انجمن قلب آمریكا اعلام كرد؛ تاثیر مصرف میوه و سبزیجات سبب افزایش طول عمر می شود

بررسی داده های حدود دو میلیون نفر در جهان نشان میدهد که مصرف بیشتر میوه و سبزیجات با کاهش خطر مرگ در زنان و مردان مرتبط می باشد.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از ساینس دیلی، مصرف پنج وعده میوه و سبزیجات در روز که به شکل ۲ وعده میوه و ۳ وعده سبزیجات مصرف شود، ممکنست مقدار و ترکیب بهینه ای برای افزایش طول عمر باشد.
رژیم های غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات به کاهش خطر ابتلاء به بیماریهای مزمن که از دلیلهای اصلی مرگ و میر همچون بیماریهای قلبی عروقی و سرطان هستند، کمک می کنند.
«دانگ وانگ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، در این زمینه می گوید: «گروه هایی مانند انجمن قلب آمریکا روزانه مصرف چهار تا پنج وعده از میوه ها و سبزیجات را سفارش می کنند.»
وانگ و همکارانش داده های حاصل از دو مطالعه را تجزیه و تحلیل کردند که شامل بیش از ۱۰۰۰۰۰ بزرگسال بود و تا ۳۰ سال این افراد تحت پیگیری بودند. هر دو مجموعه داده شامل اطلاعات دقیق غذایی بود که بطور مرتب هر دو تا چهار سال جمع آوری شده بود. برای این تجزیه و تحلیل، پژوهشگران همین طور داده ها را در مورد مصرف میوه و سبزیجات و مرگ ناشی از ۲۶ مطالعه که شامل حدود ۱.۹ میلیون شرکت کننده از ۲۹ کشور در آمریکای شمالی و جنوبی، اروپا، آسیا، آفریقا و استرالیا بود، جمع کردند.
نتایج بررسی ها نشان داد که مصرف حدود ۵ وعده میوه و سبزیجات در روز با کمترین خطر مرگ هم راه است. خوردن بیش از پنج وعده با فواید بیشتر همراه نبود. همین طور خوردن روزانه حدود دو وعده میوه و سه وعده سبزیجات با بیشترین طول عمر مرتبط بود.
در مقایسه با افرادی که روزانه ۲ وعده میوه و سبزیجات مصرف می کردند، شرکت کنندگانی که روزانه ۵ وعده میوه و سبزیجات مصرف می کردند ۱۳ درصد کمتر با خطر مرگ از هر نظر روبرو بودند. همین طور ۱۲٪ کاهش خطر مرگ ناشی از بیماریهای قلبی عروقی، همچون بیماریهای قلبی و سکته مغزی؛ ۱۰٪ کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان؛ و ۳۵٪ کاهش خطر مرگ ناشی از بیماریهای تنفسی، مانند بیماری انسدادی مزمن ریوی مشاهده شد.
نتایج نشان داد همه مواد خوراکی که ممکنست جزو میوه و سبزیجات در نظر گرفته شوند فواید یکسانی ندارند. بعنوان مثال سبزیجات نشاسته ای، مانند نخود و ذرت، آب میوه ها و سیب زمینی با کاهش خطر مرگ ناشی از همه دلیلهای یا بیماریهای مزمن خاص ارتباط ندارند.
از طرف دیگر، سبزیجات پهن برگ سبز، همچون اسفناج، کاهو و کلم پیچ و میوه و سبزیجات غنی از بتاکاروتن و ویتامین C، مانند مرکبات، توت ها و هویج این فواید را نشان دادند.