مطالعات نشان می دهد؛ ارتباط كمبود پروتئین حیوانی و بروز ناراحتی روانی در جوانان

آنی غذا: به قول محققان، كمبود پروتئین های ضروری نظیر گوشت می تواند افراد بزرگسال جوان را در معرض ریسك ناراحتی روانی قرار دهد.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر، مطالعه محققان دانشگاه بینگهامتون آمریكا نشان داده است افراد جوانی كه كمتر از سه وعده در هفته گوشت می خورند و كمتر ورزش می كنند در معرض ریسك بالا ناراحتی روانی قرار دارند.
با این حال، سلامت روان افراد بزرگسال بالغ (بالا ۳۰ سال) به مراتب نسبت به مصرف منظم قهوه و كربوهیدرات ها حساس تر است.
محققان دریافتند خلق و خو در افراد بزرگسال جوان (۱۸ تا ۲۹ سال) به غذا (گوشت) بستگی دارد كه امكان دسترسی پیش نیازهای انتقال دهنده های عصبی را در مغز بالا می برد.
«لینا بگداچه»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «به نظر می رسد خلق و خو افراد بزرگسال جوان به شدت به تشكیل مواد شیمیایی مغز حساس است.»
وی در ادامه می افزاید: «مصرف منظم گوشت منجر به تشكیل دو ماده شیمیایی مغز (سروتونین و دوپامین) شده كه برای بهبود اخلاقیات مهم هستند. ورزش منظم هم منجر به تشكیل این دو ماده و سایر انتقال دهنده های عصبی میگردد.»
به گفته وی، «افراد جوانی كه كمتر از سه وعده در هفته گوشت (قرمز یا سفید) مصرف می كنند و كمتر از سه بار در هفته ورزش می كنند گرفتار ناراحتی های روانی چشمگیری هستند.»
اما در افراد بزرگسال بالغ، خلق و خو عموما وابسته به مواد خوراكی ای است كه سبب افزایش دسترسی به آنتی اكسیدان ها (میوه) و ترك غذاهای كه به نادرستی سبب فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیك میگردد (قهوه، شاخص گلوكز بالا و صبحانه نخوردن)، است.
به گفته بگداچه، «با افزایش سن، تشكیل رادیكال های آزاد در بدن افزایش می یابد، از اینرو نیاز ما به آنتی اكسیدان ها افزایش می یابد. رادیكال های آزاد سبب اختلال در عملكرد مغز شده و در نتیجه ریسك ناراحتی روانی افزایش می یابد.»
وی در ادامه تاكید می كند: «با افزایش سن توانایی ما در تنظیم و كنترل استرس هم كاسته می شود، از اینرو اگر مواد خوراكی فعال كننده واكنش استرس (نظیر قهوه و كربوهیدرات بیشتر از اندازه) مصرف نماییم، احیانا ناراحتی روانی بیشتری را تجربه خواهیم كرد.»