استفاده بهینه از فریزر در قرنطینه خانگی

آنی غذا: حدودا در تمام كشورهای جهان شیوع ویروس كرونا موجب ایجاد محدودیت های شدید در رفت و آمد به خارج از خانه شد و بنا بر این چاره ای نیست جز اینكه كمتر به خرید برویم و در هر بار خرید، مواد غذایی بیشتری خریداری نماییم.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، بعد از خرید مواد غذایی، بحث چگونگی ذخیره سازی آنها مطرح می شود كه به ویژه برای خانواده های پرجمعیت كه مجبور به انجام خریدهای بیشتر هستند، یك چالش مهمست.
در ادامه به نقل از “یورونیوز” پیشنهادهایی مطرح می شود تا ضمن ذخیره درست مواد غذایی، كیفیت آنها را نیز حفظ كنیم:
گوشت پرندگان
گوشت خام پرندگان را تنها می شود برای یك یا دو روز در یخچال نگه داشت؛ آنهم در دمای ۵ درجه سانتیگراد یا سردتر از آن. اما امكان نگهداری آنها در فریزر تا یك سال آنهم در دمای ۱۸ درجه سانتیگراد یا سردتر وجود دارد.
گوشت پخته شده‌ی پرندگان را می توان برای كمی بیشتر از دو روز نیز در یخچال نگه داشت. اما برای مدتی طولانی تر باید حتما آنها را در فریزر منجمد كرد. دوره انجماد این گوشت ها در فریزر نیز نباید بیش از شش ماه طول بكشد.
گوشت های قرمز
این گوشت ها را می توان تا پنج روز در یخچال و تا یك سال در فریزر نگهداری كرد.
گوشت های پخته شده را نیز می توان تا سه یا چهار روز در یخچال و حداكثر تا شش ماه در فریزر نگه داشت.
نگهداری تخم مرغ
تخم مرغ های خام را می توان حتی برای مدت یكماه در یخچال نگهداری كرد. اما اگر آنها پخته شده اند نباید آنها را بیش از یك هفته در یخچال نگه داشت.
اگر می خواهید تخم مرغ ها را در فریزر قرار دهید، باید آنها را شكسته و زرده و سفیده را با یكدیگر مخلوط كنید و سپس این مخلوط را در ظرفی بریزید كه هوا به داخل آن راه نیابد. در این صورت مخلوط زرده و سفیده تا یكسال در فریزر قابل نگهداری است.
سالادهای حاوی گوشت
اگر در سالادی كه تهیه كرده اید گوشت مرغ، تن، تخم مرغ یا كالباس وجود دارد، این سالادها را باید در یخچال گذاشت و حداكثر باید طرف سه روز مصرف كرد. البته بعضی از سالادها را می توان تا پنج روز نیز در یخچال گذاشت و هیچكدام از انواع این سالادها را نمی توان در فریزر منجمد كرد.

كدام مواد غذایی را نباید در فریزر گذاشت؟
فریزر وسیله خوبی برای ذخیره غذا به ویژه در روزهای قرنطینه خانگی است اما همه مواد غذایی را هم نمی توان در فریزر گذاشت برای اینكه گاه یخ زدگی موجب خراب شدن مواد غذایی می شود. برخی از غذاهایی كه هیچ گاه نباید در فریزر نگهداری شوند حتی در دوران قرنطینه های طولانی مدت عبارتند از:
– شیر و پنیر: یخ زدگی موجب جدا شدن مواد تشكیل دهنده شیر و پنیرها از یكدیگر می شود.
– سیب زمینی: از آنجائیكه این ماده غذایی آب زیادی دارد، یخ زدگی موجب می شود كه سیب زمینی بسیار شل شود.
– غذاهای سرخ شده: یخ زدگی موجب می شود كه تُردی این غذاها از بین برود.
– سبزیجات و میوه های خام: هر سبزی یا میوه ای كه آب زیادی داشته باشد مانند كرفس، خیار، هندوانه و سبزهای سالادی در صورت منجمد شدن دوام نخواهند آورد. برای اینكه مولكول های آب درون آنها به كریستال های یخی تبدیل می شود و زمانی كه برای مصرف از حال انجماد بیرون بروند، شما با ظرفی از غذاهای له شده و غیرقابل مصرف روبرو خواهید شد.

منبع: