محققان سنگاپوری می گویند؛ قهوه احتمال دیابت پس از حاملگی را کاهش می دهد

به گزارش آنی غذا، تحقیقات جدید نشان داده است که نوشیدن قهوه امکان دارد خطر مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ را در خانمهایی که در دوران حاملگی دیابت داشتند کم کند.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از هلث دی نیوز، به قول محققان مرکز جهانی بهداشت زنان آسیا در دانشگاه ملی سنگاپور، در مقایسه با جمعیت عمومی زن ها، خانمهایی که دیابت حاملگی داشتند، امکان دارد ۱۰ برابر بیشتر با خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ روبرو باشند.
«کولین ژانگ»، سرپرست تیم تحقیق، می گوید: «یافته های کلی نشان داده است که قهوه کافئین دار، هنگامی که به درستی مصرف شود یعنی ۲ تا ۵ فنجان در روز، بدون شکر و لبنیات چرب / پرچرب، می تواند یک سبک زندگی نسبتاً سالم تلقی شود.»
محققان بیشتر از ۴۵۰۰ زن را که بیشتر از ۲۵ سال سابقه دیابت حاملگی داشتند، دنبال کردند و مصرف طولانی مدت قهوه و خطر را در آنها بررسی کردند.
در مقایسه با کسانی که قهوه نمی نوشیدند، کسانی که روز پس از حاملگی ۴ فنجان یا بیشتر قهوه نوشیده بودند، ۵۳ درصد کمتر با خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ روبرو بودند. این مطالعه نشان داده است کسانی که ۲ تا ۳ فنجان قهوه می نوشیدند، خطر ابتلای شأن ۱۷ درصد کاسته شده بود و کسانی که ۱ فنجان یا کمتر می نوشیدند با ۱۰ درصد خطر کمتر روبرو بودند.
محققان همینطور دریافتند که جایگزین کردن نوشیدنی های شیرین شده با قهوه کافئین دار، خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را برای یک فنجان نوشیدنی شیرین شده با شیرین کننده های مصنوعی ۱۰ درصد و برای نوشیدنی شیرین شده با قند ۱۷ درصد می کاهد.
محققان گفتند که قهوه به علت اجزای فعال زیستی آن، مانند پلی فنول ها، می تواند مفید باشد. پلی فنول ها به مقدار کمی در گیاهان و مواد غذایی خاص مانند میوه، سبزیجات، آجیل، روغن و غلات کامل یافت می شوند.
محققان تاکید می کنند جهت بررسی نقش مصرف قهوه و نتایج سلامت آن، مطالعات بیشتری لازم است.

منبع: