یك فوق تخصص گوارش در گفتگو با مهر مطرح كرد؛ مصرف مایعات ساده ترین راه پیشگیری از یبوست، سبزیجات بخورید

آنی غذا: یك فوق تخصص گوارش، مصرف آب، مایعات، سبزیجات و میوه های دارای فیبر و ورزش را مهم ترین عامل پیشگیری از یبوست و درمان آن خواند.
حافظ فاخری، در گفتگو با خبرنگار مهر، در ارتباط با عوامل مبتلا شدن به یبوست، اظهار داشت: یبوست یكی از شایع ترین بیماری های گوارشی است كه با مراقبت های ابتدایی می توان از آن پیشگیری كرد. فاخری عدم مصرف كافی مایعات را مهم ترین دلیل بروز یبوست خواند و بیان كرد: مصرف آب و مایعات اصلی ترین نقش در یبوست را دارند، بنابراین برای پیشگیری از این بیماری باید حداقل روزانه ۸ لیوان آب مصرف شود. وی توضیح داد: نوشیدن آب هم باید به صورت یك ساعت قبل یا بعد غذا باشد و به صورت یك جا مقدار زیادی آب مصرف نشود. این متخصص گوارش استفاده از میوه و سبزیجات را عامل دیگری در پیشگیری از یبوست خواند و عنوان كرد: مصرف این دسته از خوراكی ها به علت داشتن فیبر فراوان باعث نرمی و عدم یبوست خواهد شد.
فاخری توضیح داد: درنتیجه در كنار مصرف پروتئین ها، استفاده از سبزیجات و میوه های فصل به علت داشتن فیبر بالا ضروری می باشد. وی ورزش نكردن و عدم تحرك را عامل دیگر مبتلا شدن به یبوست خواند و خاطرنشان كرد: عدم تحرك و نشستن های طولانی مدت با كند كردن سرعت حركات معده، علت عمده مبتلا شدن به یبوست است. این استاد دانشگاه ورزش روزانه و داشتن حداقل نیم ساعت پیاده روی در روز را برای عدم مبتلا شدن به یبوست ضروری دانست. فاخری استرس و فشارهای روحی را دلیل دیگر بیماری یبوست خواند و خاطرنشان كرد: وجود استرس و فشارهای روحی و روانی روی حركات روده تاثیر گذاشته و دلیل مهم دیگری در بروز یبوست خواهد بود. وی با اشاره به اینكه تنها ۱۰ درصد از عوامل بروز یبوست بیماری های گوارشی و مربوط به روده خواهد بود، تصریح كرد: به صورت كلی شایع ترین دلایل مبتلا شدن به یبوست مصرف كم مایعات، عدم تحرك، عدم مصرف سبزیجات فیبردار و استرس بوده و تنها درصدی كمی از آن ناشی از بیماری است. این متخصص گوارش تصریح كرد: این درصد كم هم با رجوع به پزشك و مصرف دارو قابل درمان است و مراقبت های ابتدایی و ساده برای درمان و پیشگیری از این بیماری كافی است.