هفت ماده غذایی كه خطر آلزایمر را كم می كنند

آنی غذا: بیماری آلزایمر یك اختلال برگشت ناپذیر و پیشرونده مغز است كه به آرامی، حافظه و مهارت تفكر را نابود می كند و در نهایت توانایی انجام ساده ترین كارها را از فرد می گیرد.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر، در بیشتر افراد مبتلا به آلزایمر علایم ابتدا در اواسط دهه ۶۰ ظاهر می شوند، اما در بعضی افراد امكان دارد در سنین كمتر رخ دهد. بدون شك برای جلوگیری از آلزایمر، تغذیه خوب به شما كمك می نماید اما هیچ ویتامین یا مكمل هایی برای متوقف كردن آلزایمر وجود ندارد. غذاهایی كه می خورید برای سلامت مغزتان مهم می باشد و بهترین راه برای دریافت مواد مغذی بشمار می روند.
فوائد سلامتی اسید چرب امگا ۳
اسید چرب امگا ۳ به شكلهای مختلفی یافت می شوند، اما مهم ترین آنها EPA و DHA نامیده می شوند. این اسیدهای چرب می توانند به روش های مختلفی به سلامتی افراد كمك كنند و دارای فوائد بیشماری هستند.
در مطالعات بیشماری دیده شده مصرف دوزهای مشخصی از اسید چرب امگا ۳ می توانند تأثیر خوش بینانه ای بر جلوگیری از زوال حافظه داشته باشند. در مطالعات اولیه مشاهده شد كه این نوع از اسیدها در مغز یافت می شوند و با عملكرد بهتر حافظه و امید به زندگی طولانی تر، در ارتباط هستند.
همچنین بخوانید: ۵ تا از بهترین دمنوش ها برای افزایش هوش و حافظه كدامند؟ (جدیدترین تحقیقات)
۱- افزایش غذاهای دریایی برای ذهن سالم تر
ماهی های خال مخالی (نوعی ماهی سوف)، سالمون، ساردین، تن و بعضی از انواع قزل آلا انتخاب هایی هستند كه افراد باید آنها را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرند. البته سالمون و تن محبوب ترین می باشند. سالمون غنی از امگا ۳، حدود ۵۵% مصرف روزانه این اسیدچرب را دارا می باشد. افرادی كه به دنبال ویتامین B12، بیوتن، پتاسیم و پروتئین می باشند، از فوائد سلامتی این ماهی ها شگفت زده خواهند شد.
می توان سالمون را به روش های بسیاری آماده نمود و حتی می شود دستورپخت در مایكروفر برای این نوع ماهی را در اینترنت پیدا كرد. ماهی سالمون های كنسروی دارای مقدار یكسانی از اسید چرب امگا ۳ می باشند، هرچند از آنجائیكه در فرایند كنسروی كردن مقداری از اسید چرب امگا ۳ از بین می رود، مصرف ماهی تازه پیشنهاد میشود. نوع دیگری از اسید چرب امگا ۳ در ماهی تن یافت میشود. درحالیكه ماهی تازه یا منجمد مفیدتر بوده، برای افرادی كه دسترسی به ماهی تازه ندارند، ماهی تن كنسروی هم می تواند جایگزین مناسبی باشد. ماهی تن كنسروی یك غذای سریع است كه با ۲۸ گرم اسید چرب امگا ۳ در هر ۵ گرم، می تواند انتخاب مناسبی باشد.
حتما بخوانید: آلزایمر چیست؟ علائم، روشهای جدید درمان، تشخیص و نكات مهم
۲- شیر و فواید احتمالی گلوتاتیون
گلوتاتیون آنتی اكسیدانی است شامل آمینو اسید و آنتی اكسیدان های قوی كه توسط روده بزرگ تجزیه می شود. مشاهده شده كه آنتی اكسیدان های طبیعی یافت شده در شیر سبب بهبود حافظه و سلامت عمومی مغز میگردند. مشاهده شده كه نوشیدن یك الی سه لیوان شیر، خطر زوال حافظه را كاهش داده و مانع استرس اكسیداتیو می شود.

۳- انواع توت ها بعنوان «ابر غذا»
برای مدت طولانی مشاهده شده توت ها كه بعنوان «ابر میوه» شناخته شده اند، به كاهش خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی، سرطان، تقویت سیستم ایمنی و آلزایمر؛ كمك می كنند. رد بری (دفن قرمز) و بلوبری مثل هم سرشار از آنتی اكسیدان و مواد مغزی هستند كه خطر مبتلا شدن به آلزایمر را كم می كنند. برای افرادی كه به دنبال گزینه محافظتی مناسب در كنار یك رژیم تغذیه ای سالم هستند، می تواند مفید باشد.
۴- غذاهایی با آنتی اكسیدان و قدرت مغز
مشاهد شده فقط یك نمونه كوچك از خیلی از غذاهای آنتی اكسیدان دار مانند گردو، اسفناج، لوبیا قرمز، گوجه فرنگی، آرتیشو و جو دارای آنتی اكسیدانی می باشند كه بدن برای مبارزه با آلزایمر به آنها نیاز دارد. زمانیكه اكسیدان های بیشماری در بدن وجود دارد، می تواند خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی و سرطان را افزایش دهد. تولید آنتی اكسیدان كافی برای سلامت عمومی بسیار حائز اهمیت می باشد.
۵- بهترین غذاهای دارای ویتامین E
مشاهده شده ویتامین «ای» خطر مبتلا شدن به آلزایمر را می كاهد. گزینه های بسیاری برای غذاهای سرشار از ویتامین «ای» وجود دارند. بادام زمینی، آووكادو، فلفل شیرین، برگ های سبز، لابستر، دانه كدو حلوایی، بروكلی و بادام، تنها تعدای از نمونه های این غذاها می باشند. ویتامین «ای» در اغلب غذاها یافت میشود، اما نمونه های فوق دارای مقادیر بیشتری از این ویتامین می باشند. پخت و پز در روغن آفتابگردان هم نسبت به روغن های معمولی كه در خیلی از فروشگاه ها یافت می شوند، گزینه بهتری می باشد كه به حفظ بیشتر ویتامین ای موقع پختن غذاها كمك می نماید.
۶- نوشیدن چای سبز بیشتر
نوشیدن چای سبز به علت داشتن آنتی اكسیدان قوی و فلاونوئیدها، مبحث تحقیق خیلی از محققین درباره بیماری آلزایمر بوده است. مشاهده شده كه چای سبز سبب بهبود عملكرد شناختی در بیماران مبتلا به آلزایمر و جنون می باشد. همینطور مطالعات به چای سبز بعنوان گزینه ای برای درمان آینده نگاه می كنند. مطالعات بیشتری جهت درمان های آینده مورد نیاز است اما تحقیقات اخیر نشان داده اند كه ماده فعال اصلی در چای سبز ECGC است كه مانع تشكیل پروتئین بد كه منجر به بیماری آلزایمر شده، می شود.
۷- حقایق بیشتر و تغییرات رژیمی سالم تر
درحالیكه تحقیقات مختلفی راجع به آلزایمر در حال انجام می باشد، یك رژیم تغذیه ای سالم غنی از غذاهای مفید، انجام تمرینات ورزشی، حضور در جمع های دوستانه مثبت و حفظ روابط خانوادگی صمیمی و هر مشكلی كه می توانست سبب بروز آلزایمر شود، برای پیشگیری بسیار مفیدند. مراقبت های پیشگیرانه یكی از بهترین معیارها برای كمك به ممانعت از بروز این بیماری و عوارض آن است كه می تواند بر میلیون ها انسان در سراسر جهان تأثیر بگذارد.
منبع: سالم زیبااین مطلب، یك خبرآگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.