیت بدنی
تمام بزرگسالان سالم باید پنج روز در هفته، ۳۰ دقیقه یا بیشتر ورزش های هوازی متوسط ​​تا شدید مانند پیاده روی سریع، شنا، دوچرخه سواری یا دویدن را مدنظر قرار دهند. ورزش مقاومتی حداقل دو تا سه بار در هفته باید صورت گیرد. محدود کردن دوره های طولانی بی تحرکی مانند نشستن پشت کامپیوتر، می تواند به کنترل سطح قند خون کمک نماید.
– مصرف کافی فیبر
غذاهای غنی از فیبر سبب کاهش وزن و کاهش خطر مبتلا شدن به دیابت می شوند. انواع غذاهای سالم و سرشار از فیبر بخورید که عبارتند از:
میوه هایی مانند گوجه فرنگی و فلفل
سبزیجات غیرنشاسته ای مانند سبزیجات برگ دار، کلم بروکلی و گل کلم
حبوبات مانند لوبیا، نخود و عدس
غلات کامل مانند ماکارونی و نان گندم کامل، برنج سبوس دار، جو سبوس دار و…
– مصرف چربی های سالم
رژیم غذایی شما باید شامل انواع غذاهای حاوی چربی های غیراشباع باشد که به آنها «چربی خوب» می گویند. این چربی ها سبب افزایش سطح کلسترول خوب خون و سلامت قلب و عروق می شوند. منابع چربی های خوب عبارتند از:
روغن زیتون
آجیل و دانه ها مانند بادام، بادام زمینی، بذر کتان، تخم کدو تنبل و…