سفارش های غذایی طب ایرانی برای افزایش قدرت باروری

به گزارش آنی غذا، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت تدابیر پیش از بارداری، اظهار داشت: باتوجه به افزایش سن حاملگی و افزایش ناباروری و حاملگی های نیازمند مراقبت، افزایش سقط و ناهنجاری های نوزادان، بهتر است برای داشتن یک حاملگی کم خطر بررسی های پیش از حاملگی را انجام دهیم.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر مژگان تن ساز، اظهار داشت: بررسی های پیش از حاملگی مورد تاکید طب رایج نیز هست که بطور معمول در قالب گرفتن شرح حال، معاینات فیزیکی و انجام آزمایشات پیش از حاملگی صورت می گیرد. در طب ایرانی علاوه بر این اقدامات، مزاج شناسی نیز انجام شده و سبک زندگی و رژیم غذایی متناسب با آن تجویز می شود تا حاملگی مناسبی را داشته باشند.
او با تأکید بر این که زوجین حتما یک حاملگی برنامه ریزی شده را داشته باشند؛ ورزش منظم و متناسب با شرایط فردی، اصلاح تغذیه و کنترل هیجانات روحی را از عوامل افزایش قدرت باروری دانست.
تن ساز با تأکید بر این که افرادی که اضافه وزن دارند، لازم است پیش از حاملگی وزن خودرا کاهش دهند، اشاره کرد: اضافه وزن می تواند خطر مبتلاشدن به فشارخون بالا و دیابت حاملگی که موجب سقط جنین می شود را افزایش دهد.
رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباب مصرف هرگونه دارویی توسط زوجین پیش از بارداری، بیان کرد: مصرف هر دارو، چه داروی گیاهی و یا شیمیایی پیش از حاملگی باید با پزشک در میان گذاشته شود.
وی به برخی مواد غذایی که موجب تقویت قدرت باروری می شود اشاره نمود و اظهار داشت: مواد غذایی مثل نخوداب، مربای هویج، حلوای زردک، میگو و شیربادام موجب تقویت پیش از حاملگی می شوند و بهتر است کسانی که قصد بچه دار شدن دارند از غذاهای سرد و ترش مثل غوره، ترشی و خیار، ریواس، میوه های ترش، دوغ، کلم پرهیز کنند. همین طور غذاهای کنسروی و دارای مواد نگه دارنده مثل سوسیس، هات داگ، نوشابه، سس مایونز، چیپس، پفک نباید مصرف کنند.
وی ادامه داد: برخی سبزیجات و مواد غذایی تضعیف کننده برخی از ارگان های بدن هستند و پیش از حاملگی پرهیز داده می شوند مثل تره، تربچه، شاهی، سیر و پیاز خام، شلغم و در بعضی موارد کلم و کرفس. همین طور غذاهای غلیظ مثل آش رشته، لازانیا، الویه، هلیم، کله پاچه، گوشت گاو و شتر نباید مصرف شوند.
رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: برخی مواد غذایی نیز در دوران حاملگی ممنوعیت مصرف دارند؛ در حالی که تعدادی از آنها بطور معمول به عنوان غذای روزانه و برخی به عنوان دمنوش مصرف می شوند؛ بطورمثال بهتر است که از زیاده روی در مصرف کنجد، نخود، سیر، زیتون نارس، زرشک، نارنج و لوبیا در سه ماهه اول حاملگی پرهیز شود و دمنوش هایی مثل زیره، رازیانه، سیاه دانه، انیسون، آویشن، بذرکتان، بابونه و شوید چه بصورت دمنوش و چه بصورت ادویه افزودنی به غذا تنها با نظر پزشک استفاده گردد.
تن ساز توضیح داد: برخی غذاها مانند زرده تخم مرغ عسلی، کشمش، مویز، خرما، شیرگرم و عسل خون تولید می کنند که پیشنهاد می نماییم مصرف آنها قبل از حاملگی و در دوران حاملگی بیشتر شود.
بنابر اعلام روابط عمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، وی متذکر شد: حفظ آرامش، ورزش منظم و داشتن خواب کافی و بموقع نیز می تواند قدرت باروری را در افراد افزایش دهد.
تن ساز در آخر تصریح کرد: اصلاح سبک زندگی و استفاده از طب ایرانی به حاملگی طبیعی زوجین کمک زیادی خواهدنمود و حتی اگر منجر به حاملگی طبیعی نشود، درصد موفقیت درمان ناباروری را بالا خواهد برد.