تحقیقات نشان می دهد؛ پنیر سویا برای سلامت قلب مفیدست

آنی غذا: مطالعه جدید نشان میدهد مصرف پنیر سویا و سایر موادخوراكی حاوی میزان بالا ایزوفلاوون ها، خطر بیماری قلبی را می كاهد و این تاثیر در زنان قوی تر است.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر، دكتر «كی سان»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، در این زمینه می گوید: «آزمایشات انسانی و مطالعات حیوانی در مورد تأثیر ایزوفلاوون ها (فیتواستروژن های گیاهی)، پنیر سویا و نشانگرهای ریسك بیماری قلبی عروقی نشاندهنده تأثیر مثبت آن است از اینرو افراد در معرض ریسك بالا ابتلاء به بیماری قلبی باید به رژیم غذایی شأن اهمیت دهند.»
در این مطالعه، داده های مربوط به بیش از ۲۰۰ هزار آمریكایی ثبت نام كرده در مطالعات طولانی مدت تغذیه و سلامت بررسی گردید. همه افراد در شروع مطالعه فاقد سرطان و بیماری قلبی بودند.
محققان پس از درنظرگرفتن شاخصهای دیگر در رابطه با بیماری قلبی به این نتیجه رسیدند كه مصرف پنیر سویا بیش از یك دفعه در هفته با كاهش ۱۸ درصدی ریسك بیماری قلبی مرتبط می باشد و مصرف كمتر از یك دفعه در ماه با كاهش ۱۲ درصدی مرتبط آن است.
كاهش ریسك بیماری قلبی در رابطه با مصرف منظم پنیر سویا عمدتاً در زنان قبل یا پس از یائسگی مشاهده شد.
سان در ادامه می افزاید: «پنیر سویا و سایر مواد خوراكی غنی از فیتواستروژن های گیاهی از منابع عالی پروتئین و جایگزین خوبی برای پروتئین های حیوانی هستند.»
سایر مواد خوراكی سرشار از ایزوفلاوون ها شامل نخود، باقالی، پسته، بادام زمینی و سایر میوه ها و مغزیجات آجیلی هستند.
به گفته سان، «شیرسویا عمدتاً فراوری شده و شیرین شده با مواد قندی هستند. از اینرو نتایج نشان میدهد هیچ رابطه قابل توجهی بین مصرف شیر سویا و كاهش ریسك بیماری قلبی وجود ندارد.»

منبع: