در خانه تكانی، مراقب پوست خود باشید

آنی غذا: یك متخصص پوست ضمن اشاره به سنت خانه تكانی در آستانه فرا رسیدن سال نو، درباره چگونگی استفاده صحیح از مواد شوینده و پیشگیری از عوارض آن بر پوست، توضیح داد.
دكتر داریوش دائر در گفت و گو با ایسنا، در این باره اظهار داشت: افراد حتما باید هنگام استفاده از این مواد از دستكش استفاده كنند، به ویژه هنگام استفاده از مواد شوینده ای كه حالت مایع دارند. این قبیل احتیاط ها در افرادی كه زمینه قبلی اگزما دارند باید جدی تر گرفته شود.
دائر ضمن برشمردن عوارض اگزما كه شامل قرمزی، پوسته پوسته شدن، خارش یا به وجود آمدن شیارهایی با خون و خون آبه می شود، اضافه كرد: در صورت بروز این عوارض كه ناشی از سهل انگاری در استفاده مستقیم دست ها با مواد شوینده است، پیش از بازگشت به پزشك متخصص از محلول های ترمیم كننده مانند كرم های حاوی «كالاندولا» یا «كالامین» بهره برده و در صورتیكه سپس یك یا دو روز تغییری در وضعیت ظاهر آن ایجاد نشد، به پزشك بازگشت كنند.
وی درباب پرسشی درباره عوارض ناشی از كار زیاد با آب اظهار داشت: شست وشوی زیاد دست ها باز موجب می شود لایه محافظ چربی روی پوست از بین رفته و مانع تشكیل لایه های جدید پوست شود. سفارش ما این است كه در شست و شوی دست ها زیاده روی صورت نگیرد. همین طور برای خشك كردن دست ها از حوله یا دستمال كاغذی لطیف بهره برده و به دفعات زیاد در روز از كرم های مرطوب كننده استفاده كنند.
دائر همین طور استفاده از دستكش های پلاستیكی را در بعضی موارد برای كسانی كه سابقه حساسیت پوستی دارند، لطمه رسان دانست و اظهار داشت: بهترین حالت استفاده از دستكش بدین سان است كه بهتر است ابتدا دستكش نخی با رنگ روشن را دست كرده و سپس دستكش پلاستیكی را دست كنند.
او همینطور در ادامه صحبت هایش با اشاره به تغییر فصل و مسافرت های نوروزی اظهار داشت: با عنایت به تغییر فصل و مسافرت افراد به مناطق كویری و ساحلی، نباید استفاده از كرم ضد آفتاب فراموش شود. در بعضی افراد آفتاب گرفتن یا برنزه كردن سبب به وجود آمدن اگزما در سطح وسیع می شود. همین طور بهتر است بین ساعات ۹ بامداد تا ۳ بعدازظهر در معرض آفتاب قرار نگیرند و كرم ضدآفتاب خودرا هر ۳ساعت یكبار تجدید كنند. علاوه بر صورت، دست ها و گردن باید برای عضوهایی كه در معرض آفتاب قرار دارند باز از كرم ضدآفتاب بهره برد.
این متخصص پوست درانتها صحبت هایش، مناسب ترین كرم ضدآفتاب با عنایت به آب و هوای ایران را با «اس پی اف ۳۰» دانست و اظهار داشت: البته هرچقدر این عدد افزایش یابد، می تواند محافظت بیشتری ایجاد كند. در مجموع اما این عدد بین ۳۰ تا ۱۰۰ است و در محافظت پوست فقط چند درصد با یكدیگر تفاوت دارند.