بیانیه شورای عالی نظام پزشکی درباره ی کمبودهای دارویی و درخواست از رئیس جمهور

آنی غذا: شورای عالی سازمان نظام پزشکی در اطلاعیه ای در ارتباط با لزوم ایجاد ثبات درسیاست های دارویی، آزمایشگاهی و تجهیزات پزشکی، تشکیل فوریتی ستادی با مشارکت کلیه ذی نفعان و زیرنظر مستقیم رئیس جمهور جهت پیش گیری از بروز مجدد کمبودها را خواهان شد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا و بنابر اعلام اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، در بیانیه شورای عالی این سازمان آمده است: «همانگونه که استحضار دارید دارو در میان همه کالاهای اساسی مورد مصرف در جامعه، جزء اقلام حیاتی قرار می گیرد که باید برمبنای سفارش های سازمان جهانی بهداشت، همیشه باکیفیت مناسب، در زمان مورد نیاز و به اندازه کافی در دسترس مردم قرار داشته باشد.
صنعت داروسازی کشور ما همیشه از افتخارات جامعه صنعتی و پزشکی ما در سالهای بعد از انقلاب بوده است که با داشتن ظرفیت بیش از دو برابر نیاز کشور، پتانسیل تامین نیازهای دارویی کشورهای منطقه را نیز دارا می باشد.
اتفاقاتی که در ماه های اخیر رخ داد و موجب شد تا با وجود وجود مواد اولیه، در تامین ساده ترین اقلام دارویی گرفتار مشکل شویم، نیاز به بررسی و واکاوی جدی دارد. اینکه در وضعیت غیرجنگی و فارغ از بلایای طبیعی، در مقاطعی هیچ دارویی برای کاهش تب و عفونت کودکان در دسترس نباشد، توجیه پذیر نیست!
کمبود انواع سرم، آنتی بیوتیک، شربت های ویژه کودکان، داروهای بیهوشی، کیتهای تشخیصی آزمایشگاهها، فرآورده های استنشاقی و داروهای ویژه بیماران خاص و صعب العلاج بیش از همیشه پزشکان و کادر درمان را تحت فشار قرار داده و موجب رنج و نارضایتی بیماران شده است.
بدیهی است ایجاد ذخایر راهبردی از داروهای ضروری (Essential Medicines) که سازمان جهانی بهداشت وجود مقدار کافی از آنها را برای هر کشوری ضروری می داند، باید در کشور ما نیز در اولویت قرار بگیرد. اقدام اساسی که متاسفانه در سالهای اخیر مورد غفلت قرار گرفته است.
با وجود این که از دلیلهای مختلفی برای کمبودهای دارویی یاد می شود، بدون شک اشکال در برنامه ریزی و فقدان توجه لازم و به هنگام به سفارش های نخبگان و مجامع صنفی ذیربط و سوء مدیریت در راس همه قرار می گیرد.
از ریاست محترم جمهوری می خواهیم برای تامین آسایش خاطر مردم و ایجاد ثبات در سیاست های داروئی، آزمایشگاهی و تجهیزات پزشکی و پیش گیری از بروز مجدد کمبودها به فوریت تشکیل ستادی با مشارکت کلیه ذی نفعان، زیر نظر مستقیم ایشان را دستور فرمایند.»