صرع، قابل درمان ترین بیماری مغز و اعصاب

آنی غذا: یك متخصص مغز و اعصاب به تشریح عوامل بروز بیماری صرع پرداخت و اظهار داشت: صرع قابل درمان ترین بیماری مغز و اعصاب است.

دكتر پرویز بهرامی در گفتگو با ایسنا بیماری صرع را یك اختلال در كاركرد سلول های مغزی ذكر و اظهاركرد: این اختلال از ساعات اولیه تولد تا زمان پیری می تواند بروز پیدا كند البته علت بروز بیماری صرع در سنین مختلف متفاوت می باشد.

وی با اشاره به اینكه بروز صرع در ایام اول تولد می تواند مربوط به عوارض زایمان، كمبود ویتامین ها و عفونت باشد، اظهار داشت: با افزایش سن اختلالات متابولیك مانند قند، كلسیم و… باید مد نظر قرار گیرند همینطور اختلال در كاركرد تیروئید می تواند منجربه بروز صرع شود. با افزایش سن از حدود ۱۸ ماهی تا پنج سالگی شایع ترین علت بروز صرع در كودكان تب و تشنج است اما باز هم نمی توان از سایر عوامل غافل بود.

این متخصص مغز و اعصاب عواملی نظیر ضربه به مغز، عفونت های مغزی، تومور مغزی، مصرف مواد مخدر، مشكلات عروق مغز، وراثت و… را مسبب بروز بیماری صرع دانست و اظهاركرد: البته باید به این نكته اشاره نمود كه مبتلا شدن به بیماری صرع در درصد بسیار زیادی از افراد ناشناخته باقی می ماند همینطور مبتلا شدن به صرع به علت موضوعات وراثتی كمتر از دو درصد این بیماران را شامل می شود.

وی بیماری صرع را یكی از قابل درمان ترین بیماری های مغز و اعصاب دانست و اظهار داشت: پیش از اینكه بخواهیم درمان را آغاز نماییم باید تشخیص خوبی داشته باشیم. اگر بتوانیم شرح حال خوبی از هنگام بروز تشنج از بیمار داشته باشیم و شخصی كه شاهد احوالات بیمار هنگام تشنج بوده است آنرا برای ما توصیف كند، تشخیص دقیق تری انجام می شود. معاینه بالینی هم نقش مهمی دارد.

این متخصص مغز و اعصاب انجام نوار مغز را بهترین و موثرترین راه تشخیص ذكر و اظهاركرد: گاهی امكان دارد برای تشخیص بهتر نوارمغز دو تا سه بار تكرار شود. بار اول از راه نوار مغز حدود ۴۰ درصد و در تكرار دفعات تا ۷۰ درصد از وضعیت بیمار آگاه می شویم.

بهرامی با تاكید بر ضرورت تشخیص درست بیماری اظهار داشت: از آنجایی كه بیماری های گوناگونی وجود دارد كه امكان دارد با صرع اشتباه گرفته شود، گام اول برای تجویز دارو و آغاز روند درمان، تشخیص صحیح است. میگرن، اختلال خواب، ناركوپسی، حملات پانیك، تشنج كاذب، سكته مغزی و… همگی از این موارد هستند.

وی درمورد نحوه درمان صرع، اظهاركرد: بیماری صرع در دو نوع كانونی و منتشره بروز پیدا می كند و بر مبنای نوع صرع می توان از ۲۸ داروی موجود برای درمان این بیماری استفاده نمود. درمان غیردارویی، دارویی و جراحی از شیوه های درمانی صرع هستند. درمان غیردارویی شامل رعایت بهداشت خواب، تغذیه صحیح و درمان كم آبی بدن بیمار است. در نوع كانونی بیماری هم در صورت تشخیص پزشك می توان از درمان جراحی بهره برد.

بهرامی با تاكید بر اینكه كم آبی در بدن مبتلایان به صرع احتمال بروز تشنج را زیاد می كند، اظهار نمود: نمی توانیم برای تمام مبتلایان به صرع یك نسخه واحد در نظر بگیریم اما درمان دارویی در صورتیكه بیمار همكاری لازم را داشته باشد و در اواسط دوره درمان با فرض اینكه به دلیل عدم تشنج بهبود یافته است مبادرت به قطع مصرف دارو نكند، بسیار موثر خواهد بود.

این فوق تخصص تشنج افزود: بعد از آغاز روند درمان دارویی هر سه ماه یا شش ماه یك مرتبه بیمار باید تحت نظر باشد و برای مشاهده روند درمان، نوارمغز تكرار شود. مصرف دارو حداقل سه سال به طول می انجامد و بعد از آن با تشخیص پزشك به تدریج مصرف دارو كاسته می شود البته این روند درمانی برای تمام بیماران مبتلا به صرع فراگیر نیست.

وی در مورد اثربخشی داروهای تولید داخلی درمان صرع اظهار داشت: اثربخشی داروهای ایرانی بسته به نوع كارخانه آن متفاوت می باشد اما می تواند مانند داروهای خارجی موثر عمل كند. كمبودهایی در تامین داروها مشاهده می شود. به صورت مثال كمبود داروی تزریقی فنی توئین كه در اورژانس ها كاربرد زیادی دارد، مشاهده می شود. هزینه درمان دارویی صرع در هر ماه بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بسته به نوع داروی مصرفی متفاوت می باشد.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینكه بیماری صرع همچنان جزو بیماری های خاص نیست، اظهاركرد: تلاش زیادی برای «خاص» در نظر گرفتن بیماری صرع صورت گرفته است اما تابحال وزارت بهداشت زیربار قبول این مورد نرفته است. طبق مطالعه ای كه پارسال انجام شد بین ۸۰۰هزار تا یك میلیون و ۲۰۰ هزار فرد مبتلا به صرع در كشور وجود دارد كه در مقایسه با كشورهای توسعه یافته تعداد زیادی است.

بهرامی در انتها با اشاره به اینكه بیماران مبتلا به صرع برای دریافت خدمات دندانپزشكی نمی توانند به هر مركزی رجوع كنند و برخی كلینیك های دندانپزشكی از پذیرش این بیماران خودداری می كنند، اظهار داشت: بیماران مبتلا به صرع می توانند به دندانپزشكی مخصوص خودشان – كه زیرنظر انجمن صرع است – رجوع و خدمات را با قیمت پایین تر دریافت نمایند.