محققان انگلیسی پی بردند؛ تاثیر مكمل های ویتامین D در كاهش حملات مرگبار بیماران ریوی

آنی غذا: مطالعه جدید نشان داده است مصرف مكمل ویتامین D می تواند حملات مرگبار ریوی را در بیماران مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریوی كم كند.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر، بیماری مزمن انسداد ریوی جزء گروهی از بیماری های ریوی شامل برونشیت و آمفیزم است كه سبب انسداد جریان هوا شده و نفش كشیدن را دشوار می سازد.
حال نتایج مطالعه محققان دانشگاه كوئین مری لندن نشان داده است مصرف مكمل ویتامین D به شكل خوراكی منجر به كاهش ۴۵ درصدی حملات ریوی در بیماران مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریوی میگردد.
«آدریان مارتینائو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «مكمل ویتامین D ایمن و ارزان است از اینرو می تواند درمان بسیار مقرون به صرفه ای برای افراد مبتلا به كمبود ویتامین D باشد.»
برای این مطالعه، محققان وضعیت ۴۶۹ بیمار را در سه آزمایش بالینی در بریتانیا، بلژیك و هلند مورد بررسی قرار دادند.
بررسی ها نشان داد مكمل ها برای افراد دارای میزان بالا ویتامین D هیچ فایده ای نداشت.
بیش از ۱۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریوی هستند و این عارضه عامل مرگ حدود ۳.۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ بوده است.
مارتینائو در ادامه می افزاید: «مطالعه ما نشان داده است دادن مكمل ویتامین D به بیماران مبتلا به انسداد مزمن ریوی كه گرفتار كمبود ویتامین D هم هستند می تواند ریسك حملات مرگبار ریوی را تا نصف كم كند.»
درحالیكه ویتامین D به خاطر تاثیرش بر سلامت استخوان ها شناخته شده است، اما مطالعات قبلی، نقش آنرا در مقابله با سرماخوردگی، آنفولانزا و حملات آسم آشكار ساخته اند و حتی این ویتامین به افزایش وزن و رشد مغز در كودكان گرفتار سوءتغذیه هم كمك می نماید.