برنامه ریزی برای ایجاد شبکه بیماران خاص در دانشگاه علوم پزشکی تهران

به گزارش آنی غذا، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران از برنامه ریزی برای ایجاد شبکه بیماران خاص در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه آگاهی داد و در عین حال اظهار داشت: از سازمان های بیمه گر انتظار داریم که بیماران خاص را بصورت ویژه دیده و بوسیله صندوق بیماران خاص و صعب العلاج در این عرصه کمک کنند.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر علی گنجعلی خان – مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه برنامه سنگینی برای بیماران خاص داشتیم، اظهار داشت: به صورتی که از بیمارستان ها خواستیم که کارشناس بیمار خاص در بیمارستان ها تعریف کنند. از دو سال قبل پیشنهاد کردم که برای بیماران خاص اقدام به ایجاد شبکه نماییم و این کار را با بیماران دیالیزی آغاز کردیم. در عین حال سه اردو برای بیماران دیالیزی با کمک خیرین برگزار شد و هر بار ۵۰ تا ۷۰ نفر از این بیماران به سفر مشهد رفتند.

وی با اشاره به اینکه در مبتلایان به بیماری های خاص، مزمن و صعب العلاج، خود بیماری انرژی زیادی از فرد می گیرد، اظهار داشت: از بیمارستان ها خواسته ایم تا برای ایجاد شبکه بیماران خاص خلاقیت به خرج دهند. همینطور طرحی را در دانشگاه برای تشخیص زودهنگام برخی سرطان ها شروع کرده ایم. بر این اساس در یک نمونه کوچک، ۷۰ نفر از زنان بالای ۴۰ سال را از اسلامشهر هماهنگ کردیم که در بیمارستان امام خمینی (ره) تست ماموگرافی مجانی دهند که تنها ۳۰ نفر آمدند و ۴ نفر از آنها ماموگرافی شان مثبت شد. ما می خواهیم غربالگری سرطان پستان را در وهله اول برای پرسنل مان انجام دهیم و پس از آن وارد غربالگری جمعیت زیر پوشش دانشگاه شویم که البته در این حوزه به کمک خیرین نیاز داریم. این اقدام خیلی کار بزرگی است و امیدواریم خیرین کمک کنند.

گنجعلی خان افزود: بحث دیگر در حوزه بیماران خاص مددکاری اجتماعی است که اقداماتی را در این حوزه شروع کرده ایم. ما می خواهیم که شبکه بیماران خاص را ایجاد نماییم و در این حوزه به کمک خیرین نیاز داریم. از خیرین می خواهیم که بیماران خاص را دریابند. هزینه درمان بیماران خاص بسیار عجیب و غریب است.

وی همینطور اظهار داشت: یکی از طرح هایمان اینست که پیوند کلیه را در دانشگاه افزایش دهیم. هم اکنون تعداد زیادی بیمار دیالیزی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار دارند که نیاز است پیوند کلیه انجام داده و به زندگی عادی بازگردند. اگر بتوانیم این بیماران را به سمت پیوند کلیه سوق دهیم، خیلی مهم است. رسالت دانشگاه تهران انجام اقدامات درمانی پیچیده است و باید این اقدامات را انجام دهیم. از بیمه ها انتظار داریم که بیماران خاص را به صورت ویژه دیده و از راه صندوق بیماران خاص و صعب العلاج کمک کنند. دولت پول خوبی را به این صندوق اختصاص داده و باید این پول را در بالین بیماران هزینه نماییم.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، در ادامه این مراسم، دکتر ناطقی – معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراسم روز بیماری های خاص و صعب العلاج، اظهار داشت: این همایش جهت تقدیر از کسانی برگزار شد که در راه درمان بیماران خاص و صعب العلاج ما را حمایت می کنند. ما هم تمام امکانات و ظرفیت دانشگاه جهت کمک به این بیماران استفاده می نماییم.

وی اضافه کرد: طی یکسال اخیر، تلاش کردیم شاخص هایمان را در حوزه بیماران خاص و صعب العلاج افزایش دهیم. بعنوان مثال ما در بحث اهدای عضو اقداماتی انجام دادیم و برای نخستین بار PMP اهدای عضو در دانشگاه به ۱۴.۵ رسید.

ناطقی با اشاره به اینکه علاوه بر اقدامات درمانی، سعی کردیم کارهای بیماران را تسهیل نماییم، اظهار داشت: تلاش می نماییم تا حد امکان بیماران احتیاج به رجوع حضوری نداشته و به صورت مجازی اقدامات شان را انجام دهیم.