سهم موتورهای كاربراتوری در آلودگی هوا

آنی غذا: یك كارشناس حوزه آلودگی هوا با اشاره به اندازه گیری تعداد ذرات معلق ناشی از موتورسیكلت های كاربراتوری در یك پژوهش اظهار داشت: هر ۱۰ موتورسیكلت كاربراتوری در هر كیلومتر به اندازه یك اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق تولید می كند این در حالیست كه می توان با تبدیل موتور كاربراتوری به انژكتوری، تعداد ذرات معلق را تا ۹۰ درصد می كاهد.

حسین ایزانلو در گفت وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش كه تابحال اعلام سهم موتورسیكلت ها در تولید ذرات معلق بر چه اصولی مبتنی بوده است؟ اظهاركرد: در استاندارد وسایل نقلیه بنزینی (به جز استاندارد یورو۶) ذرات معلق به صورت مستقیم اندازه گیری نمی شوند چون وسایل نقلیه بنزینی كه به سیستم انژكتوری مجهز شده اند، ذرات معلق قابل توجهی ندارند و در ایران كه هنوز ناوگان بنزینی كاربراتوری بزرگی در حال تردد است، سهم انتشار آنها از ذرات معلق بر اساس مدل سازی است. برمبنای همین مدل سازی ها، سهم موتورسیكلت های كاربراتوری در تولید ذرات معلق شهری مثل تهران ۱۰ درصد و سایر آلاینده های گازی ۱۸ درصد است اما بتازگی این ذرات باز به صورت مستقیم اندازه گیری شده است.

این كارشناس حوزه آلودگی هوا با این توضیح كه در سال های اخیر در استانداردهای جدید دنیا به سبب ارتباط مستقیم تعداد ذرات با سلامتی به جای اینكه جرم را محور قرار دهند روی تعداد ذرات خصوصاً ذرات كوچك تر از ۲.۵ میكرون تمركز دارند، اظهار داشت: برمبنای اندازه گیری های انجام شده هر موتورسیكلت كاربراتوری در هر كیلومتر ۱۰ به توان ۱۳ ذره تولید می كند این درحالیست كه میزان تولید ذره یك اتوبوس كاركرده فرسوده ۱۰ به توان ۱۴ است.

وی افزود: به عبارت ساده ۱۰ موتورسیكلت كاربراتوری به لحاظ تولید آلایندگی، هم اندازه یك اتوبوس دیزلی كاركرده است بدین سبب عدد بسیار بالایی است و اگر این سئوال پرسیده شد كه آیا موتورسیكلت های كاربراتوری در انتشار مستقیم ذرات معلق نیزمقصر هستند یا خیر؟ پاسخ مثبت است. موتورسیكلت ها در تولید ذرات معلق اولیه تا حد زیادی مقصر هستند.
مقایسه موتورهای كاربراتوری با انژكتوری
ایزانلو با بیان این نكته كه تعداد ذرات ناشی از یك وسیله نقلیه بنزینی باید كمتر از۱۰ به توان ۱۲ باشد، اظهار داشت: جالب اینجاست كه در یك پروژه پایلوت تبدیل موتورسیكلت های كاربراتوری كاركرده به موتورسیكلت انژكتوری و اندازه گیری تعداد ذرات آنها قبل و بعد نشان داد كه آلودگی موتورسیكلت ها پس از تبدیل به شدت كاسته می شود، به صورتی كه تعداد ذرات معلق یك موتور كاربراتوری از ۱۰ به توان ۱۳ ذره در هر كیلومتر به ۱۰ به توان ۱۲ ذره در هر كیلومتر كاهش یافته است، یعنی تعداد ذرات تا حداقل ۹۰ درصد كاسته شده است.

وی اضافه كرد: برمبنای استاندارد یورو۳، مجموع آلاینده های گازی موتورسیكلت های كاربراتوری شامل هیدروكربن ها، اكسیدهای ازت و مونواكسیدكربن ۱۵.۵ گرم در كیلومتر است اما پس از تبدیل یك موتور كاربراتوری پنج سال كاركرده این عدد به حدود ۱.۲ گرم در كیلومتركاهش یافت و بعد ۸۰۰۰ كیلومتر كار، به ۱.۴ گرم كیلومتر رسید.

ایزانلو در ادامه اظهار داشت: در یك خودروی سواری یورو۲ میزان تولید آلاینده های هیدروكربن، اكسیدهای ازت و مونواكسیدكربن كمتر از ۳ گرم بر كیلومتر است اما یك موتورسیكلت كاربراتوری ۱۵.۵ گرم در كیلومتر بدین سبب این گزاره كه آلودگی موتورسیكلت شش برابر سواری است، كامل صحت دارد.

این كارشناس در پاسخ به این پرسش كه در تبدیل موتورسیكلت كابراتوری به انژكتوری چه تغییراتی در سیستم موتور احداث می شود؟ اشاره كرد: كاربراتور برداشته و ۱۴ حسگر و عملگر همچون سنسور دمای موتور، سنسور اكسیژن، دریچه گاز، كاتالیست و…. روی موتور نصب میگردد. همه اینها كنترل دقیقی روی مقدار و زمان پاشش سوخت، كنترل جرقه و هوا به وجود می آورد و موجب میگردد آلودگی تا حد بالایی كم شود. ضمن اینكه سبب كاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مصرف سوخت میگردد.