رییس سازمان غذا و دارو تاكید كرد ضرورت راه اندازی آزمایشگاه های مشترك مرزی بین ایران و عراق در زمینه مواد غذایی

آنی غذا: رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: ایران در زمینه دارو و تجهیزات پزشكی سالیانه ۲۵ میلیون دلار صادرات به كشور عراق دارد و ظرفیت افزایش صادرات تا مرز ۲۰۰ میلیون دلار را در این بازار داراست.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر مهدی پیرصالحی در نشست مشتركی كه با حضور وزیر بهداشت و وزیر تجارت كشور عراق برگزار شد، درباب ثبت داروها و تجهیزات پزشكی ایرانی در این كشورگفت: باوجود تفاهمنامه هایی كه از قبل بین وزارت بهداشت دو كشور منعقد شد، متأسفانه فرآیند ثبت داروهای ایرانی در عراق هنوز هم با سرعت قابل قبول صورت نمی گیرد. امروزه بیشتر از ۱۲۰ داروی ایرانی در كشور عراق وجود دارد، اما فقط فرآیند ثبت ۲۰ قلم دارو تكمیل شده است.

وی افزود: ایران در زمینه دارو و تجهیزات پزشكی سالیانه ۲۵ میلیون دلار صادرات به كشور عراق دارد و ظرفیت افزایش صادرات را تا مرز ۲۰۰ میلیون دلار را در این بازار دارد.

پیرصالحی اضافه كرد: تصور می شود با حضور داروهای ایرانی در بازار عراق این كشور می تواند به میزان ۵۰ درصد صرفه جویی ارزی در واردات داروها داشته باشد.

وی افزود: ایران در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی پیشرفت های قابل توجهی داشته است و ما تصور می نماییم در زمینه آرایشی و بهداشتی باز امكانات مطلوبی را برای همكاری مشترك بین دو كشور داشته باشیم. بطوریكه هم اكنون در حدود ۸۰ میلیون دلار محصولات آرایشی و بهداشتی به كشور عراق صادر می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه كرد: شركت های ما می توانند تكنولوژی خودرا به كشور عراق منتقل كنند و ما انتظار داریم در چنین شرایطی كه ایران گرفتار تحریم شده است، كشور عراق باز در زمینه انتقال پول به كشورهای اروپایی برای خرید دارو و تجهیزات پزشكی به ما كمك نماید.

وی اشاره كرد: دارو و تجهیزات پزشكی جزو اقلام بشر دوستانه شمرده می شود و نباید تحریم ها روی این اقلام اعمال شوند اما متأسفانه تحریم های آمریكا بر حوزه دارو و تجهیزات پزشكی تأثیر منفی گذاشته و موجب ایجاد مشكلاتی برای كشور ما شده است.

پیرصالحی اضافه كرد: با عنایت به منابع ارزی ایران در كشور عراق، می توان از این پول برای خرید دارو و تجهیزات پزشكی از كشورهای اروپایی استفاده گردد.

به گزارش وبدا، او در آخر اشاره كرد: با عنایت به ایجاد زمینه های همكاری بین دو كشور در زمینه غذا، می توان با راه اندازی آزمایشگاه های مشترك مرزی، واردات و صادرات مواد غذایی بین دو كشور را تسهیل نماییم چراكه فرآیندهای آزمایشات بسیار زمان بر است و در موادغذایی به سبب مدت مصرف كوتاه مدت آنها، این فرآیند نمی تواند طولانی باشد بدین سبب راه اندازی آزمایشگاه های مرزی لزوم دارد. امید است در مسافرت آینده رئیس جمهوری ایران و تیم همراه به كشور عراق، تفاهمنامه های خوبی با كشور عراق منعقد و سریع تر اجرایی شود.