در جلسه كمیته فنی بهبود كیفیت و سلامت روغن اعلام شد بازبینی در کاهش اسید چرب ترانس محصولات غذایی

به گزارش آنی غذا، دومین جلسه کمیته فنی بهبود کیفیت و سلامت روغن با دستور کار نهایی سازی برنامه ملی کاهش اسید چرب ترانس در محصولات غذایی که در یک کارگروه تخصصی تدوین شده است، در دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی برگزار گردید.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، یکی از اولویت های مهمی که در سند ملی امنیت غذا و تغذیه مصوب شورایعالی سلامت و امنیت غذایی برای حفظ سلامت مردم و جلوگیری از بیماری های غیرواگیر همچون بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها به آن تاکید شده، کاهش اسید چرب ترانس در منابع غذایی در صنعت و صنف است که به قول دکتر محمداسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی، این مورد در اولویت برنامه های این دبیرخانه در سال ۱۴۰۲ هم قرار دارد.
دکتر زهرا عبداللهی، رئیس گروه سیاست های امنیت غذا و تغذیه دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی در این نشست، اظهار داشت: با اجرایی شدن برنامه ملی کاهش اسید چرب ترانس در محصولات غذایی و بازبینی استاندارد ملی، میزان اسید چرب ترانس در محصولات غذایی همچون فرآورده های آردی فست فودها، به حداقل میزان ممکن خواهد رسید.

وی تصریح کرد: در این برنامه ملی به تکالیفی که هر یک از بخش های ذی ربط همچون وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان غذا و دارو و صنایع غذایی برعهده دارند، اشاره شده است.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، به قول دکتر عبداللهی، ظرف دو دهه گذشته اقدامات موثری برای بهبود کیفیت روغن های خوراکی و حذف میزان اسید چرب ترانس روغن ها انجام شده است و در حال حاضر بهبود کیفیت و سلامت غذا در صنف و صنعت از راه کاهش میزان اسید چرب ترانس برای حصول اطمینان از این که میزان دریافت چربی ترانس از رژیم غذایی روزانه مردم در محدوده مجاز و مطابق با استاندارد های دنیاست، باید به شکل جدی توسط دستگاههای اجرایی مربوطه صورت گیرد.

در ادامه نشست، الزامات اجرایی شدن این برنامه مورد بحث و بررسی حاضرین قرار گرفت و مقرر شد که حمایت های مورد نیاز در قسمت صنعت غذا و دستگاههای اجرایی مربوطه و پروژه های پیشنهادی هر یک از دستگاه ها، در اسرع وقت به دبیرخانه شورایعالی سلامت جهت پیگیری برای اجرایی شدن آنها ارسال شود.

منبع: