سازمان غذا و دارو هشدار داد تقلب گسترده در داروهای لاغری تبلیغاتی

به گزارش آنی غذا، مدیرکل لابراتوار های مرجع سازمان غذا و دارو با تکیه بر این که تهیه انواع داروها تنها از داروخانه مورد تایید است، اظهار داشت: داروهای لاغری در بازار بسیار متنوع و زمینه تقلب هم در آنها گسترده است.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر مهدی انصاری دوگاهه اظهار نمود: زندگی بشر نسبت به سالیان گذشته تغییرهای بسیاری داشته است؛ پیشرفت تکنولوژی، تغییر سبک زندگی و کم تحرکی از عوامل افزایش وزن در افراد است که زمینه بروز بیماری های غیرواگیر را افزایش داده و هزینه های سنگینی به نظام سلامت وارد می کند؛ همینطور کاهش وزن طی سالهای اخیر بعنوان دغدغه جمعیت زیادی تبدیل گشته و با توجه به تقاضای بسیار، هر روزه دارو و روش های گوناگونی برای لاغری و تناسب اندام معرفی می گردند.

وی ادامه داد: دراین میان داروهای لاغری بسیار متنوع هستند؛ به صورتی که بعضی از آنها از راه کاهش اشتها، برخی از راه افزایش متابولیسم بدن و بعضی از راه کاهش جذب مواد قندی و چربی، سبب کاهش وزن می شوند؛ این داروها باید متناسب با نیاز بیمار و تشخیص پزشک تجویز و مصرف شوند.

مدیرکل لابراتوار های مرجع سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به این که خیلی از داروهای لاغری با مجوز سازمان غذا و دارو و تنها در داروخانه ها عرضه می شوند، اظهار داشت: اما متأسفانه بعضی از داروهای لاغری به صورت مکمل یا بدون نسخه و به صورت پیشنهادی عرضه می شوند که زمینه تقلب را در میان این داروها فراهم می آورد.

مدیرکل لابراتوار های مرجع سازمان غذا و دارو نسبت به فروش انواع داروهای لاغری غیر مجاز با تبلیغات اغواکننده و گسترده در شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی اخطار داد و اظهار داشت: افراد سودجو به صورت غیر مجاز داروهای لاغری تقلبی را که عموما از آمفتامین ها جهت افزایش سوخت وساز بدن استفاده می شود و مستقیما به سیستم عصب مرکزی بدن تأثیر می گذارد در ترکیبات تولیدی استفاده و در بازار آزاد و عموما عطاری ها و فضای مجازی عرضه می کنند که عوارض جبران ناپذیری به سلامت مصرف کننده وارد می نماید.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی به مردم سفارش کرد: هیچگاه به تبلیغات زرد در مورد کاهش وزن در زمان کوتاه و داروهای عرضه شده در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی اعتنا نکنند؛ چون که تنها مسیر مطمئن خرید هر نوع فراورده سلامت محور داروخانه است. همینطور اپلیکیشن و سامانه تیتک هم برای استعلام اصالت فراورده های مختلف در دسترس قرار دارد.