مدیركل دفتر خدمات عمومی سلامت سازمان بیمه سلامت ایران مطرح كرد: فعالیت ۴۱۸۶ مرکز خدمات جامع سلامت در کشور

آنی غذا: خراسان شمالی مدیرکل دفتر خدمات عمومی سلامت سازمان بیمه سلامت ایران از فعالیت ۴۱۸۶ مرکز خدمات جامع سلامت در کشور آگاهی داد.
دکتر مسعود مشایخی در مسافرت به خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا به خدمات این سازمان به مردم اشاره نمود و اضافه کرد: نظام ارجاع مبتنی بر پزشک خانواده در این سازمان برای مناطق روستایی کشور در حال اجراست.
وی با اشاره به فوائد اجرای طرح نظام ارجاع پزشکی خانواده، اظهار داشت: اولین فایده این است که جمعیت هدف یک متولی دارد که مسئولیت سلامت این افراد را بر عهده دارد، ضمن این که افراد هم برای دریافت خدمات سرگردان نیستند؛ در حقیقت سطح سلامت افراد در این شرایط بیشتر می شود.
وی با تاکید براینکه پزشک خانواده تنها درمانگر نیست و سلامت نگر و جامعه نگر است، اضافه کرد: نظام ارجاع مبتنی بر پزشکی خانواده از ۲ بخش نظام ارجاع و پزشکی خانواده تشکیل شده و نظام ارجاع در حقیقت تجلی سطح بندی خدمات است که از تکالیف قانونی می باشد.
مدیر کل دفتر خدمات عمومی سلامت سازمان بیمه سلامت ایران اضافه کرد: سطح بندی یعنی فردی که نیاز به خدمات سلامت دارد باید از مسیر مشخصی عبور کند، ابتدا خدمات را از ارائه دهندگان سطح اول خدمات دریافت کرده است، در صورت تشخیص، فرد به سطح دوم ارجاع می شود؛ به عنوان مثال ارائه دهنده خدمات سطح اول می تواند پزشک خانواده باشد.
دکتر مشایخی با تأکید بر رفع حدود ۹۰ درصد مشکلات بیماران با وجود پزشک خانواده، اشاره کرد: ممکنست فقط ۱۰ درصد افراد نیازمند خدمات سطح دوم باشند، در این صورت با تشخیص پزشک خانواده فرد به پزشک متخصص در سطح دوم ارجاع داده می شود.
مدیرکل دفتر خدمات عمومی سلامت سازمان بیمه سلامت ایران اظهار داشت: پزشک متخصص در عمده موارد، مشکل بیمار را حل می کند، اگر نیاز به خدمات سطح سوم باشد، بیمار به پزشک فوق تخصص ارجاع داده می شود؛ در هر مرحله از ارجاع نیز پزشک خلاصه ای از اقدامات درمانی را به پزشک سطح بعدی ارائه می دهد.
وی افزود: در مناطق روستایی به ازای هر ۴ هزار نفر جمعیت، یک پزشک در نظر گرفته شده که البته به تناسب جمعیت روستاها و فاصله آنها از یکدیگر مشخص شده است.
به گفته وی در گذشته شبکه پزشکی بصورت عمودی بود و یک پزشک با تخصص خاص یک روز در هفته را به مناطق روستایی مراجعه می کرد اما حالا شبکه پزشکی تغییر کرده و افقی شده است.
دکتر مشایخی افزود: افقی شدن شبکه پزشکی سبب شد تا بهورزها در هر روستا آموزش های مختلف طی چندین سال را ببینند و در روستاها استقرار یابند.
وی اظهار داشت: حالا در مراکز خدمات جامع سلامت کشور بیش از ۷ هزار پزشک خانواده، بیش از ۵ هزار ماما و ۲ هزار دندانپزشک و بهداشت کار دهان و دندان مستقر هستند و به مردم روستاها خدمات ارائه می کنند.
وی با اعلان اینکه برخی از روستاها ممکنست به خاطر جمعیت پایین از استقرار بهورز یا خانه بهداشت محروم باشند، اظهار داشت: روستاهای باجمعیت پایین، قمر روستاهای دیگر تعیین می شوند تا از خانه بهداشت روستای مرکز خدمات درمانی بیشتر دریافت نمایند.
مدیرکل دفتر خدمات عمومی سلامت سازمان بیمه سلامت ایران بیان کرد: البته بهورزهای خانه های بهداشت این روستاها، روزهایی در هفته را به روستاهای اقماری خود سر میزنند تا سلامت مردم را رصد کنند.
وی اشاره کرد: خانه های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت بصورت زنجیروار به یکدیگر متصل هستند و اهالی روستا ها می توانند در صورت لزوم خدمات پزشکی مناسب خودرا دریافت کنند؛ ضمن این که پزشک های مستقر در این مراکز نیز به عنوان پزشک های خانوار در ایام مختلف، دهگردشی کرده و پیگیر سلامت مردم هستند.
وی افزود: ۴۳۶ قلم داروی پر مصرف و مورد نیاز مردم در مناطق مختلف کشور نیز شناسایی شده و در داروخانه مراکز خدمات جامع سلامت وجود دارد. پزشکان نیز هنگام دهگردشی قسمتی از این داروها که احساس می شود مورد نیاز مردم است را به همراه دارند.
دکتر مشایخی، ارجاع الکترونیک نسخه ها را یکی از ضرورت های جامعه دانست و اظهار داشت: خطی بودن نسخه ها در گذشته به سبب بد خطی یا سایر دلیلهای سبب خطا در تحویل دارو و مخاطرات آن برای بیمه شده بود که الکترونیکی شدن، برطرف شد.

منبع: