مطالعه جدید نشان می دهد؛ رژیم غذایی پرفیبر نرخ بقاء بیماران سرطانی را زیاد می کند

به گزارش آنی غذا نتایج یک تحقیق جدید نشان داده است افراد مبتلا به ملانوما پیشرفته که تحت درمان تقویت کننده سیستم ایمنی قرار می گیرند، در صورت داشتن رژیم غذایی پر فیبر، واکنش بهتری به درمان خواهند داشت.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، به قول محققان دانشگاه کالیفرنیا، مطالعات بسیار بیشتری در این حوزه نیاز است، اما یافته های اولیه آنها- هم در بیماران ملانوما (نوعی سرطان پوست) و هم در موش های آزمایشگاهی- نشان داده است که غذاهای غنی از فیبر امکان دارد از راه تاثیرشان بر باکتری های روده مفید باشند.
در مقابل، نشانه هایی وجود داشت که نشان داده است مکمل های پروبیوتیک امکان دارد این مزیت را کاهش دهند.
این مطالعه به بررسی چگونگی تاثیر رژیم غذایی و میکروبیوم روده بر پاسخ بیماران سرطانی به ایمونوتراپی پرداخت؛ درمان هایی که سیستم ایمنی را جهت کمک به نابودی تومورها به کار می گیرد.
میکروبیوم به هزاران میلیارد باکتری و سایر میکروب ها اشاره دارد که به صورت طبیعی در بدن انسان، به طور عمده در روده، زندگی می کنند. این میکروب ها بخش جدایی ناپذیر فرآیندهای طبیعی بدن، از متابولیسم و سنتز مواد مغذی گرفته تا عملکرد مغز و دفاع ایمنی، هستند.
دکتر «امران مایر»، استاد دانشگاه کالیفرنیا، در اینباره می گوید: «در واقع، سلول های سیستم ایمنی و باکتری های روده به صورت مداوم درحال تعامل هستند. باکتری های روده نقش کلیدی در آموزش سیستم ایمنی دارند.»
در این میان، فیبر یکی از عوامل در ترکیب میکروبیوم روده است که مورد تغذیه انواع خاصی از باکتری ها همچون آنهایی که اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه با فعالیت ضد التهابی و ضد تومور تولید می کنند، قرار می گیرد.
تحقیقات گذشته نشان داده است که میکروبیوم روده می تواند بر واکنش بیماران سرطانی به بازدارنده های سیستم ایمنی تاثیر بگذارد. این داروها، مانند Keytruda و Opdivo، برای درمان چندین نوع سرطان استفاده می شوند و با آزاد کردن یک ترمز خاص روی سلول های T سیستم ایمنی، آنها را برای یافتن و حمله به سلول های سرطانی آزاد می کنند.
در این مطالعه، تیم تحقیق ۱۲۸ بیمار مبتلا به ملانوما پیشرفته، کُشنده ترین شکل سرطان پوست را مورد مطالعه قرار داد.
پرسشنامه های رژیم غذایی نشان داد که ۳۷ نفر از این بیماران فیبر کافی دریافت کرده بودند که حداقل ۲۰ گرم در روز از غذاهایی مانند سبزیجات، میوه، لوبیا و غلات کامل تأمین می شد. بقیه افراد فیبر غذایی بسیار کمی دریافت می کردند.
این مطالعه نشان داد که به صورت متوسط بیمارانی که فیبر کافی دریافت می کردند عملکرد بهتری داشتند؛ آنها ۷۶ درصد به ایمونوتراپی پاسخ دادند، درحالیکه این رقم در افرادی که رژیم های غذایی کم فیبر داشتند، ۶۰ درصد بود. بدین ترتیب که تومورهای آنها حداقل تا حدی پسرفت کرده بود یا سرطان آنها حداقل به مدت شش ماه ثابت مانده بود.
با این حال، چنین فایده ای در بین ۴۹ بیمار که گفته بودند از مکمل های پروبیوتیک استفاده می کردند، یافت نشد. و بهترین میزان پاسخ یعنی ۸۲ درصد، در بین بیمارانی مشاهده شد که فیبر زیادی دریافت کرده بودند اما پروبیوتیک مصرف نکرده بودند.

منبع: