محققان ایرلندی می گویند؛ مکمل ویتامین D ریسک مبتلا شدن به بیماری های التهابی را کاهش می دهد

به گزارش آنی غذا، یک مطالعه جدید نشان داده است افراد مسن با کمبود ویتامین D دارای سطوح بالاتر التهاب هستند.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از مدیکال نیوز، التهاب مکانیسمی است که بدن بوسیله آن به عفونت پاسخ می دهد و با آن مبارزه می کند.
با این حال، التهاب مزمن یا طولانی مدت با خیلی از بیماریها همچون دیابت، بیماریهای قلبی عروقی، آرتریت و زوال عقل هم راه است.
سن، چاقی، رژیم غذایی نامناسب و سیگار کشیدن خطر التهاب مزمن را بیشتر می کند.
یک مطالعه جدید به شواهد فزاینده ای در مورد ارتباط بین کمبود ویتامین D و التهاب اشاره می کند.
محققان دانشگاه دوبلین در ایرلند معتقدند در افراد مسن، مکمل های ویتامین D ممکنست به کاهش خطر ابتلاء به خیلی از بیماریهای التهابی کمک نماید.
التهاب حاد در پاسخ به لطمه بافتی، عفونت یا آلرژن ها رخ می دهد و بخشی ضروری از دفاع بدن است. به سرعت رخ می دهد و بطور کلی تا چند روز طول می کشد. اما التهاب مزمن می تواند ماه ها یا حتی سال ها ادامه داشته باشد.
اکنون، یک مطالعه در مقیاس بزرگ در ایرلند نشان داده است که افراد مسن مبتلا به کمبود ویتامین D نسبت به افراد دارای سطوح کافی ویتامین دارای میزان بالاتر نشانگرهای التهابی هستند.
نویسندگان پیشنهاد می کنند که مکمل ویتامین D می تواند خطر بیماریهای در رابطه با التهاب مزمن را کم کند.
شواهد زیادی وجود دارد که ویتامین D نقش بسیار مهمی در ایمنی ایفا می کند.
به گفته پژوهشگران، سلول های ایمنی به نام سلول های T دارای گیرنده های ویتامین D هستند و ماکروفاژها ویتامین D فعال آزاد می کنند. سپس آنرا به لنفوسیت های T می فرستند که تولید سیتوکین هایی را می افزایند که به حفظ سلامت کمک می کنند و سیتوکین هایی را کم می کنند که موجب توفان سیتوکینی می شوند.

منبع: