کلیدهایی برای ترک سیگار

آنی غذا: اگر می خواهید به ترک سیگار اقدام کنید، بدانید که تنها نیستید؛ چونکه سالانه افراد زیادی برای ترک سیگار اقدام می کنند و به دلیلهای زیادی ترک سیگار یکی از بهترین اقدامات برای سلامت کوتاه مدت و طولانی مدت شما است.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، مقصر اصلی اعتیادآور بودن سیگار، نیکوتین است. مغز شما سریعاً به نیکوتین عادت کرده و با گذر زمان احتیاج شما به میزان بیشتر سیگار و نیکوتین را زیاد می کند.
آیا ترک سیگار سخت است؟
ترک سیگار اقدامی چالش برانگیز و مبارزه طلبانه است.

میزان سختی ترک سیگار به عوامل زیر بستگی دارد:

– تعداد سیگاری که شما روزانه مصرف می کنید.

– تعداد افراد سیگاری که با شما رفت و آمد داشته و به شما نزدیکند شامل والدین، دوستان و همکاران سیگاری.

– دلیل این که شما سیگار می کشید؛ بعنوان مثال برای موقعیت اجتماعی، تحریک دوستان و…

همانطور که گفتیم، مغز سریعاً به نیکوتین عادت کرده و با گذر زمان احتیاج شما به میزان بیشتر سیگار و نیکوتین را زیاد می کند. مغز شما برای عادت کردن به نیکوتین و برقراری تعادل، آغاز به ترشح مواد شیمیایی می کند. مواد شیمیایی درون سیگار، مغز را مجبور به ترشح دوپامین و نوراپی نفرین می کند. اگر مغز این دو ماده شیمیایی را بیش از اندازه ترشح کند، سطح مواد شیمیایی در مغز بهم ریخته و مغز برای مقابله با این مشکل، آغاز به ترشح مواد شیمیایی ضد نیکوتین می کند. این مواد شیمیایی ضد نیکوتین می تواند موجب شود زمانی که سیگار نمی کشید گرفتار افسردگی و خستگی شوید.

در گذر زمان مغز آغاز به پیشبینی زمان سیگار کشیدن شما می کند و در این هنگام مبادرت به ترشح مواد شیمیایی ضد نیکوتین می کند. این مواد شیمیایی ضد نیکوتین موجب می شوند، شما احساس خستگی و افسردگی کرده و احساس نیاز به سیگار داشته باشید.

محرک، هر چیزی است که مغز شما را با سیگار کشیدن مرتبط می کند. محرک های هر فردی با دیگران متفاوت می باشد. برای شما امکان دارد این محرک، بوی سیگار، دیدن زیرسیگاری، دیدن بسته سیگار، خوردن غذا یا نوشیدنی های خاص یا صحبت با کسانیکه معمولا به همراه شان سیگار می کشید، باشد. بعضی اوقات احساسات شما شادی یا ناراحتی می تواند محرک سیگار کشیدن تان باشد. ازاین رو یکی از مهم ترین کلیدهای ترک سیگار، شناختن محرکهایی است که شما را به هوس سیگار کشیدن می اندازد.
راه های مختلف ترک سیگار
برای ترک کردن سیگار و شروع زندگی سالم راه های مختلفی وجود دارد. برخی از این راه ها از بقیه راه های ترک سیگار موثرترند. بهترین شیوه ترک سیگار، روشی است که شما را مجبور به ترک سیگار کرده و همینطور روشی است که با روحیات و علایق شما سازگار باشد.

روش های ترک سیگار عبارتند از:

– روش اول: روش بوقلمون سرد(بدون کمک دیگران)

تقریباً ۹۰ درصد افراد از این روش برای ترک سیگار استفاده می نمایند و می خواهند سیگار را بدون هر گونه کمکی(شامل حمایت نزدیکان، دارو یا درمان) ترک کنند. هرچند بیشتر افراد از این روش استفاده می نمایند، اما کمتر از ۱۰ درصد افرادی که از این روش استفاده می نمایند، موفق می شوند.

– روش دوم: رفتار درمانی

برای استفاده از روش رفتار درمانی در ترک سیگار، شما به یک متخصص برای یافتن بهترین شیوه ترک سیگار رجوع می کنید. متخصص رفتار درمانی به شما برای شناسایی محرک هایی که موجب احساس هوس سیگار در شما می شود و فراهم کردن حمایت عاطفی در زمانی که به آن نیاز دارید، کمک می نماید.

– روش سوم: درمان با جایگزین کردن منابع نیکوتین

این روش شامل استفاده از آدامس ها، چسب ها، اسپری ها و قرص های نیکوتینی است که نیکوتین را بدون استفاده از سیگار به بدن شما می رساند. این نوع ترک سیگار، زمانی که با رفتار درمانی ترکیب شود، بهترین نتیجه را می دهد.

– روش چهارم: درمان دارویی

بعضی از انواع داروها جهت کمک به ترک سیگار ساخته شده اند. این داروها باید با دستور پزشک تجویز شوند.

– روش پنجم: درمان ترکیبی

استفاده از تلفیقی از روش های مختلف ترک سیگار شانس شما را برای رسیدن به هدف تان بالا می برد. برای مثال ترکیب رفتار درمانی با منابع جایگزین، درمان دارویی با منابع جایگزین و…
اگر باردیگر آغاز به سیگار کشیدن کردید چه؟
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به این اتفاق بازگشت گفته می شود. بازگشت در اعتیادهای قوی مانند اعتیاد به سیگار، معمول است. بسیاری از افراد پیش از ترک دائمی سیگار، چندین بار ترک کرده و باردیگر بازگشت می کنند. اگر شما بازگشت کردید، حداقل میزان این بازگشت را کم کنید. برای مثال، اگر پیش از ترک روزانه هشت نخ سیگار می کشیدید و بعد از بازگشت ۴ نخ سیگار در روز می کشید، امیدتان را از دست ندهید؛ چون که این یک پیشرفت برای شما است. به یاد داشته باشید که ترک سیگار امکان دارد زمان بر باشد.