با راننده های ماشین حامل مرغ روبوسی نكنید!

به گزارش آنی غذا مدیركل دامپزشكی مازندران اظهار داشت: دست دادن و روبوسی با راننده های حامل مرغ و جوجه، امكان دارد باعث شیوع یك بیماری از انسان به انسان دیگر به علت تماس با حیوانات و سرایت آن حتی به استان های دیگر شود، بنابراین رعایت نكات بهداشتی و هشدارهای پزشكی باید به صورت كامل باید مد نظر گرفته شود.
حسین رضوانی در گفت وگو با ایسنا درباره عنوان شدن شناسایی ۲ كانون پرخطر آنفولانزای پرندگان در مازندران با تكذیب این مورد توضیح داد: مازندران جزء استانهای پرخطر در حوزه آنفلوانزای پرندگان بوده و دلایل این امر از تراكم جمعیت، وجود مهاجرت پرندگان و پرورش طیور به صورت مجاز نمی باشد.
وی خاطرنشان كرد: پرندگان و طیور در بعضی مرغداری ها علایم بیماری نیوكاسل را دارند.
وی با تاكید بر اینكه واحدهای مرغداری باید مقوله قرنطینه را جدی بگیرند، خاطرنشان كرد: دریافت نشدن دان مرغ ها از مكان های مشخص و رعایت نكردن مسائل بهداشتی، سالن های غیر اصولی، عدم استفاده از سموم ضدعفونی كننده و خوراك نامناسب می تواند عامل شیوع بیماری های واگیردار باشد اما با عنایت به آغاز فصل سرما، شیوع این بیماری ها امری طبیعی به نظر می آید.
آنفولانزای پرندگان در مازندران گزارش نشده است
مدیركل دامپزشكی استان مازندران با اشاره به اینكه آنفولانزای پرندگان در مازندران گزارش نشده است، خاطرنشان كرد: هم اكنون پرندگان و طیور در بعضی مرغداری ها علایم بیماری نیوكاسل را دارند. بیماری نیوكاسل یك بیماری ویروسی واگیردار شایع در بین خیلی از انواع پرندگان است كه دستگاه تنفسی، دستگاه گوارشی، روده ای و دستگاه عصبی را درگیر می كند.
وی با اشاره به اینكه نیوكاسل یكی از مهم ترین بیماری های پرندگانی است كه به صورت صنعتی و متراكم پرورش داده می شوند، تصریح كرد: گله های خیلی از جوجه های گوشتی در صورت عدم واكسیناسیون با این بیماری درگیر می شوند.
مدیركل دامپزشكی استان مازندران با اشاره به اینكه این بیماری بین انسان و حیوان مشترك است، خاطرنشان كرد: می توان گفت كسانی كه با این پرندگان بیمار به شكلی در ارتباط هستند امكان آلوده شدن دارند؛ این ارتباط می تواند به صورت مستقیم با پرندگان زینتی و یا فراورده های طیور و حتی ترشحات و گوشت مرغ انتقال یابد، نیوكاسل در انسان به صورت ریختن اشك از چشم، بی خوابی و سر گیجه بروز می یابد و قابل درمان است.
رضوانی اضافه كرد: یكی از روزنه های شیوع ویروس آنفولانزای مرغی را باید در مهاجرت پرنده ها از زیستگاه های دیگر جستجو كرد. به تبع دوری كردن از لاشه های پرندگانی كه به زمین افتاده اند و پرهیز از تماس مستقیم دست انسان با لاشه های اینچنینی از ضروریاتی است كه باید عموم مردم نسبت به آن توجه كنند؛ در صورت مشاهده نامتعارف و فراتر از معمول چنین لاشه هایی از حیث كمی، باید مراتب، سریعا به دستگاه های ذی ربط همچون دامپزشكی منعكس و گزارش شود.
نصف مرغداری ها پوشش بیمه ای ندارند
وی با اشاره به اینكه هم اكنون ۲۲۰۰ مرغداری گوشتی در استان داریم كه نصف بیشتر آنها از پوشش بیمه ای برخوردار نیستند، تصریح كرد: اگر پوشش بیمه ای برای مرغداری ها لحاظ شود در صورت بروز هر مشكلی بیمه از آنها حمایت خواهد نمود.
مدیركل دامپزشكی استان مازندران اظهار داشت: هم اكنون به علت عدم پشتیبانی پوشش بیمه ای مناسب، برخی دامداران انگیزه ای برای بیمه شدن ندارند.
واردات جوجه های MG + عامل شیوع بیماری و ضرر واحدهای دامی
رضوانی با اشاره به اینكه برخی مرغداران مبادرت به واردات جوجه های MG + ( نوعی بیماری كه در آن جوجه وزن نمی گیرد) از استان های دیگر می كنند، تصریح كرد: از آنجایی كه این جوجه ها بسیار ضعیف هستند در معرض بیماری قرار دارند. عموماً مرغدارانی كه قرنطینه و سالن های مسقف ندارد و سیستم بهداشتی آنها بسیار ضعیف است تهدیدی برای بهداشت عمومی هم تلقی می گردد.
قرنطینه و اصول پرورش دو ركن اصلی پیشگیری از شیوع بیماری ها
رضوانی با تاكید بر اینكه قرنطینه و اصول پرورش دو ركن اساسی است كه در صورت رعایت آن هیچ مشكل جدی برای دام و طیور پیش نمی آید، اظهار داشت: به صورت مثال بعضی از مرغداران به راننده های كامیون هایی كه فضولات حیوانات را جابه جا می كنند و به اهواز و یا استان های دیگر می برند سفارش سویا و یا دان مرغ را می دهند، اما به این نكته توجه نمی كنند كه امكان دارد این خودرها به فضولات دامی آلوده باشد كه منجر به آلودگی دانه مرغ شده و شیوع بیماری را در مرغ ها گسترش می دهد.
قبل از این غلامرضا توكلی، مدیركل دامپزشكی البرز بر لزوم تشدید اقدامات امنیت زیستی، بهداشتی و قرنطینه ای در واحدهای پرورش مرغ استان تاكید كرده و در گفت وگو با خبرنگار ایسنا اظهار كرده، با عنایت به بروز بیماری انفلوآنزای فوق حاد پرندگان در یك واحد مادر گوشتی در شهرستان نور و یك واحد طیور بومی در شهرستان بابل استان مازندران طی چند روز اخیر، به اطلاع تمامی پرورش دهندگان طیور شامل طیور صنعتی و بومی می رساند كه موارد ایمنی را برای پیشگیری از شیوع این بیماری در واحدهای خود رعایت نمایند.
وی ادامه داده، با عنایت به افزایش بقا و انتقال آسان ویروس در هوای سرد و مرطوب، لزوم تشدید اقدامات امنیت زیستی، بهداشتی و قرنطینه ای در واحدهای طیور استان ضروری تر از قبل به نظر می آید. بر این اساس كاركنان این واحدها باید نسبت به حذف ترددهای غیر ضروری توجه داشته باشند و هر گونه تلفات غیر عادی را گزارش دهند.
این مسئول توضیح داده، صاحبان این واحدها در صورت مشاهده كاهش مصرف مفهوم دار آب و دان در طیور و كاهش مفهوم دار تولید باید به نزدیكترین اداره دامپزشكی رجوع كنند. پرورش دهندگان طیور بومی بخصوص در استان های شمالی از رها كردن و چرای آزاد طیور خودداری و پرندگان خویش را محصور كنند.