انجام كارآزمایی های بالینی برای كاربردی كردن سلول های بنیادی در درمان فلج مغزی

به گزارش آنی غذا دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از انجام كارآزمایی های بالینی برای كاربردی كردن سلول های بنیادی در حوزه اعصاب و نورولوژی آگاهی داد و اظهار داشت: تابحال تاییدیه سازمان غذا و دارو برای آن دریافت نشده است.
دكتر امیرعلی حمیدیه در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: تابحال ۵ محصول در حوزه سلول های بنیادی از طرف سازمان غذا و دارو تاییدیه ها را دارد و تعداد زیادی از آنها در صف انتظار تایید در این سازمان قرار دارند.
وی با اشاره به اینكه هر محصولی را كه دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو باشد، می توان به كشورهای دیگر پیشنهاد نمود، اظهار نمود: این محصولات تایید شده در حوزه های “پوست” برای بیماری های پوستی، سوختگی ها و ویتیلیگو و “ارتوپدی” است.
حمیدیه گروه سوم برای كاربردی شدن سلول های بنیادی را گروه نورولوژی دانست و اشاره كرد: هم اكنون استفاده از سلول های بنیادی در گروه نورولوژی و اعصاب را در دستور كار داریم.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی با تاكید بر اینكه كارآزمایی های آن از چهار سال قبل شروع شده است، تصریح كرد: در این مطالعات به دنبال كاربردی كردن سلول های بنیادی در بیماری هایی چون فلج مغزی هستیم و كارآزمایی های بالینی آن به انتها رسیده است.
حمیدیه اشاره كرد: تابحال تاییدیه دستاوردهای این تحقیقات دریافت نشده است.
به گفته وی این مطالعات در دانشگاه علوم پزشكی تهران و با همكاری یكی از شركت های دانش بنیان فعال در این عرصه اجرایی شده است، ولی مجوزهای سازمان غذا و دارو برای آنها دریافت نشده است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، راه اندازی بیشتر از ۱۸ مركز پیوند سلول های بنیادی خون ساز، بیشتر از ۱۳ مركز پذیره نویسی اهداكنندگان سلول های بنیادی خون ساز در وزارت بهداشت و شبكه ملی اهدا كنندگان سلول های بنیادی را از دیگر اقدامات این ستاد دانست و افزود: مراكز جامع سلول های بنیاد و پزشكی بازساختی در ابتدا در سه استان راه اندازی شده و هم اكنون در حال تسری یافتن به سایر استانها است، ضمن آنكه تعداد شركت های دانش بنیان در این عرصه به ۱۴۰ شركت افزایش یافته است.

منبع: