جراحی كاهش وزن به چه كسانی سفارش می شود؟

به گزارش آنی غذا یك متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی درون بین (اندوسكوپیك) با تشریح عمل های جراحی مورد تایید برای درمان چاقی، اظهار داشت: جراحی تنها برای افراد دارای چاقی و اضافه وزن بالا سفارش می شود و سایرین باید برای كاهش وزن از روش های غیرتهاجمی و تغییر سبك تغذیه پیروی كنند.
دكتر سیدمهدی جلالی – دبیر علمی چهارمین كنگره چاقی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به افراد مجاز برای انجام جراحی درمان اضافه وزن، با اشاره به اینكه در مساله چاقی تنها بحث اضافه وزن مطرح نیست، اظهار داشت: چاقی نیز مانند فشار خون و دیابت یك نوع بیماری است كه باید نسبت به درمان آن اقدام گردد. البته شاخص وزن به تنهایی برای اندازه گیری شدت چاقی كافی نیست؛ چونكه علاوه بر وزن باید به قد فرد نیز توجه گردد.
روش علمی تشخیص شدت چاقی
وی با اشاره به اندازه گیری شاخص توده بدن یا BMI با استفاده از فرمول اندازه قد و وزن برای تعیین شدت چاقی افراد، اظهار داشت: BMI افراد سالم چیزی حدود ۱۸ تا ۲۵ بوده و زمانیكه از ۲۵ و۳۰ فراتر رود، شخص به تدریج چاق تر و گرفتار بیماری های بیشتری می شود.
جراحی برای كاهش وزن در چه افرادی سفارش می شود؟
وی انجام عمل جراحی كاهش وزن را برای افراد دارای BMI بالای ۴۰ مناسب دانست و افزود: همین طور جراحی افراد دارای BMI بالای۴۰ تحت پوشش بیمه ای قرار دارد.
جلالی اعمال جراحی كاهش وزن را به دو دسته تقسیم كرد و اضافه كرد: روش اول به كاهش حجم معده و روش بعدی به كاهش جذب مواد غذایی در بدن كمك می نماید.
انواع روش های جراحی كاهش وزن
این فلوشیپ جراحی اندوسكوپیك با اشاره به جراحی “اسلیو معده” بعنوان یك روش مورد تایید جهانی، افزود: جراحی اسلیو موجب كاهش حجم معده و در نهایت كاهش وزن می شود؛ به شكلی كه طی این عمل جراحی حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد حجم معده برداشته شده و اشتهای فرد تا میزان زیادی كاهش می یابد.
وی جراحی “بای پس معده” را روش دیگر دارای مقبولیت جهانی جهت كاهش حجم معده معرفی نمود و اظهار داشت: البته این روش انواع مختلفی داشته و روش كلاسیك آن مورد تایید است. این روش تلفیقی از كاهش حجم معده و كاهش جذب غذاست و طی آن فرد غذای كمتری مصرف می كند و همان میزان نیز كمتر جذب می شود؛ بدین سبب بدیهی است كه عمل “بای پس” از دو مكانیزم منجر به كاهش وزن شده و برای كاهش وزن افراد دارای اضافه وزن بالا سفارش می شود.
چه كسانی جراحی نكنند؟
جلالی با اشاره به اینكه جراحی “بای پس معده” كلاسیك برای افرادی كه BMI بالایی ندارند به هیچ وجه سفارش نمی گردد، اظهار نمود: پذیرش ریسك جراحی و عوارض درمان برای مواردی كه چاقی شدید و در حد بیماری نباشد، صحیح نیست. بدین سبب در این موارد باید از روش های غیرتهاجمی و یا اصلاح سبك زندگی مانند تغییر رژیم غذایی، استفاده از غذاهای سالم، پرهیز از غذاهای ناسالم و پركالری و همین طور افزایش فعالیت بدنی برای كاهش وزن استفاده گردد.
وی در ارتباط با جراحی های زیبایی در زمینه كاهش وزن، اظهار نمود: درمان چاقی و اضافه وزن با روش جراحی به دو صورت انجام می شود؛ دسته اول در چارچوب جراحی زیبایی و جهت خارج كردن چربی های انباشته موضعی انجام می شود مانند لیپوساكشن و لیپولیزر كه هدف اصلی در این نوع جراحی كاهش وزن نبوده و تاثیرات متابولیسمی ندارد.
ضرورت ساماندهی و نظارت بر تبلیغات چاقی و رژیم درمانی
این عضو هیات علمی دانشگاه در بخش دیگر این گفت و گو با اشاره به بازار داغ رژیم درمانی در مراكز غیرمجاز، اظهار نمود: رژیم های غذایی غیرتخصصی عوارض زیادی به دنبال دارد، پس درمانگر رژیم غذایی باید دوره های تخصصی را در مراكز علمی مورد تایید گذرانده باشد، به عبارت دیگر همان گونه كه برای درمان بیماری به غیرپزشك بازگشت نمی نماییم، برای درمان چاقی هم باید به افراد متخصص در زمینه تغذیه بازگشت نماییم.
وی با اشاره به اینكه سفارش های غیرتخصصی در زمینه تغذیه فرد را با مشكلات و چالش های جدیدی مواجه می كند، اظهار نمود: متاسفانه به سبب سود اقتصادی مباحث تغذیه ای، افراد فاقد تخصص و شرایط لازم با ارائه تبلیغات گمراه كننده وارد این حوزه شده و با سوءاستفاده از ناآگاهی افراد و ارائه سفارش های غیرعلمی موجب گمراهی مخاطب و بروز عوارض دراین زمینه می شوند.
وی با تاكید بر لزوم ساماندهی و نظارت بر تبلیغات حوزه چاقی و رژیم درمانی، اشاره كرد: با این وجود افراد باید در انتخاب درمانگر و پزشك دقت داشته و برای درمان به افراد واجد شرایط بازگشت كنند.
جلالی درانتها ترویج فرهنگ پیش گیری از بروز چاقی از دوران كودكی را با اهمیت دانست و اظهار داشت: پیش گیری از بروز چاقی كودك، از زمان حاملگی باید پیگیری شده و مورد توجه قرار گیرد و اینجاست كه تفاوت افراد واجد شرایط برای ارائه مشاوره صحیح مشخص می شود.

منبع: