در راستای توسعه كشت گیاهان دارویی صورت گرفت؛ بازدید معاون اقتصادی استاندار و دکتر خیراندیش از دهکده گیاهان دارویی گلستان

آنی غذا: گلستان معاون اقتصادی استاندار گلستان به همراه استاد سرشناس طب سنتی ایرانی اسلامی از دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی بازدید نمودند.
استان گلستان یکی از استان های نادری است که در عین دارا بودن ظرفیت های اقلیمی گوناگون بصورت همزمان مناطق ساحلی و جلگه ای، دشت، بیابان، کوهستان و کویر را در خود جای داده و در تنوع و زمینه های آماده برای کشاورزی انواع محصولات کم نظیر است.
یکی از خاصیت های زمینهای کشاورزی استان گلستان خصوصاً در شرق این استان دامنه های شیب دار پای کوههاست که حدودا یک سوم زمینهای کشاورزی این منطقه از استان را در بر می گیرد. تمامی مطالعات علمی و تجربیات میدانی ثابت کرده است که زمینهای شیب دار یکی از زمینه های خوب برای کشت گیاهان دارویی است.

بدین جهت ایجاد دهکده پژوهشی، آموزشی، گردشگری، نمایشی و ترویجی گیاهان دارویی و تکمیل زنجیره تولید گیاهان دارویی تا تولید داروی گیاهی بعنوان یک مگاپروژه در گلستان در ذیل ماموریت های دانش بنیان جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۹۶ تعریف گردید.
از سال ۱۳۹۷ به مرور و با ایجاد نسبی زیرساخت ها این دهکده کار خودرا شروع کرد که از خرداد سال ۱۴۰۰ روند توسعه و تکمیل آن تسریع یافته و امروز در کنار راه اندازی اولین گلخانه، مزرعه نمایشی نیز برگزار شده و سوله فرآوری نیز در مراحل پایانی ساخت قرار دارد.

در امتداد ظرفیت سنجی و بررسی راهبردهای قابل اجرا در این دهکده امروز دکتر خیراندیش از متخصصان خبره طب سنتی کشور و مهندس سید محمد دهنوی معادن هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان با حضور در این دهکده ضمن بازدید از نقاط مختلف و عملیات اجرائی بخش های متفاوت آن، با رئیس، معاون پژوهشی، مدیران حوزه پژوهش و مسئول پروژه های دانش بنیان جهاد دانشگاهی گلستان دیدار و گفت و گو کردند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا؛ به درخواست استاندار گلستان دکتر خیراندیش از این پس جهت مشاوره های تخصصی در زمینه توسعه و ترویج کشت و بهره برداری از گیاهان دارویی و رونق طب سنتی در گلستان بصورت مستمر به این استان سفر کرده و در دهکده گیاهان دارویی نیز حاضر خواهند شد.

منبع: