نامه نگاری سرپرست وزارت بهداشت با مجلس درباره مالیات پزشكان

آنی غذا: سرپرست وزارت بهداشت طی نامه به دكتر شهریاری، رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، خواهان رسیدگی بر نحوه ستاندن مالیات از پزشكان، تعیین راهكارهای مناسب جهت پیشگیری از فرار مالیاتی و همزمان رفع بدبینی نسبت به زحمت كشان خدوم این حرفه شد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا و بنابر اعلام وبدا، در متن این نامه آمده است:
«مستحضرید در ایام اخیر، بحث ها و مصوباتی پیرامون نحوه ستاندن مالیات از همكاران پزشك مطرح است كه لازم است مواردی را به استحضار حضرتعالی برسانم:
۱- اینجانب با عنایت به جایگاهی كه در سال های اخیر در سازمان برنامه و بودجه داشته ام و آگاهم كه مالیات به خصوص در قحط سالی پیش رو، یكی از منابع پایدار دولت در تأمین اعتبار دانشگاه ها است و فرار مالیاتی باز از دردهای مزمن نظام مالیاتی كشور است كه متأسفانه از جانب افرادی كه بالاترین درآمدها را دارند، بر دوش فرودستان كشور تحمیل می شود و یقیناً همان گونه كه در كلیه اصناف، شیوه فرار از پرداخت مالیات وجود دارد، بدون شك در جامعه پزشكی باز نمی توان منكر عدم پرداخت مالیات واقعی توسط برخی از همكاران شد.
۲-و اقفید كه بخش عمده ای از خدمات پزشكان محترم در بخش دولتی و در بیمارستان های دانشگاهی و در كلینیك های تخصصی صورت می گیرد كه در این مراكز امكان فرار مالیاتی وجود ندارد. این شبهه تنها می تواند متوجه بخش خصوصی بیرون از مراكز دولتی باشد.
۳- جامعه پزشكی بعنوان گروه مرجع و سرمایه اجتماعی در سال های سخت، خالصانه در كنار مردم و مسئولین بوده كه مدیریت پزشكی دفاع مقدس از نمونه های بارز این از خود گذشتگی و ایثار است.
متأسفانه طرح فراگیر این مبحث، موجی از بی اعتمادی در فضای عمومی كشور فراهم نموده كه می تواند به تخریب این سرمایه گرانقدر اجتماعی و كم حرمت شدن چهره های اصیل و خدوم جامعه پزشكی بینجامد كه سال ها از گرفتن حق مسلم و قانونی به همراه عمر و آسایش خویش باز گذشته اند و استمرار این نگرش می تواند به از دست رفتن این سرمایه گران سنگ اجتماعی بینجامد.
لذا از حضرتعالی كه از پیشكسوتان اندیشمند این حوزه بوده و هستید، تقاضا می شود به نحو مقتضی عزیزان را توجیه فرمائید كه لااقل آنگونه كه جهت پیشگیری از فرار مالیاتی به همه اصناف و حرف می پردازیم، به جامعه پزشكی باز بیندیشیم و با تعیین راهكارهای مناسب تر با كمك سازمان نظام پزشكی و انجمن های علمی مربوطه از بدبینی نسبت به زحمت كشان خدوم این حرفه جلوگیری نماییم.
یقیناً با درایت و كفایت جنابعالی و همكاران ارجمندتان در كمیسیون بهداشت و درمان، این مورد باز همچون گذشته مدبرانه مدیریت خواهد شد.
توفیق حضرتعالی را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.»