یك عامل مهم در جلوگیری از بیماری ها

به گزارش آنی غذا افراد معمولا به نقش میكروب های موجود در روده – میكروبیوم – در بهبود وضعیت سلامتی، آگاهی و توجه چندانی دارند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، تعداد قابل توجهی از این باكتری ها در بدن وجود دارند كه كاركردهای آنها متفاوت است؛ برای مثال كمك به كنترل التهاب و درمان سرطان و همینطور كنترل میزان انرژی دریافتی از مواد غذایی و خلق و خو همچون آن هاست.
زمانیكه تعادل میكروبیوم در بدن از بین می رود به این مفهوم است كه برخی انواع و گروه های باكتریایی بر باكتری های دیگر غلبه كرده كه در این شرایط عملكرد مطلوب آنها را مختل كرده و در نهایت این شرایط به بروز انواع گسترده ای از بیماری ها از قبیل چاقی، سرطان، بیماری التهابی روده و خیلی از بیماری های دیگر منجر می شود.
اختلاف نظرهای گوناگونی در مورد راهكارهای موثر در برخورداری از میكروب های سالم در روده كه نقش موثر در حفظ سلامت بدن و جلوگیری از بیماری ها دارد، مطرح شده با این وجود در یك مبحث توافق نظر وجود دارد و اینكه بدن انسان به میكروبیوم گوناگونی نیاز دارد كه بتواند به سرعت با انواع گسترده ای از مواد غذایی مصرفی تطابق پیدا كند.
سایت “مدیكال اكسپرس” به بعضی از راهكارها برای برخورداری از میكروبیوم سالم و متنوع اشاره كرده است:
مصرف میوه ها و سبزیجات
درحالیكه تمامی مواد غذایی مختلف موجود در رژیم غذایی می تواند بر میكروبیوم روده اثر بگذارد، “فیبر خوراكی” در شكل گیری میكروبیوم سالم تأثیر دارد. مصرف میزان قابل توجه و مختلف از میوه ها و سبزیجات راهكاری مهم و موثر در تغذیه باكتری های سالم در روده است.
افزودن نشاسته مقاوم
خیلی از تركیبات نشاسته ای موجود در رژیم غذایی همچون نان سفید و پاستا به سرعت تجزیه شده و جذب می شود. اما بخشی از این نشاسته در مقابل هضم مقاوم است و همچون یك فیبر خوراكی عمل كرده و باكتری های موجود در روده را تغذیه می كند. تأثیر نشاسته های مقاوم در پشتیبانی از تمامی عملكردهای میكروبیوم روده شناخته شده است. سیب زمینی و حبوبات همچون منبع نشاسته های مقاوم هستند.
مصرف فیبرهای غذایی مختلف
نه تنها تمامی میكروبیوم های روده بلكه تمامی فیبرها مشابه نیستند. بعضی از فیبرها و میكروبیوم ها بهتر از انواع دیگر تركیب می شوند. بنابراین لازم است افراد بررسی نمایند كه چه نوع فیبرهای خوراكی سبب می شود روده از سلامت بهتری برخوردار شود.
ورزش كردن
انجام مرتب حركات ورزشی نه تنها برای سلامت قلب بلكه برای سلامت روده سفارش می شود. مطالعاتی كه اخیرا انجام گرفته نشان داده است بعضی از “لاكتات” تولید شده در حین ورزش كردن بر بعضی از میكروب های روده اثر می گذارد هرچند چرایی و چگونكی آن معلوم نیست.
افزودن خوراكی های حاوی پروبیوتیك به رژیم غذایی
خوراكی های حاوی پروبیوتیك مواد غذایی هستند كه وجود انواعی از میكروارگانیسم ها در آنها مشاهده می شود كه برای سلامت مفیدند. انواع مختلفی از میكروارگانیسم های مفید وجود دارند كه به مواد غذایی از قبیل ماست اضافه شده یا به صورت طبیعی در غذاهای تخمیر شده وجود دارند.