نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران: همکاری سازمان های بین المللی در برگزاری گردهمایی اربعین لازم است

به گزارش آنی غذا، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران اعلام نمود: همکاری سازمان های بین المللی همچون سازمان های تابع سازمان ملل در برگزاری گردهمایی بزرگ اربعین ضرورت دارد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر سید جعفر حسین در چهارمین روز از بیست و ششمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای گروه پنج در حوزه همکاریهای نظام سلامت، در پنل “همکاری های فرامرزی در حوزه اجتماعات” اظهار داشت: به سبب حجم بالای تراکم جمعیتی بدیهی است که سازمان بهداشت جهانی به تنهایی قادر به کمک برای برگزاری گردهمایی و اجتماع عظیم مردمی اربعین نیست و لازم است از تمام سازمان های بین المللی در هر چه سالم تر و بهتر برگزار کردن این گردهمایی کمک بگیریم.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی با اشاره به اینکه ایجاد سلامت عمومی در مراسم اربعین با هماهنگی بین کشورهای عضو گروه پنج و تمام کشورهایی که زائر اربعین دارند، لازم است، اضافه کرد: همانطور که می دانید ریسک انتقال بیماریهای واگیر و قابل انتقال همچون کرونا در اجتماعات بیشتر می شود، بدین سبب ایجاد این هماهنگی برای مدیریت برنامه بسیار اهمیت دارد.
نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران بر تشکیل جلسات هماهنگی بین کشورهای ذیربط، تبادل داده ها و اطلاعات، آموزش های عمومی سلامت، استفاده از تکنولوژیهای جدید و اتخاذ رویکرد مشترک برای پاسخ به فوریت های پزشکی، به عنوان مهم ترین اقدامات کشورها و سازمان ها در گردهمایی بزرگ اربعین، اصرار کرد.
همین طور دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاریهای بین الملل وزارت بهداشت اعلام نمود: به بحث گردهمایی باشکوه اربعین در نشست کارشناسان ارشد گروه پنج بصورت ویژه پرداخته شد.
به گزارش وبدا، دکتر محمد حسین نیکنام در حاشیه پنل “همکاری های فرا مرزی در حوزه اجتماعات” در چهارمین روز از بیست و ششمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای گروه پنج در حوزه همکاریهای نظام سلامت، در گفتگو با وبدا اظهار داشت: گردهمایی اربعین حسینی (ع) یکی از اتفاقات بسیار باشکوه و مهم در جهان، منطقه و بین کشورهای گروه پنج است.
وی ادامه داد: حدود ۴.۵ ماه با اربعین فاصله داریم و میلیونها زائر حسینی از افغانستان و پاکستان جهت شرکت در این مراسم از کشور ما عبور می کنند و خواهران و برادران کربلایی از ایران نیز به تجمع آنها اضافه می شوند تا همگی به عراق و کربلا مشرف شده و چند روز آن جا حضور داشته باشند.
رئیس دبیرخانه کشورهای گروه پنج وزارت بهداشت گفت: وظیفه بخش سلامت این است که درباره ی گردهمایی اربعین نیز جدی عمل کند. البته مسئول سلامت ایرانیان در خارج از کشور جمعیت هلال احمر است، ولی باید بین مسئولان سلامت در منطقه یک هماهنگی برای راهپیمایی باشکوه اربعین ایجاد شود.
نیکنام تصریح کرد: یکی از محورهای بیست و ششمین اجلاس کارشناسان ارشد گروه پنج را در این اجلاس بحث بهداشت تجمعات قرار دادیم. برای اینکه علاوه بر اربعین تجمعات زیادی در طول سال از زوار مشهد، قم، شیراز، کربلا، کاظمین، نجف و شهرهای مذهبی داریم. ولی مهم ترین تجمع اربعین است که امیدواریم نتیجه همفکری ها در این اجلاس منجر به برنامه ریزی برای هرچه بهتر برگزار شدن اربعین شود.
دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاریهای بین الملل وزارت بهداشت اعلام نمود: چون بحث اربعین در میان تجمعات، فوریت دارد و زمان زیادی تا شروع مراسم آن نداریم، متفاوت از بحث های دیگر لحاظ شد، برای اینکه باید برنامه ها دراین زمینه سریعا از نظریه به عمل تبدیل گردد.
نیکنام در آخر اشاره کرد: برای دستیابی به برنامه عمل اربعین علاوه بر این اجلاس، برنامه های دیگری بین کشورهای عضو گروه پنج حتی بصورت وبیناری برگزار خواهیم کرد.

منبع: