معاون وزیر بهداشت اعلام كرد انتقاد از صدور مجوز تولید ۴۵ برند جدید دخانیات

آنی غذا: معاون بهداشت وزیر بهداشت، صدور مجوزهای جدید تولید مواد دخانی را مغایر با مصوبات ستاد كشوری كنترل دخانیات دانست و خواهان پاسخگویی وزارت صمت در این خصوص شد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر علیرضا رئیسی به خبر صدور مجوز ۴۵ برند جدید دخانیات شامل ۳۰ برند تنباكو اشاره كرد و اظهار داشت: وزارت بهداشت اقدام اخیر مركز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات كشور را مغایر با مصوبه جلسه نهم ستاد كشوری كنترل دخانیات كه طبق آن كاربرد عطر و طعم در محصولات دخانی و ثبت برند جدید از مصادیق تبلیغ می باشد، دانسته و خواهان ورود و رسیدگی نهادهای نظارتی به مبحث است.
وی افزود: پیشنهاد تصویب تبصره ۳ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه از جانب وزارت صمت برای تاسیس كارخانجات تولید محصولات دخانی در كشور به میزان تقاضای داخل و با هدف پیشگیری از قاچاق و مسئولیت پذیر كردن صنایع در مقابل قاچاق محصولات بوده است؛ در صورتیكه علیرغم راه اندازی حدود ۲۰ كارخانه تولیدی و تامین نیاز مصرف داخل، این وزارتخانه با ادعای افزایش مصرف و قاچاق این محصولات كماكان به صدور مجوزهای جدید برای تولید این محصولات می پردازد.
معاون بهداشت بیان كرد: متاسفانه مسئولین حوزه های نظارتی توجه كافی به نگرانی های حوزه سلامت در این خصوص نشان نداده اند و وزارت صمت به سیاست توسعه ای در این عرصه ادامه می دهد.
رئیسی با اشاره به این كه آمارها دلالت بر ثابت بودن و تا حدودی روند كاهشی مصرف سیگار در كشور دارد، اظهار داشت: ازاین رو وزارت صمت باید به جای صدور مجوز تولید دخانیات، به پیاده سازی كد رهگیری و ردیابی محصولات دخانی و ساماندهی عرضه این محصولات تا سطح خرده فروشی برای شفافیت زنجیره عرضه كه تابحال به صورت كامل اجرا نشده است و از الزامات قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز و معاهدات بین المللی كه عضو آن هستیم، بپردازد تا ضمن كنترل قاچاق، میزان دقیق مصرف هم مشخص شود.
وی تصریح كرد: باوجود شواهد جهانی مبنی برناپایدار بودن صنعت دخانیات و تغییر حوزه فعالیت این صنایع از كشورهای توسعه یافته به كشورهای در حال توسعه، به علت اجرای سیاست های انقباضی برای كاهش تولید و مصرف دخانیات در كشورهای پیشرفته جهان، متاسفانه شاهد رشد و گسترش این صنعت در كشورمان هستیم.
وی بزرگنمایی قاچاق و آمار مصرف مواد دخانی را بهانه ای برای توسعه صنعت مرگ آور دخانیات دانست و اضافه كرد: سوء استفاده از شرایط موجود اقتصادی با بزرگ جلوه دادن قاچاق و میزان مصرف محصولات دخانی بهانه ای برای ادامه صدور مجوز تولید این محصولات در كشور شده است در صورتیكه با این ترفند كهنه صنایع دخانی كارایی خودش را در كشورهای جهان از دست داده است.
بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی در خاتمه تصریح كرد: وزارت صمت تابحال پاسخگوی مكاتبات وزارت بهداشت در مورد سیاست های ترویجی صنعت دخانیات از جانب آن وزارتخانه نبوده است.