وزیر بهداشت اعلام كرد تولید دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس تا دهه فجر

به گزارش آنی غذا، وزیر بهداشت اعلام نمود: دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس که سال ۹۳ تصویب شده بود با پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان در دولت مردمی برای اولین بار و تا دهه فجر سال جاری تولید می شود.
به گزارش وبدا، دکتر بهرام عین اللهی در همایش کشوری تجلیل از دستاوردها و تکریم فعالان نظام بهداشت در دولت مردمی که طی آن ۱۰۰۰ پروژه بهداشتی در سرتاسر کشور به صورت همزمان افتتاح شد، ضمن اشاره به عرضه خدمات بهداشتی در دورترین و صعب العبورترین نقاط کشور به مردم، اظهار داشت: نیروهای بهداشتی از مردم و برای مردم هستند و در بحران های مختلف، آخرین افرادی هستند که از روستاها خارج می شوند که این رفتار نشان دهنده فداکاری و ایثار آنهاست.
وی با اشاره به اینکه ۱۸ هزار خانه بهداشت، ۵۶۳۴ پایگاه سلامت و ۵۶۷۴ مرکز جامع خدمات سلامت در سطح یک خدمات سلامت فعال می باشند، به ارتقای شاخصهای حوزه سلامت اشاره و تصریح کرد: افزایش امید به زندگی از ۵۶ سال در شروع انقلاب به ۷۶ سال، پوشش واکسیناسیون ۹۸ درصدی، دسترسی ۹۸ درصد مردم به آب آَشامیدنی سالم، کاهش مرگ و میر نوزادان از ۳۲ در هر هزار تولد زنده در شروع انقلاب به ۸ در هر هزار تولد زنده، کاهش مرگ و میر مادران آبستن از ۲۵۵ در ۱۰۰ هزار تولد به ۲۳ در هر ۱۰۰ هزار تولد و کاهش مرگ و میر کودکان از ۱۳۵ در هزار تولد در شروع انقلاب به ۱۴ در هر هزار تولد، بخشی از دستاوردهای نظام سلامت بوده است.
وزیر بهداشت ضمن اشاره به تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور برای احیا و تقویت ساختار نظام شبکه بهداشت کشور، تصریح کرد: رویکرد ما در دولت مردمی، پیشگیری محوری به جای درمان محوری است که در وزارت بهداشت با جدیت، دنبال می شود.
به قول دکتر عین اللهی نخستین خواسته و شعار آیت الله رییسی در شروع کار دولت، مهار کرونا بود که با تلاش گسترده مدافعان سلامت و نیروهای بهداشتی و درمانی، واکسیناسیون در تمام مناطق کشور به صورت جهادی و شبانه روزی انجام شد و ظرف جهار ماه پوشش واکسیناسیون کشور، به میزان بالایی رسید؛ به صورتی که جمهوری اسلامی ایران از جانب سازمان جهانی بهداشت بعنوان یکی از کشورهای موفق در این حوزه، ارائه شد.
وی از طرح عدالت و تعالی نظام سلامت بعنوان برنامه راهبردی وزارت بهداشت در دولت مردمی یاد کرد و اضافه کرد: این برنامه با اسنادی همچون سیاست های کلی سلامت ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری، سند تحول دولت مردمی و سایر اسناد بالادستی انطباق دارد و بر مبنای آن، بازسازی و تقویت شبکه بهداشت کشور با مشارکت متخصصان، صاحبنظران و صاحبنظران حوزه بهداشت در دستور کار است.
وزیر بهداشت از تعریف ۴۰۴۰ پروژه بهداشتی در سرتاسر کشور در شروع کار دولت مردمی اطلاع داد و اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم وزارت بهداشت، ساخت و بازسازی واحدهای بهداشتی در سرتاسر کشور است. تا کنون دو هزار پروژه بهداشتی در کشور تکمیل و افتتاح شده و امروز هم یک هزار پروژه دیگر به صورت همزمان در کشور به بهره برداری می رسد که ۷۰ درصد این پروژه ها در ارتباط با مناطق محروم و کمترتوسعه یافته است.
دکتر عین اللهی ضمن اشاره به حضور نیروهای متخصص، متعهد و جذب نیروهای بهداشتی، اظهار داشت: در دولت مردمی تا کنون ۴۳۰۰ بهورز استخدام شده اند و مجوز استخدام ۶۵۰۰ نیرو برای حوزه بهداشت صادر شده که جمعه آزمون استخدامی وزارت بهداشت و این نیروها برگزار می گردد.
وی با بیان اینکه ۵۰۰ دستگاه خودرو برای مناطق کوهستانی و صعب العبور و ۵۴۰۰ دستگاه موتورسیکلت برای تقویت ناوگان حوزه بهداشت تأمین می شود، اظهار داشت: در شش سال پیش از دولت مردمی، هیچ وسیله نقلیه ای به واحدهای بهداشتی اختصاص نیافته بود که در این دو سال، تقویت ناوگان بهداشت در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.
وزیر بهداشت توجه به جوانی جمعیت را از مهم ترین برنامه ها و سیاست های وزارت بهداشت در دولت مردمی عنوان و تصریح کرد: متاسفانه امروز شاهد نتایج فاجعه بار اجرای سیاست تنظیم خانواده، هستیم و با بحران جمعیت روبرو شده ایم و یکی از وظایف همکاران ما در مراکز بهداشتی، توجه به جوانی جمعیت است.
دکتر عین اللهی ضمن اشاره به تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت و پشتیبانی از خانواده در وزارت بهداشت با مسئولیت وزیر بهداشت، خاطرنشان کرد: این قرارگاه در تمامی دانشگاه های علوم پزشکی با مسئولیت رئیس دانشگاه، تشکیل شده البته برای تحقق سیاست های جمعیتی، نیازمند به اقدامات بلند مدت، فرهنگی و اجتماعی هم هستیم.
وی از عرضه مجانی آموزش های هنگام ازدواج، استانداردسازی غربالگری جنینی جهت پیشگیری از سقط جنین های سالم، ایجاد شبکه درمان ناباروری برای درمان زوج های نابارور، تعیین محتوای سبد غذایی و بهداشتی مادران، آموزش و مشاوره فرزندآوری در خانه های بهداشت، توسعه زایشگاه ها و بلوک های زایمانی، پوشش بیمه ای برای مادران آبستن و کودکان و اختصاص کارانه پلکانی مشاوره فرزندآوری برای بهورزان و مراقبان سلامت بعنوان بخشی از اقدامات وزارت بهداشت در جهت تحقق سیاست های جمعیتی یاد کرد.
وزیر بهداشت با تکیه بر اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع بعنوان اولویت دیگر وزارت بهداشت در دولت مردمی، اظهار داشت: پزشکی خانواده، به شکل بومی شده با عنایت به شرایط اقتصادی، اجتماعی و مؤلفه های اپیدمیولوژیک در کشور و با هدف پیشگیری محوری به جای درمان محور درحال اجراست و نقش بهورزان، مراقبان و کارشناسان بهداشت در مناطق شهری و روستایی، خیلی مهم است. در این برنامه، نقش نیروهای بهداشتی، فعال است و منتظر بیمار شدن افراد زیر پوشش نمی شویم بلکه با ایجاد پرونده سلامت و حضور فعال نیروهای بهداشتی به صورت خانواده محور و محله محور، اقدام خواهیم کرد.
دکتر عین اللهی ضمن اشاره به حضور سفیران سلامت در مدارس، محله ها و خانواده ها، تصریح کرد: نکته اصلی در سلامت خانواده، تقویت خودمراقبتی و ترویج سبک زندگی سالم با عرضه آموزش های سلامت است به نحوی که اگر فردی بیمار بود و یا در غربالگری ها شناسایی شد، از راه نظام ارجاع به پزشک خانواده، متخصص و یا مراکز درمانی رجوع کند. در این برنامه هدف ما به حداقل رساندن هزینه های درمانی و در مناطق محروم، مجانی شدن خدمات بستری از مسیر ارجاع است.
