۱۶ سفارش برای جلوگیری از سرماخوردگی در سرما

به گزارش آنی غذا، هرساله در پاییز و زمستان با سرد شدن هوا، احتمال مبتلا شدن به سرماخوردگی و آنفلوانزای فصلی هم افزایش خواهد یافت. ازاین رو لازم است با راهکارهایی سیستم ایمنی بدن را در مقابل این بیماری ها تقویت کرد.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، در فصول سرد سال احتمال مبتلا شدن به سرماخوردگی و آنفلوانزای فصلی افزایش خواهد یافت و بر همین مبنا برای پیشگیری از مبتلا شدن به این بیماری ها میتوان راهکارهایی را مدنظر قرار داد.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، ۱۷ روش موثر برای پیشگیری از سرماخوردگی در فصول سرد سال، در ادامه تشریح می شود:

_ چای سیاه یا چای سبز را با لیمو و عسل استفاده کنید. عسل دارای خواص ضدباکتریایی است.

_ رژیم های غذایی کم پروتئین سبب تضعیف سیستم ایمنی می شوند. ازاین رو روزانه غذاهای غنی از پروتئین مانند ماهی، تخم مرغ و ماست به مقدار کافی مصرف کنید.

– در هنگام ورزش کردن در باشگاه ورزشی، بهداشت فردی را رعایت کرده و از حوله های تمیز و دستمال های ضدعفونی کننده استفاده کنید.

_ حداقل یک مرتبه در هفته وسایل شخصی خویش را تمیز و ضدعفونی کنید.

_ در هنگام عطسه یا سرفه از دستمال کاغذی استفاده کنید تا میکروب ها در اطراف پخش نشوند.

_ برای تقویت سیستم ایمنی با مشورت پزشک یا متخصص تغذیه قرص یا شربت زینک مصرف کنید.

_ هر روز با استفاده از ضدعفونی کننده ها بینی خویش را شست وشو دهید و شوینده های ضدعفونی کننده را از داروخانه ها تهیه کنید یا در منزل یک قاشق چای خوری نمک را با یک لیوان آب مقطر یا آب جوش خنک شده مخلوط کنید و بینی خویش را با آن شست وشو دهید.

_ جهت بیرون راندن میکروب ها از بدن روزانه مقدار زیادی آب و نوشیدنی مصرف کنید. این نوشیدنی ها را میتوان از میوه ها و سبزیجاتی مانند کلم، کلم بروکلی، سیب، جعفری، خیار، هویج، لیمو، پرتقال، کیوی و نعناع تهیه کرد.

_ برای مصرف روزانه خود یک بطری آب جداگانه در نظر بگیرید و از نوشیدن مشترک یک بطری خودداری کنید.

_ برای ایجاد آرامش، روزانه ورزش هایی مانند یوگا انجام دهید. یکی از تمرین های موثر قرار دادن دست راست روی سر و دست چپ بین ابروها و تنفس آرام به مدت پنج دقیقه است.

_ ماهی یکبار ماساژدرمانی انجام دهید. ماساژ سبب افزایش گردش خون در بدن می شود، استرس را می کاهد و در نتیجه سیستم ایمنی قوی تری خواهید داشت.

_ روزانه ورزش کنید. چونکه عرق فراوان سبب دفع سموم می شود.

_ بدن انسان روزانه به ۷ تا ۸ ساعت خواب احتیاج دارد. خواب کافی سبب تقویت سیستم ایمنی می شود.

_ دست خویش را روزانه چند بار با آب و مواد ضدعفونی کننده مانند صابون بشویید.

_ تلفن همراه خویش را با مواد ضدعفونی کننده پاک کنید.

_ الکل مصرف نکنید. الکل سبب کاهش کیفیت و اختلال در خواب عمیق و تضعیف سیستم ایمنی می شود.

منبع: