دبیر علمی كنگره تغذیه كودكان عنوان كرد؛ علائم حساسیت نوزادان به پروتئین شیر

به گزارش آنی غذا دبیرعلمی چهاردهمین كنگره تغذیه كودكان و نوجوانان ایران، اظهار داشت: شیری كه در خیلی از فروشگاه ها به فروش می رسد شیر شتر نیست و مادران نباید گول تبلیغات دروغین شیر شتر را بخورند.
به گزارش آنی غذا به نقل از مهر، بهشته النگ، در حاشیه چهاردهمین كنگره تغذیه كودكان و نوجوانان ایران، با اشاره به مبحث آلرژی به پروتئین شیر گاو در نوزادان اظهار داشت: این كنگره با هدف افزایش اطلاعات پزشكان و كارشناسان تغذیه در زمینه موضوعات مربوط به تغذیه كودكان و نوجوانان برگزار شده و یكی از موضوعات مورد بحث در مورد شیر و بیماری های تغذیه ای در رابطه با آن است. وی افزود: در چهاردهمین كنگره تغذیه كودكان و نوجوانان از كتابی رونمایی می شود كه راهنمایی جامع و كامل در زمینه حساسیت نوزادان به پروتئین شیر گاو است.
النگ با اشاره به علائم حساسیت به پروتئین شیر گاو اظهار نمود: حساسیت به شیر گاو می تواند با علائمی چون خس خس سینه، بی قراری، اسهال خونی، رگه خونی در مدفوع شروع شود و در مواردی علائم شدیدی چون تنگی نفس، مشكل تنفسی حتی حساسیت شدید ریوی در بعضی كودكان بروز می كند. دبیر علمی چهاردهمین كنگره تغذیه كودكان و نوجوانان ایران خاطرنشان كرد: متأسفانه برخی پزشكان به محض آن كه با حساسیت به پروتئین شیر گاو مواجه می شوند و كودك مبتلا به كولیك روده را شناسایی می كند مادر نه تنها از محصولات لبنیاتی شیر گاو بلكه از گوشت آن و حتی شیر مادر منع می كنند. وی ادامه داد: در صورت مبتلا شدن به حساسیت به پروتئین شیر گاو مادر فقط باید محصولات لبنی گاو را از رژیم غذایی خویش را حذف كند و به جای آن از محصولات لبنی گوسفند و مكمل ها استفاده نماید همینطور تاكید می نماییم كه شیر مادر نباید در نوزادانی كه حساسیت به شیر گاو دارند حذف شود چون كه هیچ غذایی تا ۲ سالگی جایگزین شیر مادر نمی گردد و اصلی ترین تغذیه كودك تا ۲ سالگی باید شیر مادر باشد. النگ درباره اینكه بعضی از شیر شتر استفاده می نمایند و در مواردی حتی از شیر شتر به جای شیر مادر برای تغذیه نوزاد كمك می گیرند، اظهار داشت: مادران باید بدانند شیر شتر قیمت بسیار بالایی دارد و شیر شتری كه می بینیم در خیلی از فروشگاه ها به فروش می رسد شیر شتر نیست بنابراین مادران نباید گول تبلیغات دروغین شیر شتر را بخورند و بدانند كه شیر هیچ حیوانی را نمی توان جایگزین شیر مادر كرد