وی با اشاره به اینکه زیرساخت های نظام ارجاع الکترونیک و پرونده سلامت الکترونیک تأمین شده است، اضافه کرد: خوشبختانه نیروهای بهداشتی و درمانی، آموزش های لازم در این حوزه را فراگرفته اند تا ارجاع بیماران در صورت نیاز صورت گیرد.
وزیر بهداشت به تعریف بسته های آموزشی در راه ارتقای سواد سلامت، تقویت خودمراقبتی، سلامت مادر و کودک، واکسیناسسیون، سلامت سالمندان، جوانی جمعیت و کاهش صدمه های اجتماعی در وزارت بهداشت اشاره نمود و اظهار داشت: در فاز اول ۹۳ شهرستان کشور وارد اجرای برنامه سلامت خانواده شده و آثار و نتایج اجرای آن خیلی خوب و امیدوارکننده بوده است.
به قول دکتر عین اللهی امروز علاوه بر موفقیت در مهار کرونا، شاهد اعطای گواهی حذف سرخک و سرخجه از جانب سازمان جهانی بهداشت به کشورمان هستیم. همینطور دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس که سال ۹۳ تصویب شده بود با پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان در دولت مردمی برای اولین بار و تا دهه فجر سال جاری تولید می شود.
وی افزود: بیماری هپاتیت سی برای مردم مشکلات زیادی بوجود آورده که سبب نارسایی کبد می شود اما با برنامه ریزی همکاران ما در حوزه بهداشت تا دو سال و نیم آینده امیدواریم این بیماری در کشور ریشه کن شود.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه امروزه در اغلب بیماری های قابل پیشگیری با واکسن، پوشش واکسنیاسیون حدود ۹۹ درصد است، تصریح کرد: این میزان پوشش واکسیناسیون در سطح جهان، نصاب بالایی دارد. همینطور خدمات مجانی تغذیه و تجویز مکمل های مورد نیاز مادران آبستن و کودکان از جانب بهورزان و مراقبان سلامت عرضه می شود که طی آن حدود ۵۰۰ میلیارد مکمل در کشور توزیع شده است. همینطور از رئیس جمهور مردمی که دستور توزیع شیر در مدارس را داد، تشکر می نماییم چونکه اقدامی مهم در حوزه تغذیه کودکان بخصوص در مناطق محروم به حساب می آید.
دکتر عین اللهی ضمن اشاره به وضعیت نه چندان مناسب سلامت دهان و دندان در کشور، تصریح کرد: دندانپزشکی را نباید فقط بعنوان خدمات درمانی تلقی نمود بلکه خدمات پیشگیرانه سلامت دهان و دندان در مراکز بهداشتی به صورت مجانی عرضه می شود. در این حوزه ۱۵ میلیون وارنیش فلوراید برای عرضه خدمات پیشگیرانه فلورایدتراپی برای کودکان ۳ تا ۶ سال و دانش آموزان مقطع ابتدایی اختصاص یافته است.
برپایه گزارش وبدا، وی ضمن اشاره به راه اندازی واحدهای سراج برای نخستین بار در کشور توسط معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی، اظهار داشت: در این واحدها در زمینه جلوگیری از صدمه های روانی و اجتماعی اقدام می شود و برای هر ۳۰۰ هزار نفر، یک واحد سراج تشکیل شده است که امیدواریم مشکلات این زمینه را کنترل و برطرف کند.
وزیر بهداشت از فعالان حوزه بهداشت بعنوان سربازان گمنام حوزه سلامت یاد کرد و اظهار داشت: امروزه در نظام سلامت، ارکان مهمی داریم که حوزه بهداشت، از مهم ترین آنهاست و نقش مهمی در تأمین و ارتقای سلامت مردم جامعه دارد.

منبع: